اخبارتاپخودرو

هایما X7 محصول جدید ایران خودرو می شود؟

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، چند روز گذشته در فضای مجازی تصاویری از چند خودرو جدید منتشر شد که گمان می رود این خودروها مربوط به بزرگترین خودرو ساز کشور یعنی ایران خودرو است. این گمانه زنی ها وقتی قوت گرفت که مشخص شد یکی از این خودروها یک هایما در کلاس MPV است. یعنی سگمنتی از بازار خودرو که آبی پوشان کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا به حال نماینده ای در آن نداشتند.

شرکت ایران خودرو در تصمیمی جدید اقدام به واردات نمونه اولیه از خودرو هایما X7 کرده است تا با طی کردن تست های فنی و جاده ای این خودرو را آماده عرضه به بازار ایران کند. هایما X7 در سال ۲۰۱۹ طراحی و در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده است. طراحی این محصول توسط موسسه پرآوزه طراحی یعنی پینین فارینا ایتالیا انجام شده است و در صورت عرضه در ایران، یکی از به روز ترین خودروهایی به حساب می آید که بایش به بازار ایران می رسد.

طراحی بیرونی
در نمای جلو اولین نکته که به شدت خودنمایی می کند، جلوپنجره بسیار بزرگ با خطوط عمودی همراه با شکست در کناره هایش است. جلو پنجره این خودرو به سبک محصولات دهه ۵۰ صنعت خودروسازی آمریکا تا پر از کرم کاری است. چراغ های جلو با طراحی و گرافیک خاص در کنار جلو پنجره قرار گرفته اند. در طراحی چراغ ها یک چراغ باریک و کشیده وجود دارد که سبکی از مُد روز طراحی خودرو در جهان است. در کل طراحی بخش جلو خودرو القا کننده حس تهاجم و هیجان بالاست که به دلیل ریزکاری ها و استفاده از خطوط شکسته کاملا جلب توجه می کند.

در بخش نمای جانبی هایماX7 با توجه به pmv بودن، خودرو بدنه بزرگ تری نسبت به یک کراس اور دارد. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۴۸۱۵،۱۸۷۴،۱۷۲۰ میلی متر و فاصله دو محور۲۸۶۰ میلی متر است. رینگ و لاستیک ها با سایز ۲۲۵/R45/19 و رینگ هایی با طراحی اسپرت و از جنس آلمینیوم جذابیت نمای کناری خودرو را دوچندان می کنند. هر چند باید دید اگر این خودرو در بازار ایران عرضه شود با همین نوع رینگ و لاستیک به دست مصرف کننده می رس یا خیر؟

آینه های جانبی بر روی درب ها سوار شده اند و ستون D در این خودرو با ظرافت و خلاقیت خاصی طراحی شده است. نمای پشتی متفاوت تر از نمای جلو طراحی شده و نیمی مشکی رنگ و نیمی به رنگ بدنه خودرو است. چراغ های عقب با گرافیکی زیبا و حس تهاجمی در نیمه مشکی رنگ نمای پشتی قرار گرفته است. یکی دیگر از نشانه های MPV بودن این خودرو ۹۰ درجه بودن زاویه درب صندوق عقب است. همچنین در سقف نوار باریکی صرفا جهت زیبایی طراحی شده است.

مشخصات فنی
محصول هایما X7 در بازار جهانی با دو موتور ۱.۵ و ۱.۶چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه می شود. موتور ۱.۵ لیتری ۱۶۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور و نسخه ۱.۶ لیتری ۱۹۵ اسب بخار و۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. هر دو موتور مجهز به سیستم توربو شارژر و سیستم پاشش سوخت مستقیم ( GDI) به داخل محفظه احتراق هستند. توان تولید شده از دو پیشرانه به یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک انتقال پیدا می کند. با توجه به وزن ۱۶۷۰ کیلو گرمی این خودرو به نظر می رسد ایران خودرویی ها باید در ضرایب سیستم انتقال قدرت تغییراتی ایجاد کنند.
میزان تولید آلایندگی در این خودرو برابر است با استاندارد آلایندگی یورو ۵ که همانند سایر محصولات دیگر بازار است. پیشرانه ۱.۵ لیتری به صورت ترکیبی ۷.۸ لیتر و پیشرانه ۱.۶ لیتری به صورت ترکیبی ۷.۶ لیتر سوخت به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مصرف می کنند. سیستم تعلیق در محور جلو مک-فرسون و در محور عقب مالتی-لینک است. سیستم ترمز در هر چهار چرخ دیسک و ترمز پارک در این خودرو به صورت الکترونیکی در اختیار راننده قرار گرفته است.

طراحی داخلی
هایما X7 یک خودرو هفت نفره است، پس باید حداکثر سعی طراحان در راحتی و فضاسازی برای سرنشینان باشد که تا زمان لمس نکردن این محصول نمی توان در مورد ان قضاوت کرد. اما داخل خودرو یک اسکرین بزرگ به رسم طراحی این روزهای بر روی داشبرد نصب شه است که اطلاعات مختلفی را ارائه می کند. تریم داخلی چرم مارون و قسمتی هایی از جنس پیانویی و آلمینیوم در طراحی استفاده شده است. اما این مشخصات مربوط به نمونه های عرضه شده در بازارهای غیر از ایران است و باید دید اگر X7 در سبد فروش ایران خودرو قرار بگیرد، باز هم با چنین کیفیتی خواهد بود یا اسیر فرآیند تلخ ارزان سازی می شود؟

امکانات رفاهی و امنیت سرنشینان
در بخش امکانات داخلی سیستم تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم ایموبلایزر و ریموت کنترل برای خاموش و روشن کردن خودرو به صورت استاندارد در X7 ارائه می شود. همچنین کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم ترمز الکتریکیEBD، کنترل پایداری ESP و ۵ کیسه هوا ایمنی از دیگر مواردی است که هایما برای X7 خود تدارک دیده است و بهنظر می رسد این امکانات چیزهای غیر حذف شدنی در هایما باشند.
در آخر

خودرو هایما ۷X در بازار جهانی با قیمتی در بازه ۱۸ تا ۲۲ هزار دلار عرضه می شود، باید منتظر ماند و دید که اگر حضور این محصول در سبد محصولات ایران خودرو قرار بگیرد، با چه میزان داخلی سازی و تیراژ قرار است، همچون هم هموطنان این روزهای خود در بازار ایران برچسب قیمتی میلیاردی بر پیشانی داشته باشد و یا قیمت گذاری این خودرو بر اساس منطق و مشتری مداری خواهد بود؟

نویسنده: علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا