خودرومقایسه خودرو

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

 

برای انتخاب یک هاچبک تو شهری گزینه‌های زیادی در بازار ایران پیش رو ندارید. از همین رو انتخاب بین دو گزینه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ حتما به فکر شما رسیده است. خودروهایی هاچبک و تولید داخل که از طرفداران زیادی هم برخوردار هستند. قیمت و موجود بودن قطعات یدکی این دو خودرو در بازار موجب شده تا خریداران نسبت به انتخاب این دو گزینه تمایل نشان دهند.

اما در نهایت افراد اقدام به انتخاب یکی از این دو گزینه می‌کنند که البته قبل از آن نیاز به آگاهی کامل نسبت به مشخصات آن‌ها دارند. در ادامه مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ را انجام خواهیم داد تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری را داشته باشید.

مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

مقایسه ظاهری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

تقریبا می‌توان گفت کسی نیست که در بازار خودروی ایران پژو ۲۰۶  تیپ ۲ و تیبا ۲ را ندیده باشد. در نگاه اول اکثریت افراد شیفته ظاهر بی‌نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌شود.

ظاهری که نه فقط در ایران بلکه در خیلی از کشورهای دیگر هم طرفداران بی‌شماری را دارد. در نمای جلویی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌توانید چراغ‌های کشیده و چشم گربه‌ای آن را ببینید که با یک جلو پنجره باریک همسان‌سازی شده است. نمای جلویی ۲۰۶ کشیده و جذاب طراحی شده است تا فرمی خشن و اسپرت به آن بدهد. در نمای جلویی تیبا ۲ می‌توانید چراغ منحنی شکل و عریض آن را ببینید که با یک جلو پنجره خطی و کوچک همراه شده است. دماغه خودرو در تیبا ۲ رو به پایین است که این موضوع با فرم کلی طراحی خودرو هم‌خوانی دارد.

شاید در نمای بغل شاهکار طراحی ۲۰۶ بیشتر دیده شود. فرم تخم مرغی شکل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که زبان‌زد است را می‌توانید در این نما ببینید. طراحی زیبا با منحنی‌های جذاب که قسمت عقب ماشین را مانند یک نیم‌ دایره نشان می‌دهد. در این خودرو از رینگ فولادی و قالپاق‌های پیچی استفاده شده است.

البته در نمونه سفارشی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از رینگ آلومینومی استفاده شده است. در نمای بغل تیبا ۲ زیبایی ۲۰۶ دیده نمی‌شود و همین موضوع تا حد زیادی توی ذوق می‌زند. منحنی‌های مربوط به درب صندوق عقب حالت شکسته و فرمی رو به پایین دارد که باعث شده جذابیت نمای بغل این خودرو کاهش یابد. هرچند که این طراحی باعث شده تا صندوق عقب و صندلی‌های عقب تیبا ۲ نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ جادارتر باشد.

برای تیبا ۲ از رینگ‌های فولادی با قالپاق‌های پیچی استفاده کرده‌اند اما می‌توان برای این خودرو هم رینگ‌های آلومینیومی سفارش داد یا آن‌ها را از بازار تهیه کرد.

مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

در نمای عقب هم ۲۰۶ با طراحی زیبای خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چراغ‌های بیضی شکل و نامتقارن این اتومبیل در بخش عقب به بهترین شکل طراحی شده‌اند تا به جذابیت نمای عقب بیفزایند. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب قرار گرفته است و اگزوز ماشین هم به صورت باریکی در قسمت پایین سمت چپ واقع شده است.

نمای پشتی تیبا ۲ هم بد نیست و می‌توان آن را در حد نمای جلویی همین خودرو دانست. چراغ‌هایی بیضی شکل و با عرض زیاد این خودرو نمایی نسبتا خوب را به نمایش گذاشته است. پلاک خودرو بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود و اگزوز ماشین هم در بخش پایین سمت چپ قرار گرفته است.

در دیزاین و طراحی داخلی هم ۲۰۶ تیپ ۲ به مراتب از تیبا ۲ بهتر عمل کرده است. در بخش بالای داشبورد این خودرو می‌توانید یک نمایشگر کوچک که دما و سایر مشخصات این چنینی را در اختیار می‌گذارد را ببینید. در زیر این بخش کانال‌های کولر و در زیر آن هم سیستم صوتی قرار گرفته است. در پایین‌ترین بخش میانی داشبورد هم پیچ‌های ولوم سیستم تهویه قرار گرفته است. فرمان و نمایشگر آمپرهای پشت آن به زیبایی طراحی شده‌اند. در تیبا ۲ هم از همین روند طراحی استفاده شده اما جذابیت و زیبایی پژو ۲۰۶ در آن دیده نمی‌شود.

در مجموع اگر به دنبال یک خودروی با شخصیت و زیبا در طراحی هستید قطعا انتخاب ۲۰۶ تیپ ۲ بهترین گزینه است. اما توجه داشته باشید که قطعات و لوازم یدکی ۲۰۶ به مراتب از تیبا گران قیمت‌تر است.

مقایسه ابعاد و اندازه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

ابعاد بدنه ۲۰۶ تیپ ۲ چیزی معادل ۳۸۳۵ در ۱۶۵۲ در ۱۴۲۶ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور این اتومبیل از یکدیگر ۲۴۴۵ میلی‌متر       است. ابعاد تیبا ۲ هم ۳۹۲۵ در ۱۶۴۲ در ۱۴۸۴ میلی‌متر است. فاصله دو محور از یکدیگر هم ۲۴۱۰ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. هر دو خودرو حداکثر برای ۴ سرنشین ظرفیت دارد.

حجم صندوق عقب پژو ۲۰۶ چیزی معادل ۲۴۵ لیتر و حجم صندوق عقب تیبا ۲ هم چیزی معادل ۲۴۰ لیتر است. وزن ۲۰۶ تیپ ۲ چیزی معادل ۱۰۲۵ کیلوگرم و وزن تیبا ۲ هم چیزی معادل ۱۰۴۰ کیلوگرم است.

مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

حجم باک بنزین ۲۰۶ تیپ ۲ چیزی معادل ۵۰ لیتر و تیبا ۲ هم ۴۱ لیتر است. رینگ‌های ۲۰۶ تیپ ۲ قطری معادل ۱۴ اینچ را دارند و قطر رینگ تیبا ۲ هم ۱۳ اینچ است. عرض تایر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چیزی معادل ۱۶۵ میلی‌متر و این مقدار برای تیبا ۲ چیزی معادل ۱۷۵ میلی‌متر است. در مجموع می‌توان گفت فضای داخلی تیبا ۲ کمی بزرگ‌تر است به خصوص فضای جلوی پای سرنشینان صندلی عقب که یکی از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ است و این ضعف در تیبا ۲ آن‌قدر دست و پا گیر نیست.

مقایسه مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

در بخش فنی می‌توان گفت که تیبا ۲ دارای پیشرانه‌ای بهتر نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. ایرانخودرو برای ۲۰۶ تیپ ۲ یک موتور ۴ سیلندر با ۸ سوپاپ و ۱۳۶۰ سی‌سی را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این موتور می‌تواند گشتاوری معادل   ۱۱۸ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت      در ۲۰۶ تیپ ۲ چیزی معادل ۱۴.۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن هم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. اما موتور تیبا ۲ دارای ۴ سیلندر به همراه ۸ سوپاپ و حجمی معادل ۱۵۰۳ سی‌سی است که می‌تواند قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در تیبا ۲ چیزی حدود ۱۳.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

میزان مصرف سوخت ترکیبی در پژو ۲۰۶ تیپ در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی معادل ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در تیبا ۲ چیزی معادل ۶.۵ لیتر است. جعبه دنده هر دو خودرو ۵ دنده دستی است و انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها به وسیله محور جلو صورت می‌گیرد. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک و سیستم تعیق جلوی آن هم مک فرسون است. سیستم تعلیق عقب ۲۰۶ تیپ ۲ مستقل و تیبا ۲ میله پیچشی است. ترمزهای جلو در هر دو خودرو دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای است. ترمزهای جلو دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS هستند.

مقایسه آپشن ها و امکانات رفاهی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

واقیت این است که این دو خودرو هیچ گونه آپشن و امکان رفاهی خاصی ندارند. فقط می‌توان گفت که هر دو خودرو از ایموبلایزر و کیسه‌های هوا بهره‌مند هستند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای دما سنج است.   

مقایسه پژو 206 تیپ 2 و تیبا 2

مشخصات فنی تیبا ۲

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱.۵ لیتر (۱۵۰۳ سی سی)
نوع موتور M15 بنزینی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع بدنه هاچبک جمع و جور شهری
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۳۹۲۵ میلیمتر
عرض ۱۶۴۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۴۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر
قطر رینگ ۱۳ اینچ
چرخ جلو و عقب R13 175/70
حجم صندوق عقب ۲۲۳ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا