مقایسه تویوتا لندکروز با پورشه ماکان
بعد از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به بازار ایران متوقف شد از همین رو خودروهای مدل بالاتر از ۲۰۱۸ خیلی کم در بازار دیده میشود. اما خوب قبل از آن وارادات خودرو وجود داشت و شاهد حضور برخی از شاسی بلندهای لوکس و روز دنیا به بازار بودیم. در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی و مقایسه دو شاسی بلند بینظیر یعنی لندکروز از شرکت تویوتا و ماکان از شرکت پورشه بپردازیم. مقایسه تویوتا لندکروز با پورشه ماکان
دو خودرویی که در بالاترین استانداردهای روز دنیا تولید میشود و برای جادههای خارج از شهر بسیار مناسب هستند. هر چند که قیمت بالای این خودروها باعث شده خیلیها نتوانند آنها را خریداری کنند اما این باعث نمیشود که چند دقیقهای را صرف آشنا شدن با آنها نکنیم. لازم به ذکر است که در این مقاله از لندکروز ۲۰۱۹ و ماکان ۲۰۱۷ صحبت خواهیم کرد.
مقایسه ظاهری تویوتا لند کروز با پورشه ماکان
هر دو خودرو در همه زمینهها به خصوص طراحی ظاهری عالی عمل کردهاند اما تویوتا دارای ظاهری خشن و عضلانی بوده که نشان دهنده آفرود بودن آن است. در آن طرف داستان پورشه یک شرکت با سابقه طولانی است که طراحی کلاسیک را جزئی از اصالت خود میداند. نمای جلویی تویوتا لندکروز با چراغهای بزرگ و ساده در نظر گرفته شده است. یک جلو پنجره با فرمی بیضی شکل که طراحی آن با خطوط بزرگ افقی همره شده در نمای جلویی لندکروز دیده میشود. سپر بزرگ و با خطوط نرم و برجسته نشان از طراحی مناسب آن برای جادههای خارج از شهر دارد.
در نمای جلویی پورشه ماکان میتوانید اصالت طراحی کلاسیک را هم زمان با مدرنیته ببینید. پورشه سعی کرده تا در حفظ ظاهر قدیمی خودروهای خود طراحی مدرن را هم به مشتریانش عرضه کند. اتفاقی که به خوبی افتاده و باعث شده پورشه در طراحی صاحب سبک شود. در نمای جلویی پورشه ماکان چراغهای بیضی و هلالی شکل آن را میبینید که این سبک طراحی تبدیل به امضای کار این شرکت شده است. همچنین جلو پنجره این خودرو که به صورت مشبک با خانههای مربعی بزرگ بر روی سپر طراحی شده است. دماغه اتومبیل رو پایین است که باعث شده نمای سپر کوچک باشد و با کامل با جلو پنجره پوشیده شود.
در نمای بغل لندکروز میتوانید سیمای یک شاسی بلند تمام حرفهای که میتواند در سختترین شرایط جغرافیایی به حرکت خود ادامه دهد را ببینید. فاصله چرخها از زمین و بدنه اصلی خودرو نشان دهنده فضای مناسب برای چرخ آنها در جادههای نا هموار و آفرود است. همچنین در نمای بغل پورشه میتوانید فرم یک شاسی بلند لوکس اسپرت را ببینید که به خطوط نرم و منحنیهای بدون زاویه تند و تیز طراحی شده است. هر دو خودرو برای جذابتر شدن نمای بغل از رینگهای آلومینیومی استفاده کردهاند. فاصله ماکان با زمین کمتر از فاصله لندکروز با زمین است از همین رو میتوان حدس زد که طراحان جنبه اسپرت بودن خودرو برایشان بیشتر از آفرود بودن آن اهمیت داشته است.
در نمای پشت پورشه میتوانید طراحی مدرن خودرو را به خوبی مشاهده کنید. چراغهای باریک و کشیده که سبک طراحی پورشه است. درب صندوق عقب یک تکه و صاف است و بر روی آن با حروف لاتین نام پورشه نوشته شده است. پلاک اتومبیل بر روی سپر قرار میگیرد. زیر سپر یک دیفیوزر قرار گرفته که در دو طرف آن برای اگزوزهای دوبل جایگاهی طراحی شده است. نمای عقب لند کروز با چراغهایی بزرگ و دو تکه طراحی شده است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود. سپر ساده و بدون دیفیوزر در نظر گرفته شده است. طراحی نمای عقب لندکروز هم عضلانی طراحی شده تا با نمای جلویی همخوانی داشته باشد.
کابین تویوتا لندکروز بزرگ و جادار است و طراحی آن هم با شکل ظاهری آن همسو شده تا تویوتا حق مطلب را در طراحی ادا کند. یک نمایشگر بزرگ در وسط داشبورد این خودرو قرار گرفته که در کنارههای آن کانال کولر واقع شده است. زیر نمایشگر یک پنل از دکمهها برای مدیریت بخشهای مختلف تعبیه شده است. فرمان دور چرم این خودرو هم با دکمههای مدیریتی همراه شده تا هم سهولت در عملکرد و هم زیبایی را به دنبال داشته باشد.
نمای داخلی پورشه ماکان مدرن و با تریم دو رنگ طراحی شده است. یک کنسول بین دو صندلی جلو قرار دارد که به داشبورد متصل شده است. بر روی کنسول پر از دکمه برای مدیریت بخشهای مختلف به همراه دنده اتومبیل است. بر روی داشبورد نمایشگر و کانالهای کولر به علاوه یک ردیف دکمه قرار گرفته است. فرمان این خودرو ۳ پر بوده و با دور چرم و دکمههای کنترلی همراه شده است.
مقایسه ابعاد و اندازه پورشه ماکان و تویوتا لندکروز
ابعاد و اندازه این دو خودرو با یکدیگر کمی متفاوت است. طول، عرض و ارتفاع ماکان به ترتیب ۴۶۹۱ در ۱۹۲۳ در ۱۶۲۳ میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۸۰۷ میلیمتر است. اندازه لندکروز هم به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع ۴۹۵۰ در ۱۹۸۱ در ۱۸۸۰ میلیمتر است. فاصله دو محور این خودرو با یکدیگر ۲۸۵۰ میلیمتر است. ماکان برای ۴ و لندکروز ۷ نفر است. وزن ماکان ۱۷۷۰ و وزن لندکروز ۲۶۳۷ کیلوگرم است که نشان از اختلاف وزن بالای این دو خودرو با یکدیگر دارد.
تجهیزات |
تویوتا لندکروز GXR |
پورشه ماکان فولآپشن |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو، پشتسریهای فعالشونده، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC) |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (درمجموع ۶ عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای سرتاسری (درمجموع ۸ عدد) |
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) |
مقایسه فنی پورشه ماکان و تویوتا لندکروز
ماکان دارای یک موتور توربوشارژ ۴ سیلندر با حجم ۱۹۸۴ سیسی است که میتواند قدرتی معادل ۲۵۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند.
این موتور ۱۶ سوپاپ توان تولید گشتاوری معادل ۳۷۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. موتور لندکروز بر خلاف ماکان که خطی بود به شکل خورجینی طراحی شده است. این موتور ۸ سیلندر دارای حجمی معادل ۵۷۰۰ سیسی است.
این موتور تنفس طبیعی دارای ۳۲ سوپاپ است و میتواند قدرتی معادل ۳۸۱ اسب بخار در۵۶۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. گشتاور این موتور ۵۴۴ نیوتنمتر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.
میزان مصرف سوخت ترکیبی ماکان ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و لندکروز ۱۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. تفاوت بسیار زیاد مصرف سوخت این خودرو ناشی از اختلاف حجم موتور آنها است. ماکان دارای یک گیریکس ۷ دنده اتوماتیک و لندکروز هم دارای یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک است.
نام خودرو |
تویوتا لندکروز J200 تیپ GX.R فیسلیفت اول (۲۰۱۲-۲۰۱۳) |
پورشه ماکان فولآپشن |
پیشرانه |
۶ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خورجینی (V شکل) سیلندرها |
۴ سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها |
حجم موتور (cc) |
3956 |
1984 |
حداکثر قدرت |
۲۷۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور |
۲۵۲ اسب بخار در ۵۰۰۰ – ۶۸۰۰ دور |
حداکثر گشتاور |
۳۸۵ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور |
۳۷۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور |
گیربکس |
۵ سرعته اتوماتیک |
۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۱۳.۴ لیتر در صد کیلومتر |
۷.۴ لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) |
۱۱ |
۶.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۲۰۰ |
۲۲۹ |
مقایسه امکانات و آپشن های تویوتا لندکروز و پورشه ماکان
هر دو خودرو جزء بهترین خودروهای روز دنیا هستند که این موضوع باعث شده شرکتهای سازنده آنها آپشنها و امکانات بینظیری را برای این دو خودرو در نظر بگیرند. در بخش ایمنی و کنترلی امکاناتی مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP دیده میشود.
همنین در بخش امکانات رفاهی هم میتوانید ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید را مشاهده کنید. دوربینهیا دنده عقب و به همراه گرمکنهای صندلی جلو و عقب از دیگر امکانات رفاهی این اتومبیلها است.
نویسنده: نادر شاهنشین