اخباراقتصاد کلانتاپ

نرخ تورم فروردین ماه را اعلام کرد

مرکز آمار ایران از کاهش یک واحد درصدی نرخ تورم ماهانه فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های آموزش و شیر، پنیر و تخم مرغ با ٠.٣ درصد و گروه روغن‌ها و چربی‌ها با ٠.۵ درصد بوده است.

به گزارش عصر خدمات، مرکز آمار ایران با انتشار جزییات نرخ تورم فروردین ماه با سال پایه ١۴٠٠، اعلام کرد: در فروردین ١۴٠٢، بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ١۵,٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.۶ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. همچنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ٠.۵ درصد بوده است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ به عدد ۱۸۰.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۳.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۷.۶ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در فروردین ماه امسال، ۵۵.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار جزییات نرخ تورم فروردین ماه را اعلام کرد

تورم ماهانه خانوارهای کشور

تورم ماهانه خانوارهای کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر ۳.۷ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۳.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به اسفند ۱۴۰۱ که ۴.۷ درصد بوده، کاهش یک واحد درصدی را نشان می‌دهد.

تورم ماهانه بخش‌ها و گروه‌های مختلف در ماه جاری به‌صورت زیر است:

مرکز آمار جزییات نرخ تورم فروردین ماه را اعلام کرد

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۴۷.۶ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۸ واحد درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار جزییات نرخ تورم فروردین ماه را اعلام کرد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲

نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر ۴۷.۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶.۰ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۷.۵ واحد درصد) ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

نمودار تورم ماهانه و نقطه به نقطه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای به صورت زیر است:

مرکز آمار جزییات نرخ تورم فروردین ماه را اعلام کرد

برای مشاهده نتایج تفصیلی اینجا را مشاهده کنید.

برای خواندن اخبار بازار سرمایه و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا