عصر خدماتمراکز «مثبت زندگی» چه خدماتی به مددجویان بهزیستی ارائه می‌دهند؟ | عصر خدمات

مراکز «مثبت زندگی» چه خدماتی به مددجویان بهزیستی ارائه می‌دهند؟

سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور مهمترین اهداف تاسیس مراکز مثبت زندگی برای ارائه خدمات به مددجویان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش عصر خدمات، کاظم نظم ده در جمع خبرنگاران در ارتباط با مدیریت عملکرد و مراکز مثبت زندگی یا مراکز ارائه خدمات بهزیستی که تا چند وقت آینده شروع به کار می‌کنند، گفت: سازمان بهزیستی با قدمت بیش از ۴۰ سال و با توجه به اینکه متولی ارتقای سلامت اجتماعی است امروز در مقطعی قرار داشت که لازم بود فعالیت‌هایی به خدمات گذشته آن اضافه شود تا جوابگوی نیاز مردم باشد.

وی با بیان اینکه گروه‌های هدف بهزیستی در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری دارای شرایط جسمی و روانی خاص هستند، تصریح کرد: به همین دلیل برای دسترسی به این خدمات باید اقدامات خاصی هم صورت بگیرد. خوشبختانه بهزیستی دارای قوانین و اسناد بالادستی خوبی برای توسعه فعالیت‌ از جمله تاسیس و بهره‌برداری از این مراکز است.

سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امروز زیرساختها و ظرفیت مردمی و …. فرصت خوبی است تا علاوه بر حفظ فعالیت‌های پیشین، فعالیت‌های جدیدی را در جامعه جاری و ساری کنیم، اظهار کرد: در مدیریت عملکرد تاکید زیادی بر روی نظارت و شفافیت وجود دارد. خوشبختانه مراکز مثبت زندگی طوری طراحی شده‌اند که در آنها خدمات به شکل الکترونیکی انجام می‌شود. ارائه خدمات الکترونیکی شفافیت را ارتقا می‌دهد.

نظم‌ده با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف تاسیس این مراکز دسترسی بیشتر گروه‌های هدف به خدمات سازمان است، تصریح کرد: امروزه گروه‌های هدف سازمان بهزیستی در سطح استان‌ها و شهرستان‌های پراکنده هستند، بنابراین مراکزی که باید جوابگوی نیازهای این گروه باشند هم باید تا حد امکان در دسترس این جامعه هدف قرار داشته باشد و بتواند در راستانی ارتقای سلامت اجتماعی، دسترسی‌ها هم ایجاد شده باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این مراکز افزایش تسهیل دسترسی این گروه‌ها به خدمات است، توضیح داد: از طرفی با کاهش ترددهای غیرضروری خصوصا در کلان شهرها که حتی برای افراد عادی هم زحمات زیادی دارد، این مدل خدمات می‌تواند ترددها را برای جامعه هدف بهزیستی کاهش دهد و به نوعی منابع موجود را بهینه استفاده می‌کند. تردد هم برای سازمان و هم گروه هدف هدررفت منابع است و وقتی ساختار خدمات آی تی وجود دارد و امکان توسعه دولت الکترونیک موجود است، ایستادن روی نوع ارائه خدمات تاریخ گذشته اشتباه بزرگی است.

سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی دیگر از اهدافی که این مراکز دنبال می‌کند افزایش رضایتمندی افراد است. یکی از بهترین ارزیاب‌ها خود مردم هستد و یکی از مشکلاتی که امروز یکی از گروه‌های هدف با آن روبه رو هستند، عدم دسترسی یا شفاف نبودن فرایند خدمات است که در این مراکز این موانع به شکل چشمگیری برداشته می‌شود. یکی دیگر از محسنات این مراکز پرهیز از انجام فرایندهای موازی است. امروز در جامعه ما متاسفانه در ارائه خدمات به شکل سنتی موازی کاری‌هایی ایجاد می‌شود که موجب زحمت هم گیرندگان و هم ارائه دهندگان خدمت است، اما در روش کاری مراکز مثبت زندگی فرایندهای موازی حذف می‌شود.

نظم‌ده با بیان اینکه نحوه ارائه خدمات در مراکز مذکور منجر به کاهش بهای تمام شده ارائه خدمات می‌شود، افزود: خدمات در روش‌های قدیمی گاهی بسیار گران قیمت تمام می‌شود، اما در این مراکز هزینه‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند و از نهادهای غیردولتی مشارکت می‌گیرد. با توجه به اهداف مذکور در نهایت خدمات ۲۲ گانه مراکز مثبت زندگی از تشکیل پرونده و پاسخگویی، شناسایی داوطلبان و خیران تا آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، غربالگری و آموزش مهارت‌های زندگی و … حجم فعالیت‌های قابل توجهی است. امیدواریم با تاسیس مراکز رضایتمندی گروه‌های هدف فراهم شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نسخه روزنامه

آخرین نسخه روزنامه
خودروکارعصر تشکلصنعت کار