بررسی موتور سیکلت هوندا PCX 160
حدود سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ بود که هوندا سری موتورعای پی سی ایکس را روانه بازار کرد. این سری از اسکوترهای دارای حجمی انجین ۱۲۵، ۱۵۰ و ۱۶۰ بود. هرچند که در ادامه مدل هیبریدی آن هم روانه بازار شد. اما در بازار ما مدلهای ۱۵۰ و ۱۶۰ سیسی وارد شدند که هم اکنون ما قصد داریم مدل ۱۶۰ سیسی آن را مورد بررسی قرار دهیم.
مدل جدید این موتور سیکلت نسبت به مدلهای قبلی تغییرات داشته است که هرچند که خیلی زیاد نبوده اما به سادگی قابل تشخیص است. ژاپنیها طی سالهای اخیر توانستهاند بخش مهمی از بازار اسکوترها را با مدلهای مختلف خود در دست بگیرند که موتور سیکلت هوندا PCX 160 یکی از آنها است.
بررسی ظاهری موتور سیکلت هوندا PCX 160
در مجموع طراحی هوندا پی سی ایکس ۱۶۰ به روز و مدرن است. همچنین خطوط طراحی در این محصول بسیار تند و تیز و خشن است که موجب شده ظاهر محصول عضلانی باشد.
بررسی نمای جلویی موتور سیکلت هوندا PCX 160
این موتور سیکلت یکی از جدیدترین و پرقدرتترین اسکوترهای هوندا است که با طراحی زیبا و کارایی فوقالعاده، مورد توجه بسیاری از علاقهمندان به موتور سواری قرار گرفته است. نمای جلویی این اسکوتر کمی تغییر کرده و استایل به روز تر و تهاجمی تری را در ناحیه چراغهای جلو نسبت به مدلهای قبلی به نمایش گذاشته است. شکلV مانند چراغهای جلو ( مانند دوبال) گواه این تغییر است. این طراحی با طرح X شکل چراغ خطر عقب هماهنگی دارد. فناوری multi-optic نیز برای ایجاد حالت سه بعدی در چراغ ها به کارگرفته شده است. تمام خطوط بدنه به طرز ظریفی باز طراحی شده و با Fairing و بادگیر جلو ترکیب میشود. صفحه نمایش کمی بزرگتر و سادهتر شده و دارای چندین نشانگر مختلف است. در قسمت بالای صفحهنمایش، لوگوی هوندا و نام PCX قابل روئیت است.
بررسی نمای کناری موتور سیکلت هوندا PCX 160
نمای بغلی موتور سیکلت هوندا PCX 160 یکی از جذابترین و مدرنترین بخشهای این اسکوتر است. این نمایش با خطوط زیبا و هماهنگ، شخصیت قوی و جذابی به این موتور سیکلت میدهد. برخی از ویژگیهای نمای بغلی این موتور سیکلت عبارتند از:
- چراغهای جلو و عقب با طرح X شکل و فناوری multi-optic که حالت سه بعدی و تهاجمی به آنها میبخشد.
- شاسی قوی و مقاوم با رنگهای مختلف و لوگوی هوندا در قسمت جلو.
- زین راحت و بزرگ با فضای کافی برای دو نفر و صندوق زیر زین با حجم ۳۰ لیتر که میتواند یک کلاه ایمنی تمام رخ را در خود جای دهد.
- جاپاییهای پهن و کشیده که فضای مناسب برای پاهای راننده را فراهم میکنند.
- لوله خروجی گاز با طراحی جدید و صدای خوشآیند.
- تعلیقات قابل تنظیم با کورس کمکهای جفت عقب ۹.۳ سانتیمتر.
- ترمز دستی عقب و جلو با سیستم CBS یا ABS به همراه سیستم کنترل گشتاور HSTC برای افزایش امنیت رانندگی.
بررسی نمای عقبی موتور سیکلت هوندا PCX 160
بخش عقبی موتور سیکلت هوندا PCX 160 یکی از بخشهای مهم و حساس این اسکوتر است که باید با دقت و توجه بررسی شود. این بخش شامل چندین قسمت است که در زیر به توصیف آنها میپردازم:
چراغهای عقب: این چراغها با طرح X شکل و فناوری multi-optic طراحی شدهاند که حالت سه بعدی و تهاجمی به آنها میبخشد. این طراحی شخصیت مدرن و جذابی به این موتور سیکلت میدهد. این چراغها در شب و روز به خوبی قابل روئیت هستند و نقش مهمی در امنیت رانندگی دارند.
اگزوز: این لوله با طراحی جدید و صدای خوش آیند در قسمت راست بغل قرار دارد. طراحی جذاب این اگزوز نشان دهنده قدرت و کارایی بالای موتور این اسکوتر است همچنین این اگزوز باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست میشود.
پلاک عقب: پلاک با قاب فلزی و نورپردازی ال ای دی در قسمت چپ بغل نصب شده است. این پلاک با رنگ سفید و فونت بزرگ، به راحتی قابل خواندن است. نورپردازی ال ای دی نیز باعث میشود که پلاک در شب به خوبی دیده شود.
تعلیقات قابل تنظیم: این تعلیقات با کورس کمکهای جفت عقب ۹.۳ سانتیمتر، رانندگی را راحتتر و لذتبخشتر میکنند. این تعلیقات قابل تنظیم هستند و میتوانید آنها را براساس سطح جاده و سبک رانندگی خود تغییر دهید. این تعلیقات باعث میشود که هر نوع لغزش و ناهمواری در جاده به سرنشینان وارد نشود و با استحکام بیشتری رانندگی کنید.
ترمز دستی عقب و جلو: این ترمزها با سیستم CBS یا ABS به همراه سیستم کنترل گشتاور HSTC برای افزایش امنیت رانندگی طراحی شدهاند. سیستم CBS یا Combined Braking System یک سیستم هوشمند است که با فشار دادن ترمز عقب، ترمز جلو را نیز فعال میکند و باعث میشود که توزیع نیروی ترمز بین دو چرخ به صورت مناسب انجام شود. سیستم ABS یا Anti-lock Braking System یک سیستم الکترونیک است که جلوگیری میکند که چرخها در هنگام ترمز زدن قفل شوند و باعث لغزش و از دست رفتن کنترل شوند. سیستم HSTC یا Honda Selectable Torque Control یک سیستم پیشرفته است که با کاهش گشتاور موتور در صورت لغزش چرخ عقب، جلوگیری میکند که اسکوتر از کنترل خارج شود.
بررسی نمایشگر سرعت در موتور سیکلت هوندا PCX 160
نمایشگر سرعت در موتور سیکلت هوندا PCX 160 یک صفحه نمایش LCD با رنگ آبی است که در قسمت مرکزی فرمان قرار دارد. این نمایشگر اطلاعات مختلفی را به راننده نشان میدهد، از جمله:
- سرعت فعلی به کیلومتر در ساعت
- دور موتور به دور در دقیقه
- مقدار سوخت باقیمانده در باک
- مصرف سوخت به لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر
- مسافت کل و مسافت سفر
- ساعت و تاریخ
- وضعیت سیستم های ABS، HSTC و SmartKey
- هشدارهای مختلف مانند ولتاژ پایین باطری، زمان تعویض تسمه V-Belt و …
این نمایشگر با طراحی ساده و خوانا، راننده را از شرایط موتور سیکلت آگاه میکند و به افزایش امنیت و کارایی رانندگی کمک میکند.
بررسی باک بنزین در موتور سیکلت هوندا PCX 160
این موتور سیکلت یک باک فلزی با ظرفیت ۸.۱ لیتر دارد که در قسمت جلوی زین قرار دارد. درب باک نیز دارای یک قفل هوشمند است که با کلید SmartKey قابل باز و بسته شدن است. برای دسترسی به باک باید صندلی موتور سیکلت را بردارید. در حالت عادی درب ورود بنزین و همچنین باک قابل رؤیت نیست.
بررسی ابعاد و اندازه موتور سیکلت هوندا PCX 160
این موتور سیکلت یکی از جدیدترین و پرقدرتترین اسکوترهای هوندا است که با طراحی زیبا و کارایی فوقالعاده، مورد توجه بسیاری از علاقهمندان به موتور سواری قرار گرفته است. ابعاد و اندازه این موتور سیکلت به شرح زیر است:
- طول ۱۹۳۶ میلیمتر
- عرض ۷۴۲ میلیمتر
- ارتفاع ۱۱۰۸ میلیمتر
- فاصله دو محور ۱۳۱۳ میلیمتر
- فاصله از زمین ۱۳۵ میلیمتر
- ارتفاع زین تا زمین ۷۶۴ میلیمتر
- وزن خالص ۱۳۰ کیلوگرم
- حجم باک بنزین ۸.۱ لیتر لیتر
- لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰/۱۴
- لاستیک عقب ۱۳۰/۷۰/۱۳
این ابعاد و اندازه باعث میشود که این موتور سیکلت در شهرها بسیار مناسب و راحت باشد. همچنین، با توجه به وزن کم و فرمان پذیری بالای این موتور سیکلت، رانندگی با آن لذتبخش و جذاب است.
بررسی مشخصات فنی اسکوتر هوندا PCX 160
این اسکوتر یکی از جدیدترین و پرقدرتترین محصولات هوندا است که با طراحی زیبا و کارایی فوقالعاده، مورد توجه بسیاری از علاقهمندان به موتور سواری قرار گرفته است. مشخصات فنی این اسکوتر به شرح زیر است:
انجین: این اسکوتر دارای یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر، خنک شده با مایع، SOHC، ۴ سوپاپ و حجم ۱۵۷ سیسی است. این انجین قادر است توان ۱۵.۸ اسب بخار را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵ نیوتن متر را در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این انجین با سیستم سوخت رسانی انژکتوری و استاندارد آلایندگی EURO 4 کار میکند.
گیربکس: این اسکوتر دارای گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) است که به صورت خودکار نسبت دنده را تغییر میدهد و راننده را از نگرانی تعویض دستی دنده رها میکند. این گیربکس باعث میشود که حرکت اسکوتر نرم و پیوسته باشد و مصرف سوخت آن کم شود.
چرخها و ترمزها: این اسکوتر دارای چرخهای ۱۴ اینچ با لاستیکهای بدون تیوپ است. ترمز جلو دارای یک دیسک هیدرولیک با قطر ۲۲۰ میلیمتر و ترمز عقب دارای یک دیسک هیدرولیک با قطر ۱۳۰ میلیمتر است.
مشخصات |
موتور سیکلت هوندا PCX 160 |
نوع انجین |
تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، آب خنک |
حجم موتور |
۲۴۴ سی سی |
حداکثر قدرت |
۱۵.۷ اسب بخار در دور موتور ۸۵۰۰ |
حداکثر گشتاور |
۱۱.۱ نیوتون متر در دور موتور ۶۵۰۰ |
نسبت تراکم |
۱۲ به ۱ |
سیستم سوخت رسانی |
انژکتور برقی |
میزان مصرف سوخت ( حدودی ) |
نزدیک ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سیستم انتقال قدرت |
تسمهای، گیربکس اتوماتیک |
سیستم ترمز جلو |
دیسک ۲۲۰ میلیمتری، ABS یا CBS، ساخت NISIN |
سیستم ترمز عقب |
دیسک ۱۳۰ میلیمتری، CBS، ساخت NISIN |
سیستم تعلیق جلو |
جفت کمکفنر تلسکوپی معمولی ساخت SHOWA |
سیستم تعلیق عقب |
جفت کمک معمولی ساخت SHOWA |
نهایت سرعت ( حدودی ) |
۱۲۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت |
۲۰ ثانیه (حدودی) |
بررسی سواری اسکوتر هوندا PCX 160
طراحی زین این محصول باعث شده تا سواری نرم و راحتی در اختیار سرنشینان آن به خصوص راننده قرار بگیرد. همچنین قدرت بالای انجین آن هم باعث شده تا لذت سواری با آن دو چندان شود. گیربکس اتوماتیک هوندا PCX 160 رانندگی با آن را بسیار راحت و ساده کرده است. کنترلپذیری بالای در کنار ایمنی بالا از دیگر ویژگیهای مهم مربوط به سواری آن است.
نویسنده: نادر شاه نشین