اخبارتاپخودرو

محصولات جدید ایران خودرو دیزل در راه/ گل طلایی زالی قبل از تعویض

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، این خودروساز که با حضور محمد زالی به عنوان یکی از باتجربه ترین مدیران بخش تجاری صنعت خودرو کشور در ۱۰ ماه گذشته توانسته بود در مسیر داخلی سازی قطعات و حرکت به سمت محصول داخلی گام های خوبی بردارد، حالا بعد از حضور جواد توسلی مهر باید دید چه سیاست هایی را دنبال خواهد کرد.

اما شنیده ها حاکی از تلاش آبی پوشان دیزلی برای تولید دو محصول جدید خبر می دهد که احتمالا یکی از این محصولات در رده پیکاپ ها قرار دارد. فوتون به عنوان یکی از شریکان تجاری ایران خورو دیزل در سال های فعالیت خود توانسته موفقیت هایی در بازار ایران کسب کند، اما واقعیت اینجاست که پتانسیل های این شریک چشم بادامی بیش از آن چیزی است که ایران خودرو دیزل از آن بهره می برد.

با این حال زالی مدیرعامل پیشین این تجاری ساز کشور که در ۱۹ آذرماه جای خود را به توسلی مهر داد، در آخرین گفته های خود به عنوان مدیرعامل این خودروساز در مراسم تودیع و معارفه گفت: با روحیه جهادی و همدلی تمامی کارکنان، توانستیم خط تولید اتوبوس را در این شرکت احیا کنیم. دو محصول جدید و یک فیس‌ لیفت به زودی در این شرکت رونمایی می‌شود.‌

مدتی است در محافل خبری گمانه زنی ها برای محصولات جدید ایران خودرو دیزل آغاز شده است. اما به نظر می رسد یکی از اصلی ترین محصولات این خوروساز یک پیکاپ جدید باشد. زیرا زالی در یکی از گفت و گو های خود با خبرنگار عصر خدمات در حاشیه یکی از برنامهای خبری این شرکت گفته بود به دنبال گرفتن امتیاز پلتفرم پیکاپ فوتون تونلند از طرف چینی است.

اگر او توانسته باشد تا پایان عمر مدیریت کوتاه خود چنین امتیازی را برای آبی پوشان دیزلی از طرف چینی بگیرد، در واقع باید گفت زالی توانسته قبل از عبور فرشاد مقیمی از او و تجربیاتش، گل طلایی را به ثمر برساند. هر چند فوتون تونلند از سال ۹۳ در بازار خودرو ایران حضور دارد، اما این خودرو هیچ گاه به دلیل عملکرد نه چندان مناسب تولید کننده در حوزه فروش و تامین نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار پیکاپ های کشور به خود اختصاص دهد. البته نباید فراموش کرد در سگمنت خودروهای تجاری و در کل شاسی بلند ها و پیکاپ ها، عمر پلتفرم طولانی تر از دیگر سگمنت هاست. زیرا در این بازه از بازار خودروها، مشتریان بیشتر خودروها را با معیار عملکرد انتخاب می کنند. در نتیجه هنوز هم برای کار روی پلتفرم فوتون دیر نشده است.

در صورتی که پلتفرم فوتون در اختیار دیزلی ها قرار گرفته باشد، احتمالا می توان دو سناریو را برای آن تصور کرد. سناریو اول تولید محصولی با برند ایران خودرو است. خودرویی که دیگر فوتون نام ندارد. همانند عملکرد ایران خودرو در استفاده از پلتفرم پژو ۳۰۱ برای K132 یا همان تارا. در این حالت شاید فوتون موافقت کرده باشد که یک محصول فیس لیفت شده با برند ایرانی راهی بازار شود. همچون محصولات آینده کرمان موتور که با برند KMC یا kerman motor company راهی بازار می شوند. این خودرو شاید با همان قوای محرکه فعلی و یا با استفاده از خانواده موتورهای داخلی ایران خودرو ساخته شود و استفاده از نمونه توربو شارژ نیز در این خورو بعید نیست.

البته نباید فراموش کرد که حدود ۷ سال از حضور فوتون تونلند در بازار ایران گذشته است و مدل جدید این خودرو که در چین و چند بازار خارجی نیز طرفداران بسیاری دارد، از جمله کاندید های تولید به جای مدل فعلی در ایران خودرو دیزل است. البته اخباری از رسیدن دو نمونه تونلند جدید به کشور نیز وجود دارد که ممکن است، عبور دیزلی های آبی پوش از مدل فعلی و معرفی مدل جدید را نشان بدهد. زیرا رقیبان این خودرو ساز نیز بیکار ننشسته اند.

اما سناریو دیگر به رقیب دیرینه یعنی زامیا نگاه می کند. در حالی که نیسان زامیاد کم کم با پایان راه نزدیک می شود و این خودروساز در حال شیفت کردن از این خودرو به پادرا است، شاید دیزلی های آبی پوش هم قصد دارند با استفاده از شاسی و پلتفرم فوتون رقیبی برای پادرا بسازند که در بخش خودروهای کار و تجاری کشور محصولی تازه نفس باشد. هر چند این دو سناریو در صورتی می تواند محقق شود که امتیاز پلتفرم فوتون در اختیار تجاری ساز کهنه کار ایران قرار گرفته باشد، اما در شرایط فعلی صنعت خورو کشور که فشارهای مختلف داخلی و تحریمی را تحمل می کند، بدون شک ثبات مدیران منطقی و تکنیکی می تواند در پیش برد پروژه های کلان صنعتی گره گشا باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا