خودرومقایسه خودرو

دیگنیتی بخریم یا لاماری؟ | مقایسه لاماری با دیگنیتی

دیگنیتی بخریم یا لاماری؟ | مقایسه لاماری با دیگنیتی

طی چند سال اخیر ورد خودروهای لوکس چینی به بازار شروع شده است. چین با ساخت این خودروها توان خود برای جذب مشتری در بخش اتومبیل‌های لوکس را محک می‌زند. گروه خودروسازی بهمن یکی از وارد کنندگان و مونتاژکاران بزرگ خودروسازی در کشور است که محصولی جذابی به اسم دیگنیتی را به بازار روانه کرده است.

البته این خودرو در دو مدل پرایم و پرستیژ ساخته می‌شود که مدل پرستیژ در سطح بالاتری قرار دارد. اما لاماری ایما یکی دیگر از خودروهای لوکس چینی است که توسط آرین پارس موتور به بازار عرضه شده است. این خودرو خیلی زود توانست نظر خریداران را به خود جلب کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به مقایسه این دو خودروی لوکس موجود در بازار بپردازیم.

 

مقایسه ظاهری دیگنیتی و لاماری

هر دو خودرو به زیبایی طراحی شده‌اند و در همان نگاه اول توان جذب بیننده را دارند. طراحی هر دو خودرو اسپرت است اما لاماری خشن طراحی شده و دیگنیتی با منحنی‌های نرم. این طراحی زیبا به نقطه قوت هر دو اتومبیل تبدیل شده و انتخاب آن‌ها را به سلیقه خریدار واگذار کرده است. در نمای جلویی لاماری ایما سیما یک خودروی خشن و اسپرت را می‌بینید که با ظرافت خاصی طراحی شده است. چراغ‌های باریک و جلو پنجره بزرگ با نمای خطوط عمودی ترکیبی شبیه به پوزه کوسه را به نمایش گذاشته است. چراغ‌های این خودرو دو بخش است. بخش اصلی که در بالا قرار گرفته و بسیار باریک و کشیده است و بخشی دیگر که زیر چراغ‌های اصلی قرار گرفته و دایره هستند.

طراحی جلویی دیگنیتی به مراتب نرم‌تر است. جلو پنجره کوچکتر با طراحی مشبک الماسی در کنار چراغ‌های کشیده این خودرو زیبایی و جذابیت را به همراه دارد. جلو پنجره فرمی قایق مانند دارد و در راستای چراغ‌ها طراحی شده است. نمای بغل لاماری ایما دقیقا سیمای یک خودروی اسپرت و خشن را به نمایش گذاشته است. نمایی از بدنه عضلانی این خودرو که خطوط تیز و شکسته آن ظاهر خودرو را تشکیل داده‌اند. نمای بغل دیگنیتی کمی ما را به یاد بی ام و ایکس ۴ می‌اندازد. عقب ماشین نسبت به سایر شاسی بلندها کشیده‌تر است تا جایی که شیشه عقب خودرو زاویه‌‌ای حدودا ۴۵ درجه به خود گرفته است. همچنین طراحی صندق عقب در نمای بغل یک بریدیگی دارد.

هر دو خودرو از رینگ‌های آلومینیومی بهره می‌برند که ظاهر اتومبیل را زیبا کرده است. در نمای عقب دیگنیتی می‌توانید طراحی کوپه و اسپرت مانند خودرو را به خوبی ببینید. چراغ‌های باریک و کشیده که به وسیله یک نوار چراغ به یکدیگر متصل شده‌اند. پلاک بر روی دیفیوزر نصب می‌شود و بر روی درب صندوق عقب فقط مام خودرو نوشته شده است. در پایین‌ترین بخش عقب یک دیفیوزر نصب شده است که در دو طرف آن اگزوزهای دوبل نصب شده است تا نمای اسپرت این خودرو کامل‌تر شود. در نمای عقب لاماری ایما طراحی عضلانی را می‌بینیم که با یک چراغ‌ یک تکه متصل تکمیل شده است. این چرغ بسیار باریک و مانند یک نوار خطی است.

در این خودرو هم پلاک بر روی دیفیوزر نصب می‌شود و روی درب صندوق عقب نام خودرو نوشته شده است. در پایین دفیوزر اگزوهای دوبل در دو طرف قرار گرفته‌اند که علاوه بر کابردی بودن نمای زیبایی هم به آن داده است. طراحی داخلی هر دو خودرو مدرن و زیبا صورت گرفته است اما لاماری ایما را می‌توان کمی بهتر دانست. در لاماری یک کنسول وسط دو صندلی جلو قرار دارد که به داشبورد متصل شده است.

روی این کنسول دنده و سایر دکمه‌های کنترلی قرار دارد. روی داشبورد کانال‌های کولر به همراه یک نمایشگر عریض نصب شده است. این نمایشگر به کلاستر پشت فرمان چسبیده است. فرمان دور چرم لاماری با دکمه‌های کنترلی همراه شده است.

طراحی داخل کابین دیگنیتی هم تقریبا همین است اما آن جذابیت را ندارد. نمایشگر در وسط داشبورد قرار دارد و بالای آن کانال کولر واقع شده است. فرمان این خودرو شبیه به محصولات جدید بنز طراحی شده است. کلاستر پشت فرمان هم در این اتومبیل دیجیتالی است. کنسول وسط دو صندلی جلو و عقب به داشبورد متصل شده و روی ان دکمه‌های مدیریتی و دنده قرار گرفته است.

مقایسه ابعاد و اندازه لاماری و دیگنیتی

طول، عرض و ارتفاع دیگنیتی به ترتیب ۴۶۸۵ در ۱۸۶۵ در ۱۶۴۵ میلی‌متر است. فاصله دو محور جلو و عقب این خودرو از یکدیگر هم ۲۷۹۰ میلی‌متر است. همچنین طول، عرض و ارتفاع لاماری به ترتیب ۴۵۶۵ در ۱۸۶۰ در ۱۶۹۰ میلی‌متر است. فاصله دو محور جلو و عقب این اتومبیل از هم دیگر ۲۷۱۵ میلی‌متر است.

 

هر دو خودرو برای ۵ سرنشین ظرفیت دارند. صندوق عقب لاماری ۴۸۰ لیتر طرفیت دارد اما صندوق عقب دیگنیتی فضایی معادل ۷۸۰ لیتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیگنیتی وزنی معادل ۱۵۷۰ کیلوگرم و لاماری هم ۱۵۵۰ کیلوگرم است. رینگ‌های دیگنیتی ۱۸ و رینگ‌های لاماری ۱۹ اینچی است. باک بنزین دیگنیتی ۵۸ لیتر و باک بنزین لاماری هم ۵۵ لیتر است.

مقایسه فنی لاماری و دیگنیتی

هر دو خودرو از پیشرانه‌های خطی با ۴ سیلندر بهره می‌برند که دارای ۱۶ سوپاپ است. موتور هر دو خودرو توربوشارژ است و حجمی معادل ۱.۵ لیتر دارد. قدرت پیشرانه لاماری چیزی معادل ۱۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور این موتور ۲۸۵ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه است.

موتور دیگنیتی پرایم هم می‌تواند قدرتی معادل ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این موتور ۲۲۰ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه است. شتاب دیگنیتی پرایم ۱۳.۵ ثانیه و شتاب لاماری ایما ۹.۵ ثانیه است. حداکثر دیگنیتی ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت لاماری ایما ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی پرایم ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت لاماری ایما هم ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند و از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند. گیربکس دیگنیتی CVT و لاماری ایما هم دو کلاچ ۷ دنده است.

لیست کامل امکانات رفاهی لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تجهیزات

لاماری ایما

دیگنیتی پرستیژ

چراغ

چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه‌شکن عقب، دی‌لایت، سنسور نور، چراغ بدرقه

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، بلوتوث، Wifi، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ۶ بلندگو

سیستم صوتی پایونیر با ۸ بلندگو و آمپلی‌فایر ۱۵۰ واتی، USB، بلوتوث، Wifi، نویگیشن، مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی

رینگ‌ها

۱۹ اینچی آلومینیومی

۲۰ اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، شیشه‌های عقب دودی، پاور ویندوز، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن و چراغ خوشامدگویی

شیشه‌های اتوماتیک در هر ۴ درب، شیشه‌های عقب دودی، سیستم تشخیص مانع شیشه‌های جانبی و سانروف، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم تصفیه هوای کابین (AQS)

اتوماتیک، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی راننده با تنظیم برقی در ۶ جهت + تنظیم گودی کمر

روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، کول باکس، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، درایو مد دوحالته (Eco، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، نورپردازی داخلی با ۷ رنگ مختلف، سنسور باران، درایو مد سه حالته (Standard، Eco، Sport)، فرمان سه حالته (Standard، Cozy، Sport)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، شارژر وایرلس تلفن همراه، درب باک برقی، درب صندوق بار برقی

مقایسه لاماری با دیگنیتی از نظر ایمنی

لاماری ایما ایکس و دیگنیتی پرستیژ در بحث امکانات ایمنی فعال مشابه هستند و هر دو از سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در شیب بهره می‌برند. اما در بخش ایمنی غیرفعال، لاماری با داشتن ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای در برابر دیگنیتی ۴ ایربگ پیروز می‌شود.

با این اوصاف بایستی لاماری ایما را به عنوان برنده بخش ایمنی مقایسه لاماری با دیگنیتی معرفی کنیم. البته هیچ کدام از این دو خودرو تاکنون تحت تست ایمنی رسمی قرار نگرفته‌اند و نمی‌توانیم در خصوص استحکام کلی بدنه آن‌ها در تصادفات اظهار نظر دقیقی داشته باشیم. 

لیست کامل آپشن‌های ایمنی لاماری و دیگنیتی را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تجهیزات

لاماری ایما

دیگنیتی پرستیژ

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش‌کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)

کمربند ایمنی سرنشینان جلو مجهز به سیستم پیش‌کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری (در مجموع ۶ عدد در ۱۰ نقطه)

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو (درمجموع ۴ عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

 

 

مقایسه آپشن و امکانات دیگنیتی و لاماری

هر دو خودرو جزء اتومبیل‌های لوکس و سطح یک مونتاژ شده در ایران محسوب می‌شوند. از همین رو امکانات و آپشن‌های خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و می‌توان آن‌ها فول آپشن نامید. سیستم کنترل پایداری خودروی ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS در هر دو خودرو به کار رفته است. همچنین می‌توانید کیسه‌های هوا برای محافظت سرنشینان را در هر دو خودرو ببینید. استارت و ورود و خروج بدون کلید هم از جمله امکانات رفاهی این خودروها است.

عنوان حسن ختام مقایسه لاماری با دیگنیتی توجه شما را به جدول مقایسه سریع‌السیر این دو خودرو جلب می‌کنیم:

ویژگی‌ها

لاماری ایما

دیگنیتی پرستیژ

حجم موتور (cc)

1481

1967

تنفس موتور

پرخوران توربوشارژر

پرخوران توربوشارژر

تعداد سیلندر

۴

۴

قدرت موتور

۱۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور

۲۲۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور

گشتاور

۲۸۵ نیوتن متر در ۱۵۰۰ – ۴۰۰۰ دور

۳۵۵ نیوتن‌متر در ۲۲۰۰ – ۴۰۰۰ دور

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (WDCT)

6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک

شتاب صفر تا صد (S)

9.5

9.5

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۶ لیتر در صد کیلومتر

۸.۳ لیتر در صد کیلومتر

فضای صندوق (L)

480

780

وزن (Kg)

1550

1800

برتری‌های لاماری ایما 

  • قیمت ارزان‌تر
  • کیفیت بالاتر
  • ایمنی بالاتر
  • مصرف سوخت کم‌تر
  • سواری نرم‌تر
  • هندلینگ عالی

برتری‌های دیگنیتی پرستیژ  

  • قدرت موتور بالاتر
  • امکانات رفاهی بیش‌تر
  • خدمات پس از فروش گسترده‌تر
  • صندوق بار جادارتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا