مقایسه نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان
رقابت خودرو سازهای ژاپنی و آلمانی در سرتاسر دنیا به خوبی شناخته شده است. اگر به دنبال بهترینها هستید قطعا شرکتهای شناخته شده ژاپنی و آلمانی مانند نیسان و فولکس واگن جزئی از گزینههای شما خواهند بود. شرکتهایی که با بهترین اصول و طبق استانداردهای روز دنیا اقدام به تولید خودرو میکنند. از همین رو امروز تصمیم گرفتیم دو محصول شاسی بلند از این شرکتها را مورد بررسی قرار دهیم. نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان دو محصول مورد توجه در بازار ایران هستند که مدل ۲۰۱۸ آنها در دسترس خریداران است.
مقایسه ظاهری Nissan X-Trail و Volkswagen Tiguan
هر دو شرکت از بزرگان دنیای خودروسازی هستند، از همین رو برای طراحی خودروهای خود سبک خاصی را در نظر گرفتهاند. طراحی نیسان ایکس تریل خشن و عضلانی است اما در مقابل طراحی فولکس واگن تیگوان خیلی نرم و ساده شکل گرفته است. در نمای جلویی ایکس تریل چراغهای بزرگ با زاویههای تیز را میبینید که ظاهر Y شکل آن سمت جلو پنجره جلب توجه میکند. همچنین جلو پنجره این خودرو مشبک و به شکل ذوزنقهای طراحی شده است. بخش دیگر جلو پنجره روی قسمت مشبک به صورت Y شکل قرار گرفته است که به نمای جلویی فرم عضلانی داده است.
در نمای جلویی فولکس واگن تیگوان چراغهای جلو پنجره باریک و کشیده آن را میبینید که دارای دو ردیف افقی است. چراغها در امتداد جلو پنجره قرار گرفته است به شکلی که سایه آن دو ردیف افقی در جلو پنجره در چراغها طراحی شده است و نمای یک دستی را در اختیار بیننده میگذارد. در نمای بغل تیگوان میتواند منحنیهای روی درب که به صورت افقی قرار گرفتهاند را ببینید. همچنین در طراحی صندوق عقب این خودرو میتوانید یک شکستگی با زاویه نسبتا تیز را ببینید که با توجه به فرم طراحی تیگوان کمی جسورانه به نظر میرسد. نمای بغل ایکس تریل به مراتب از رقیب خود عضلانیتر است و با طراحی سایر بخشهای خودرو همخوانی دارد. فرم خشن این خودرو در نمای بغل به خوبی مشخص است به شکلی که دماغه کشیده و برآمده آن جلب توجه میکند.
نکته دیگر در نمای بغل این است که هر دو خودرو از رینگهای اسپرت و آلومینیومی استفاده کردهاند که موجب زیباتر شده نمای بغل شده است. در نمای عقب تیگوان میتوانید چراغهای دو تکه این خودرو که با زاویههای تیز طراحی شده است را ببینید. پلاک این اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود و یک دیفیوزر پایین سپر خودرو قرار گرفته است. طراحی عضلانی ایکس تریل در نمای پشتی هم به خوبی نمایان است. جایی که چراغهای اتومبیل بزرگ طراحی شدهاند و زاویههای شکسته آن با منحنیهای تند و تیز روی بدنه همخوانی دارد. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود و در پایین سپر هم دیفیوزر واقع شده است.
نمای داخلی نیسان ایکس تریل با رنگ تیره طراحی شده است و در میانه داشبورد آن یک نمایشگر واقع شده است. دو طرف نمایشگر و زیر آن دکمههای کنترلی برای مدیریت و بالای آن کانالهای کولر واقع شده است. فرمان دور چرم این خودرو با دکمههای کنترلی همراه شده است تا فرمان علاوه بر زیبا بودن کاربردی هم باشد. نمای داخلی فولکس واگن تیگوان مدرن و شاید کمی هم جذابتر از رقیب خود باشد. تریم داخلی این خودرو هم تیره رنگ است و بر روی داشبورد یک نمایشگر قرار دارد. زیر این نمایشگر پنل دکمهها و بالای آن هم کانال کولر قرار گرفته است. فرمان با چرم پوشیده شده و بر روی آن دکمههای کنترلی واقع شده است.
مقایسه ابعاد و اندازه فولکس واگن تیگوان و نیسان ایکس تریل
این دو خودرو از نظر ابعاد در یک کلاس قرار میگیرند اما با یکدیگر تفاوتهایی دارند که به آن اشاره خواهیم کرد. طول ایکس تریل ۴۶۴۰ میلیمتر و عرض آن ۱۸۲۰ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۷۱۵ میلیمتر و فاصله دو محور آن با یکدیگر هم ۲۷۰۵ میلیمتر است. طول تیگوان ۴۴۸۶ میلیمتر و عرض آن هم ۱۸۳۹ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۶۴۶ میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۷۷ میلیمتر است. هر دو خودرو برای ۵ نفر سرنشین ظرفیت دارند.
وزن تیگوان چیزی معادل ۱۶۴۵ کیلوگرم و وزن ایکس تریل ۱۵۸۸ کیلوگرم است. ظرفیت باک بنزین ایکس تریل ۶۰ و تیگوان هم ۶۳ لیتر است. رینگهای ایکس تریل ۱۸ و تیگوان ۱۹ اینچ است. هر دو اتومبیل از تایرهایی با عرض ۲۲۵ میلیمتر استفاده میکنند. صندوق عقب ایکس تریل ۵۶۵ لیتر و صندوق عقب تیگوان هم ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد.
مقایسه فنی نیسان X-Trail و فولکس واگن Tiguan
نیسان بر روی ایکس تریل یک موتور خطی با ۴ سیلندر را در نظر گرفته است که دارای ۱۶ سوپاپ است. این موتور تنفس طبیعی دارای حجمی معادل ۲۴۸۸ سیسی است. پیشرانه ایکس تریل میتواند قدرتی معادل ۱۷۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۳۳ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. در مقابل پیشرانه توربوشارژ تیگوان را داریم که حجمی معادل ۱۹۸۴ سیسی را دارد. این موتور ۴ سیلندر خطی میتواند قدرتی معادل ۱۸۰ اسب بخار در ۳۹۴۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این پیشرانه ۱۶ سوپاپ چیزی معادل ۳۲۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ایکس تریل ۱۰.۵ ثانیه است. این میزان برای تیگوان ۷.۷ ثانیه است که نشان دهنده چالاکی این خودرو در برابر رقیب خود یعنی ایکس تریل است. حداکثر سرعت ایکس تریل ۱۹۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت تیگوان ۲۰۸ کیلومتر در ساعت است که باز هم در این بخش تیگوان نسبت به رقیب خود بهتر عمل کرده است. مصرف سوخت ترکیبی ایکس تریل ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی تیگوان ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکته جالب در تیگوان وجود سیستم استارت-استاپ است، چیزی که در رقیب آن دیده نمیشود. گیربکس ایکس تریل اتوماتیک CVT و گیربکس تیگوان اتوماتیک دو کلاچ ۷ سرعته است. محور محرک در هر دو خودرو ۴ چرخ است یا به عبارت دیگر دو دیفرانسیل هستند.
مقایسه امکانات و آپشن های نیسان ایکس تریل و فولکس واگن تیگوان
هر دو خودرو از برندهای معتبر در دنیای خودرو هستند که به راحتی و ایمنی سرنشینان اتومبیلهای خود اهمیت بسیاری میدهند. فرمان هر دو خودرو برقی بوده و ترمزهای جلو و عقب هم دیسکی خنک شونده هستند. سیستم کنترل پایداری خودروی ESP و تشخیص نقاط کور در هر دو خودرو دیده میشود.
ورود و خروج به همراه استارت بدون کلید از جمله امکانات رفاهی است که در هر دو خودرو دیده میشود. شرکتهای سازنده برای ایمنی بیشتر سرنشینان هر دو خودرو کیسههای هوا را در نظر گرفتهاند. آینه الکتروکروماتیک و گرمکن آینه از دیگر آپشنهایی است که برای این دو خودرو در نظر گرفته شده است.
نویسنده: نادر شاه نشین