تاپ

مقایسه رانا و mvm 315

مقایسه رانا و mvm 315

خودروهای تولید داخل از مشتریان خوبی برخوردار هستند که دلیل این امر هم قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به خودروهای خارجی و همچنین وجود لوازم و قطعات یدکی آن‌ها در بازار است. بعضی از خودروها از نظر قیمت و مشخصات فنی به یکدیگر نزدیک هستند که همین موضوع انتخاب را کمی سخت می‌کند. رانا و ام‌وی‌ام ۳۱۵ دو خودروی موجود در بازار ایران هستند که یکی را ایرانخودرو و دیگری را مدیران خودرو تولید می‌کند. این دو خودرو جزء محصولات قیمت متوسط بازار خودرو هستند از همین رو توجه خریداران را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه برای شناخت بیشتر و یک انتخاب بهتر به مقایسه رانا و mvm 315 خواهیم پرداخت.

مقایسه ظاهری رانا و mvm 315

رانا را می‌توان همان ۲۰۶ صندوق‌دار در نظر گرفت. این خودرو همان ۲۰۶ صندوق‌دار است که ظاهر و طراحی داخلی و خارجی آن تغییر کرده است. در نمای جلو می‌توان چراغ‌های کشیده و مستطیل شکل این اتومبیل را دید. جلو پنجره این خودرو مستطیل شکل است که در بخش پایینی خود یک انحنا دارد.

سپر جلوی رانا بسیار بزرگ است و همه بخش پایینی را پوشش داده است. نورافکن‌های رانا در پایین سپر و در دو طرف آن واقع شده است. در نمای جلویی mvm 315 چراغ‌های منحنی و چشمی شکل آن جلب توجه می‌کند. جلو پنجره این خودرو باریک و کشیده است که با نمای جلویی همخوانی دارد سپر این خودرو دور رنگ بوده و در بخش پایینی آن کمی بیرون زدگی دارد که باعث کشیده‌تر شده چهره خودرو شده است.

در نمای بغل رانا می‌توانید فرم منحنی آن و شباهت زیادی که به ۲۰۶ صندوق‌دار دارد را ببینید. رینگ‌های این خودرو فولادی است و برای بهبود ظاهر آن از قالپاق استفاده شده است. همچنین برای بهتر شدن نمای کناری این خودرو از یک نوار بر روی بخش پایینی درب‌های خودرو استفاده کرده‌اند. در نمای بغل mvm 315 رینگ‌های آلومینومی و زیبای این خودرو جلب توجه می‌کند. همچنین فرم منحنی و شکسته پنجره‌ها و صندوق عقب آن باعث شده که هم جلوه زیبایی پیدا کند و هم بخش عقبی خودرو جادار باشد.

در نمای عقبی رانا شاهد یک طراحی ساده هستیم که با یک دست بودن خود می‌تواند نظرات را جلب کند. درب صندوق عقب یک دست بوده و روی آن چیزی قرار ندارد. پلاک اتومبیل در بخش پایینی و بر روی سپر نصب می‌شود. همچنین چراغ‌ها به صورت یک تکه است و بر روی بدنه قرار داد. عرض چراغ‌ها متوسط است و ظاهری کشیده دارد که توانسته نمای عقبی را کامل کند. در نمای عقب mvm 315 هم می‌توانید خطوط منحنی شکسته را بر روی درب صندوق عقب و سایر بخش‌های آن مشاهده کنید که جلوه زیبایی به آن داده است. بر روی درب صندق عقب لوگوی MVM دیده می‌شود. همچنین چراغ‌ها به صورت سه ضلعی و زیبا طراحی شده است که هماهنگی خاصی با نمای عقب دارد. پلاک بر روی بخش پایینی و سپر نصب می‌شود.

در نمای داخلی رانا می‌توانید فرمان ۳ پره را مشاهده کنید که مانند فرمان پژو ۲۰۷ دارای دکمه‌های کنترلی است. در بخش بالایی و میانی داشبورد می‌توانید یک نمایشگر کوچک که برای نشان دادن دما، ساعت و باز و بسته بودن درب در نظر گرفته شده است را ببینید. زیر این نمایشگر کوچک کانال‌های کولر که به صورت دایره‌ای شکل طراحی شده‌اند قرار گرفته است. سیستم پخش صوتی و پیچ‌های ولوم سیستم تهویه دیگر بخش‌های موجود بر روی داشبورد رانا است. اما در نمای داخلی mvm 315 می‌توانید فرمان ۳ پره آن که با دکمه‌های کنترلی مربوط به سیستم صوتی و تصویری همراه شده است را ببینید. در بخش میانی و بالایی داشبورد یک نمایشگر موجود است که می توان از آن برای نماش تصاویر و مدیریت بخش‌های مختلف استفاده کرد. بالای نمایشگر کانال‌های کولر و در زیر آن هم پیچ‌های ولوم سیستم تهویه قرار گرفته است.

مقایسه ابعاد و اندازه رانا و mvm 315

رانا یک سدان صندوق‌دار و mvm 315 یک اتومبیل هاچبک است از همین رو ابعاد این دو خودرو کمی باهم متفاوت است. طول رانا ۴۲۹۲ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۶۸۴ میلی‌متر است. ارتفاع آن هم ۱۴۵۳ میلی‌متر و فاصله دو محور آن هم ۲۴۴۵ میلی‌متر است. mvm 315 طولی معادل ۴۱۸۸ میلی‌متر و عرضی معادل ۱۶۸۶میلی‌متر دارد. ارتفاع این خودرو ۱۴۸۰ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۵۲۷ میلی‌متر  است. هر دو خودرو ظرفیتی برای ۴ سرنشین را دارند. وزن رانا ۱۱۰۹ کیلوگرم و mvm 315 هم ۱۲۱۰ کیلوگرم است که وزن mvm 315 کمی سنگین به نظر می‌رسد. قطر رینگ رانا ۱۴ اینچ و قطر رینگ mvm 315 15 اینچ است. عرض تایر هر دو خودرو هم ۱۸۵ میلی‌متر است. باک هر دو خودرو هم ۵۰ لیتر است.

مقایسه فنی رانا و mvm 315

ایرانخودرو برای رانا همان موتور معروف خود یعنی TU5 را در نظر گرفته است. این موتور ساخت شرکت پژو که بر روی پژو ۲۰۶ هم قرار دارد استفاده کرده است. این موتور دارای ۱.۶ لیتر حجم و ۴ سیلندر است. موتور TU5 دارای ۱۶ سوپاپ است و عمل‌کرد آن هم به صورت خطی است. حداکثر قدرتی که توسط این موتور تولید می‌شود ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است. همچنین گشتاور این خودرو هم ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این خودرو ۱۲ ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

مدیران خودرو برای mvm 315 یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلند که دارای ۱۶ سوپاپ است را در نظر گرفته است. عمل‌کرد این موتور به صورت خطی و تنفس آن هم طبیعی است. این موتور می‌تواند حداکثر قدرتی معادل ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را ایجاد کند. همچنین گشتاور این موتور هم حداکثر ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برسد.

میزان مصرف سوخت ترکیبی رانا چیزی معادل ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. mvm 315 هم دارای مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. تقریبا می‌توان گفت هر دو خودرو از اتومبیل‌های کم مصرف در بازار خودروی ایران است. هر دو ماشین دیفرانسیل جلو هستند و به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی قدرت را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. فرمان هر دو خودرو هیدرولیکی است و رانا دارای ستون فرمان تلسکوپی است. سیستم تعلیق جلو در هر دو خودرو مک فرسون است. ترمزهای جلو و عقب رانا دیسکی است. البته ترمز جلو دیسکی خنک شونده هستند. ترمز جلوی mvm 315 دیسکی و ترمز عقب آن هم کاسه‌ای است.

مقایسه امکانات و آپشن های رانا و mvm 315

سیستم ترمز ضد قفل ABS را هر دو خودرو دارند اما سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD را فقط رانا دارد. ایموبلایزر و کیسه‌های هوا برای محافظت سرنشینان را هر دو خودرو دارند. سنسور پارک عقب را هر دو خودرو دارند اما کامپیوتر سفری را فقط رانا دارد.

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا