موتورسیکلت

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

در کنار موتور سیکلت‌های اسکوتر موتور سیکلت‌های کاب یا آندربن هم طرفداران زیادی دارند. البته نزدیکی در طراحی یکی از عوامل مهم در محبوبیت این سبک موتور سیکلت‌ها است. موتور سیکلت‌های ژاپنی در این بخش بازارهای جهانی و ایران را در اختیار خود دارند.

اما خوب یکی از ویژگی‌های موتور سیکلت‌های ژاپنی گران قیمت بودن آن‌ها است هرچند که کیفیت بالای ساخت آن‌ها جبرانی برای قیمت آن‌ها است اما با بالا رفتن قیمت ارز خرید برخی از مدل‌های ژاپنی امکان‌پذیر نیست. در این شرایط دیگر شرکت‌ها از کشورهای دیگر که محصولات با کیفیتی را به بازار معرفی کرده‌اند فرصت پیدا می‌کنند با قیمت‌های مناسب‌تر جایی برای خود در بازار ما پیدا کنند. شرکت هندی راکز یکی از شرکت‌ها است که با ارائه TVS 125 توانسته نظرات را به خود جلب کند.

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز 125

بررسی ظاهری موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

همانطور که گفته شد این محصول کاب یا آندربن است که طراحی خاص خود را دارد. ظاهر خشن و عضلانی این محصول باعث شده تا طراحی آن هجومی باشد.

این طراحی به وسیله خطوط تند و تیز و منحنی‌های شکسته به وجود آمده است. در مجموع می‌توان طراحی این محصول را مدرن و به روز توصیف کرد. از همین رو موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵ یک محصول جوان پسند است که در بازار ما با اقبال خوبی هم روبرو شده است. بخش‌های مختلف این موتور سیکلت به زیبایی طراحی شده تا هم کارآمد باشد و هم وزن نهایی وسیله زیاد نباشد.

بررسی نمای جلویی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

نمای جلوی تی وی اس راکز ۱۲۵ یک طراحی جذاب و اسپرت دارد. این موتور سیکلت دارای چراغ های رشته‌ای با لامپ هالوژن است که نوردهی بالایی دارند.

فلاپ‌های زاویه‌دار و کم حجم در جلو موتور سیکلت ظاهر اسپرتی به آن داده اند. همچنین راهنماهای پایین چراغ به صورت چشم دیده می باشند. پشت مشکی رنگ آینه‌های موتور سیکلت در نمای جلویی به خوبی مشخص است. جای‌گیری آینه‌ها به خوبی صورت گرفته تا راننده روی آن تسلط داشته باشد. همچنین گل‌گیر این کاب به خوبی در نمای جلویی مشخص است و با طراحی سایر بخش‌ها هماهنگی دارد. در طراحی نمای جلویی فرم تهاجمی موتور سیکلت به خوبی دیده می‌شود.

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز 125

بررسی نمای بغلی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

در نمای بغلی می‌توانید بخش‌های مختلف موتور سیکلت را به خوبی ببینید و طراحی کلی محصول از این نما به خوبی قابل مشاهده است. در این بخش می‌توانید انجین موتور سیکلت را ببینید که به خوبی در زیر صندلی و بخش عقب موتور سیکلت جای‌گیر شده است.

همچنین در این نما می‌توانید طراحی و جا‌ی‌گیری اگزوز را هم به خوبی ببینید. بخش جلویی موتور سیکلت که کمی فضای خالی دارد و مربوط به طراحی موتور سیکلت‌های کاب می‌شود در این نما به خوبی مشخص است. همچنین در این بخش می‌توانید طراحی صندلی را به خوبی ببینید که برای دو سرنشین جا دارد. در نمای بغل می‌توانید رینگ‌های اسپرت این موتور سیکلت به علاوه تایرها که به زیبایی طراحی شده‌اند را ببینید که همخوانی بالایی با سایر بخش‌ها دارند. جک‌های تی وی اس راکز ۱۲۵ از این نما قابل دسترسی هستند.

بررسی نمای عقبی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

نمای عقب موتور سیکلت راکز ۱۲۵ یکی از جذاب‌ترین و مدرن‌ترین قسمت‌های این محصول است. این موتور سیکلت دارای چراغ‌های LED است که در شب به خوبی روشنایی می‌دهند و زیبایی خاصی به آن می‌بخشند. شکل چراغ‌ها بسیار شبیه به چشمان یک پرنده است و باعث می‌شود که این موتور سیکلت از دور قابل تشخیص باشد. علاوه بر چراغ‌ها، نمای عقب موتور سیکلت راکز ۱۲۵ دارای صندلی دو نفره، دستگیره فلزی برای سرنشین پشت سر راننده، اگزوز، پلاک و لوگوی TVS است. صندلی دو نفره این موتور سیکلت بسیار راحت و مناسب برای سفرهای طولانی است.

دستگیره فلزی به راننده و سرنشین کمک می‌کند تا بهتر تعادل خود را حفظ کنند. اگزوز این موتور سیکلت بسیار زیبا و با کیفیت طراحی شده است و صدای خوب و قدرتمندی تولید می‌کند. پلاک و لوگوی TVS نشان‌دهنده‌ی هویت و برند این موتور سیکلت هستند. در کل، نمای عقب موتور سیکلت راکز ۱۲۵ بسیار جذاب، زیبا و منحصر به فرد است و باعث می‌شود که این موتور سیکلت در مقابل رقبا برجسته شود.

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز 125

بررسی نمایشگر سرعت موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

نمایشگر سرعت موتور سیکلت راکز TVS 125 یکی از قسمت‌های مهم و کاربردی این محصول است. این نمایشگر در قسمت جلوی موتور سیکلت قرار دارد و به راننده اطلاعات مفیدی درباره سرعت، دور موتور، سطح بنزین، کیلومتر کارکرد و زمان را نشان می‌دهد.

این نمایشگر دارای صفحه‌نمایش LCD است که با رنگ‌های زرد و آبی طراحی شده است. این رنگ‌ها باعث می‌شوند که نمایشگر در روز و شب به خوبی قابل خواندن باشد. علاوه بر صفحه‌نمایش LCD، نمایشگر سرعت موتور سیکلت راکز TVS 125 دارای چندین نور LED است که به راننده هشدارهای مختلفی مانند تغییر دنده، باتری، روغن و ترمز را می‌دهند. این نورها با رنگ‌های قرمز، سبز و آبی روشن می‌شوند و باعث می‌شوند که راننده به راحتی بتواند وضعیت موتور سیکلت خود را بفهمد. در کل، نمایشگر سرعت موتور سیکلت راکز TVS 125 بسیار پیشرفته، زیبا و کارآمد است و باعث می‌شود که راننده تجربه‌ای لذت‌بخش از سوار شدن بر این موتور سیکلت داشته باشد.

نقد و بررسی موتور سیکلت TVS راکز 125

بررسی دکمه های روی فرمان موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

دکمه روشن و خاموش کردن چراغ جلو: این دکمه در سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می‌توانید چراغ جلوی موتور سیکلت را روشن یا خاموش کنید. این دکمه به شکل یک لامپ برقی طراحی شده است.

دکمه تغییر حالت چراغ جلو: این دکمه نیز در سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می توانید حالت چراغ جلو را از حالت نور کم به نور زیاد و بالعکس تغییر دهید. این دکمه به شکل یک مثلث با نقطه در وسط طراحی شده است.

دکمه کلاکسون: این دکمه در وسط سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می‌توانید صدای کلاکسون را از بلندگوهای موتور سیکلت پخش کنید. این دکمه به شکل یک بلندگو با نقطه در وسط طراحی شده است.

دکمه روشن و خاموش کردن سیگنال: این دکمه در پایین سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می‌توانید سیگنال های جانبی موتور سیکلت را روشن یا خاموش کنید. این دکمه به شکل یک پیکان با نقطه در وسط طراحی شده است.

دستگیره ترمز جلو: این دستگیره در سمت راست فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می توانید ترمز جلو را فعال کنید. این دستگیره به شکل یک لوله خمیده با پایانه های مستطیل شکل طراحی شده است.

دستگیره کلاچ: این دستگیره در سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن می توانید کلاچ را فعال کنید. این دستگیره همانند دستگیره ترمز جلو به شکل یک لوله خمیده با پایانه های مستطیل شکل طراحی شده است.

دستگیره تغییر دنده: این دستگیره در پایین سمت راست فرمان قرار دارد و با حرکت دادن آن به بالا یا پایین می توانید دنده را عوض کنید. این دستگیره به شکل یک پلاستیک منحنی با نقطه در وسط طراحی شده است.

بررسی باک بنزین موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

باک بنزین موتور سیکلت راکز TVS 125 دارای ظرفیت ۴ لیتر است و با سیستم سوخت رسانی انژکتوری کار می‌کند شکل باک به صورت مخروط برعکس طراحی شده است و در قسمت جلوی صندلی قرار دارد. این باک دارای رنگ‌های مختلفی است که با رنگ بدنه موتور سیکلت هماهنگ هستند. برای این بخش یک درب فلزی با یک قفل در نظر گرفته شده است که قفل آن با کلید بازر و بسته می‌شود. این درب دارای یک لوگوی TVS است که نشان‌دهنده‌ی برند این محصول است. این باک همچنین دارای یک نشانگر سطح سوخت است که در نمایشگر سرعت موتور سیکلت قابل مشاهده است.

بررسی مشخصات فنی موتور سیکلت TVS راکز ۱۲۵

همان‌طور که از نام این محصول پیدا است حجم انجین آن ۱۲۵ سی‌سی است. این محصول دارای یک سیلندر و دو سوپاپ است که توانایی تأمین قدرت موتور سیکلت را دارند. برای این موتور سیکلت یک گیربکس دستی ۴ سرعته دستی را در نظر گرفته‌اند که توانایی بالایی در انتقال قدرت از انجین به چرخ‌ها را دارد. همچنین ابعاد این وسیله نقلیه بسیار مناسب است و توان تردد در بخش‌های شلوغ شهر را به خوبی دارد. همچنین مصرف سوخت این کاب ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به خیلی از رقبا بهتر است.

این موتور سیکلت می‌تواند در مدت زمان ۷.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن هم در بهترین حالت به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته این شتاب و سرعت ممکن است با توجه به شرایط مختلف مانند وزن راننده، جاده، هوا، تنظیمات موتور و … تغییر کند. چنین مشخصاتی برای یک موتور سیکلت با حجم ۱۲۵ سی‌سی خیلی هم بد نیست.

ابعاد موتور (طول*عرض*ارتفاع)      

۱۹۴*۶۶*۱۰۷ (سانتی متر)

ارتفاع زین     

۷۸ سانتی متر

نوع انجین      

تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ (SOHC)، هوا خنک

حجم موتور     

۱۲۴.۵ سی سی

حداکثر قدرت  

۹.۸ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰

حداکثر گشتاور

۹.۸ نیوتون متر در دور موتور ۵۵۰۰

نسبت تراکم    

۹.۵ به ۱

سیستم سوخت رسانی   

انژکتور برقی Keihin

میزان مصرف سوخت (حدودی)         

۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

سیستم انتقال قدرت      

زنجیر، ۴ دنده، کلاچ اتوماتیک

گیربکس

۴ سرعته دستی

سیستم ترمز جلو        

دیسک ۲۲۰ میلی‌متری ۲ پیستونه

سیستم ترمز عقب       

درام یا کساه‌ای

سیستم تعلیق جلو        

تلسکوپی معمولی، Mig

سیستم تعلیق عقب       

جفت کمک فنر گازی، Mig

لاستیک ها     

جلو ۹۰/۹۰/۱۷ عقب ۱۰۰/۹۰/۱۷ برند

وزن تَر

۱۰۴ کیلوگرم

حجم باک       

۴ لیتر

نهایت سرعت (حدودی)

۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت

۷.۵  ثانیه

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا