موتورسیکلتویژه ها

بررسی باجاج اونجر ۲۲۰

معرفی تخصصی باجاج اونجر 220

بررسی باجاج اونجر ۲۲۰

عاشقان موتور سیکلت سواری از تنوع بالای این محصولات در بازار حمایت می‌کنند. وجود تنوع بالا دست خریدار را باز می‌گذارد تا بهترین انتخاب را داشته باشد. حال علاوه بر شرکت‌ای بزرگ ژاپنی و چینی شرکت‌های هندی هم در بازار ما وارده شده‌اند تا محصولات پر طرفدار خود را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهند. باجاج یکی از شرکت‌های شناخته شده هندی است که محصولات خوبی مانند اونجر ۲۲۰ را به بازار عرضه کرده است. این محصول با طراحی جذاب خود توانست نظرات را به خود جلب کند. در بازار ایران هم از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ شاهد حضور این محصول بودیم. اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ تولید آن متوقف و در سال ۱۴۰۰ دوباره به چرخه تولید بازگشت.

bajaj avenger 220 cruise 2019

بررسی ظاهری باجاج اونجر ۲۲۰

این محصول یک کپی بسیار عالی از کاوازاکی الیمینیاتور است که توانسته نظرات را به خود جلب کند. باجاج اونجر ۲۲۰ ثابت کرده که کپی بودن هم خیلی بد نیست و می‌تواند بازار بسیار خوبی را تجربه کند. این محصول با دو فیس متفاوت به تولید رسید و یک دگرگونی را در چهره خود تجربه کرد. فیس قدیم باجاج اونجر ۲۲۰ کاربراتوری و فیس جدید آن هم انژکتوری است. باجاج اونجر ۲۲۰ یک موتور سیکلت کروز است که طرفداران خاص خود را دارد. اگر به طی کردن مسافت طولانی علاقه دارید و تصمیم دارید که با آن به مسافرت بروید این محصول یک گزینه بسیار مناسب است.

نمای جلویی باجاج اونجر ۲۲۰ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طراحی این موتورسیکلت است. نمای جلویی شامل چراغ جلو، فرمان، صفحه نمایش و آینه‌ها می‌شود. چراغ جلو این موتورسیکلت دارای حالت تقریباً سه ضلعی نرم با دو دیلایت LED در کناره‌ها و چراغ بالا و پایین در قسمت مرکزی است. چراغ جلو به خوبی با سبک طراحی کروز موتورسیکلت هماهنگ است و نور خوبی را در شب تولید می‌کند. فرمان این موتورسیکلت دارای طراحی خمیده به سمت عقب است که راحتی راننده را در حالت نشسته افزایش می‌دهد. فرمان دارای دسته‌های لاستیکی به همراه کلاچ و ترمز با کابل است. صفحه نمایش این موتورسیکلت دارای طراحی دیجیتال-آنالوگ است که شامل سرعت‌سنج، کیلومتر، سطح سوخت، ساعت و چراغ‌های روشنایی می‌شود. صفحه نمایش به رنگ آبی روشن می‌شود و قابل خواندن در شب و روز است. آینه‌های این موتورسیکلت دارای شکل بادبادک ‌مانند با قاب فلزی هستند که بر روی فرمان نصب شده‌اند. آینه‌ها دید خوبی از عقب را به راننده می‌دهند و با طراحی کروزر این موتورسیکلت هماهنگ هستند.

بررسی باجاج اونجر 220
بررسی باجاج اونجر ۲۲۰

نمای بغلی باجاج اونجر ۲۲۰ یکی از نقاط قوت طراحی این موتورسیکلت است. این نما شامل باک، صندلی، کمک فنر، شاسی، گل‌گیر، اگزوز و چرخ‌ها می‌شود. باک این موتورسیکلت دارای حجم ۱۳ لیتر است و طراحی خمیده و متناسب با سبک کروزر دارد. روی تانک لوگوی باجاج و نام مدل به صورت برجسته قرار دارد. صندلی این موتورسیکلت دارای طراحی دو قسمتی است که قسمت راننده به صورت پهن و راحت و قسمت سرنشین به صورت بالاتر و کوچک‌تر طراحی شده است. صندلی راننده به علت داشتن گودی حالت پشتی‌دار است که کمر راننده را پوشش می‌دهد. صندلی سرنشین هم دارای دستگیره‌های فلزی در کناره‌ها است که امنیت سرنشین را بالا می‌برد. گل‌گیر عقب این موتورسیکلت دارای طراحی بزرگ و گرد است که با سبک کروزر همخوان است.

روی گل‌گیر عقب چراغ عقب، پلاک و راهنماها نصب شده‌اند. شاسی این موتورسیکلت دارای طراحی تک لوله‌ای است که از جلو تا عقب به صورت خمیده قرار گرفته است. شاسی جلو به چنگال جلو و شاسی عقب به سوئینگ آرم (قاب عقب) متصل شده است. اگزوز باجاج اونجر ۲۲۰ دارای طراحی بادبادک‌ مانند است که از زیر انجین به سمت عقب می‌رود و در نزدیکی گل‌گیر عقب به پایان میرسد. اگزوز صدای خوش ‌آیندی را تولید می‌کند که با سبک کروزر منطبق است. چرخ‌های این موتورسیکلت دارای قطر ۱۷ اینچ در جلو و ۱۵ اینچ در عقب هستند و با لاستیک‌های ۹۰/۹۰-۱۷ در جلو و ۱۳۰/۹۰-۱۵ در همراه شده‌اند. رینگ‌ها این موتور سیکلت بسیار جذاب طراحی شده‌اند که با طراحی کروز هماهنگی دارد.

نمای عقب باجاج اونجر ۲۲۰ یکی از بخش‌هایی است که در نسخه جدید این موتورسیکلت تغییر کمی داشته است. این نمای عقب شامل گل‌گیر، چراغ عقب، پلاک، راهنماها، صندلی سرنشین، دستگیره‌ها و چرخ عقب می‌شود. گل‌گیر عقب این موتورسیکلت دارای طراحی بزرگ و گرد است که با سبک کروزر همخوانی دارد. روی گل‌گیر عقب چراغ عقب، پلاک و راهنماها نصب شده‌اند. چراغ عقب این موتورسیکلت دارای طراحی مستطیلی است که در قسمت پایین گل‌گیر قرار گرفته است. چراغ عقب قرمز رنگ است و نور خوبی را در شب تولید می‌کند. پلاک این موتورسیکلت در قسمت بالای چراغ عقب نصب شده است و با قاب فلزی محافظت می‌شود. راهنماهای باجاج اونجر ۲۲۰ در قسمت کنار گل‌گیر عقب قرار دارند و به رنگ نارنجی هستند. صندلی سرنشین دستگیره‌های کنار صندلی که متعلق به سرنشین عقب هستند به رنگ نقره‌ای طراحی شده‌اند و با شاسی جلو هماهنگ هستند.

bajaj avenger 220 cruise 2019
bajaj avenger 220 cruise 2019

بررسی ابعاد و اندازه باجاج اونجر ۲۲۰

باجاج اونجر ۲۲۰ یک موتورسیکلت کروزر است که دارای ابعاد و اندازه‌های زیر است:

نام موتور سیکلت

باجاج اونجر ۲۲۰

طول

۲۲۱ سانتی‌متر

عرض

۸۰ سانتی‌متر

ارتفاع کلی

۱۳۲ سانتی‌متر

ارتفاع تا زین

۷۴ سانتی‌متر

حجم مخزن سوخت

۱۳ لیتر

رینگ جلو

۱۷ اینچ

رینگ عقب

۱۵ اینچ

وزن

۱۶۳ کیلوگرم

bajaj avenger 220 cruise 2019
bajaj avenger 220 cruise 2019

همان‌طور که می‌بینید این موتور سیکلت ابعادی مناسب با یک محصول کروز دارد. همین امر هم باعث شده تا باجاج اونجر ۲۲۰ برای دو سرنشین مناسب باشد. در کنار طراحی خوب دیگر مزیت این موتور سیکلت همین ابعاد و اندازه آن است که راحتی سرنشینان و تردد در مسیرهای مختلف را به همراه دارد.

بررسی مشخصات فنی باجاج اونجر ۲۲۰

باجاج اونجر ۲۲۰ کاربراتوری یک موتورسیکلت کروز است که تا سال ۱۳۹۵ در بازار ایران عرضه شده بود. این موتورسیکلت دارای یک سیلندر بود که بنزین را از باک به انجین می‌رساند. همچنین دارای ۲ سوپاپ هم بود. همچنین انجین آن هم ۴ زمانه بود و با هوا خنک می‌شد. حجم موتور سیکلت باجاج اونجر ۲۲۰ از روی نام گرفته شده است و ۲۲۰ سی‌سی حجم دارد. این موتور سیکلت کاربراتوری می‌تواند ۱۹.۰۳ اسب بخار قدرت را تولید کند. همچنین گشتاور آن هم ۱۷.۵ نیوتون‌متر است. جعبه دنده آن هم ۵ سرعته دستی است که توسط زنجیر قدرت را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

اما از سال ۱۴۰۰ با بازگشت دوباره باجاج اونجر ۲۲۰ به بازار ما مشخصات فنی آن هم کمی دست خوش تغییر شد. بازگشت دوباره این محصول با انژکتوری شدن آن همراه شده بود. این موتور سیکلت هم دارای ۲ سوپاپ به همراه یک سیلندر بود که می‌توانست ۱۹.۰۳ اسب بخار قدرت را تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۷.۵ نیوتون‌متر است. حجم آن هم ۲۲۰ سی‌سی و دنده آن هم ۵ سرعته دستی است. برای روشن شدن از استارتر الکتریکی استفاده می‌کند. ترمز جلوی این موتور سیکلت دیسک ۲۸۰ میلی متری +ABS و سیستم ترمز عقب هم کاسه ای ۱۳۰ میلی متری است. همچنین سیستم تعلیق جلو آن تلسکوپی ضد اصطکاک و سیستم تعلیق عقب آن هم جفت کمک فنر قابل تنظیم ۵ پله است.

باجاج اونجر ۲۲۰ انژکتوری و کاربراتوری دو نسخه مختلف از یک موتورسیکلت کروزر هستند که تفاوت فنی در سیستم تغذیه سوخت دارند. سیستم تغذیه سوخت مسئول تامین مقدار مناسب سوخت و هوا برای احتراق در موتور است. در نسخه کاربراتوری، این کار توسط یک قطعه به نام کاربراتور انجام می‌شود که با استفاده از اصل برنولی، نسبت مناسب سوخت و هوا را تنظیم می‌کند. در نسخه انژکتوری، این کار توسط یک قطعه به نام انژکتور انجام می‌شود که با استفاده از فشار بالا، سوخت را به صورت پاشش به داخل موتور می‌فرستد.

این تفاوت فنی باعث می‌شود که نسخه انژکتوری نسبت به نسخه کاربراتوری برخی مزایا و معایب داشته باشد. برخی از این مزایا و معایب عبارتند از:

  • نسخه انژکتوری دارای بازده سوختی بالاتر است و مصرف سوخت کمتری دارد.
  • نسخه انژکتوری دارای عملکرد بهتر در شرایط آب و هوایی مختلف است و نیاز به تنظیم کاربراتور ندارد.
  • نسخه انژکتوری دارای قدرت و شتاب بالاتر است و صدای خروجی خوش ‌آیندی را تولید می‌کند.
  • نسخه انژکتوری دارای قطعات پیچیده‌تر و گران‌قیمت‌تر است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.
  • نسخه انژکتوری دارای قابلیت خودآگاهی بالاتر است و در صورت خطا، کدهای خطا را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.

بررسی سواری باجاج اونجر ۲۲۰

سواری باجاج اونجر ۲۲۰ یک تجربه لذت‌بخش و راحت است. این موتورسیکلت کروزر دارای طراحی زیبا و خوش‌دست، صندلی پهن و نرم، شاسی خمیده و موتور قدرتمند این محصول جلب توجه می‌کند. این موتورسیکلت به راحتی در جاده‌های صاف و خمیده حرکت می‌کند و از فرمان پذیری خوبی برخوردار است. باجاج اونجر همچنین دارای بازده سوختی بالا و نگهداری آسان است. برای سواری با این موتورسیکلت، فقط کافی است روغن و لوازم مصرفی آن را به موقع تعویض کنید و از سوخت با کیفیت استفاده کنید.

بررسی باجاج اونجر 220
بررسی باجاج اونجر ۲۲۰

بررسی شتاب و حداثر سرعت باجاج اونجر ۲۲۰

باجاج اونجر ۲۲۰ یک موتورسیکلت کروزر است که دارای شتاب و حداکثر سرعت مناسبی است. این موتورسیکلت می‌تواند در مدت زمان ۱۲ ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت این موتورسیکلت در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. البته این شتاب و سرعت ممکن است بستگی به شرایط رانندگی، وزن راننده و سرنشین، کیفیت سوخت و نگهداری موتورسیکلت داشته باشد.

نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا