عصر خدماتبالاخره خودروسازان سال پرتلاطم،‌ دشوار و کرونازده 2020 را پشت سر گذاشتند - عصر خدمات

بالاخره خودروسازان سال پرتلاطم،‌ دشوار و کرونازده 2020 را پشت سر گذاشتند

با این که در ماه های آخر سال 2020 فروش کمی بهتر شد اما همچنان پیش بینی می شود در سال 2021 خودروسازان به همان افت 15 درصدی ادامه دهند.
به گزارش عصر خدمات، فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ به پایین ترین میزان خود از سال ۲۰۱۲ تا به حال رسید اما بازگشت به حالت عادی برای اکثر خودروسازان امیدوار کننده است. فروش وانت و خودروهای بلندقامت (اس یو وی) با افت کمتری مواجه بود و گذشت ۸ ماه هم برای بازگشت به حالت عادی کافی نبود.
ایالات متحده سال ۲۰۲۰ را با فروش تقریبی ۱۴.۵ میلیون دستگاه به پایان برد که کمی بهتر از تخمین تحلیل گران و مؤسسه های تحقیقاتی بود که فروش ۱۳ میلیون دستگاه خودروی نو را برای سال ۲۰۲۰ [در آمریکا] برآورد کرده بودند. با این حال سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ماقبل آن ۱۴.۹‌ تا ۱۵.۵ درصد افت فروش را به خود دید که تعداد فروش خودرو به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۱۲ تا به حال رسید. امسال بیشترین لطمه فروش خودروهای نو در بخش فروش ناوگانی بود و مهمترین دلیل افت فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ را تعطیلی های سرتاسری به خاطر کرونا عنوان می کنند.
شرکت جنرال موتورز سال ۲۰۲۰ را با افت ۱۱.۸ درصدی در فروش به پایان برد اما سه ماهه آخر ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۸ درصد رشد داشت. سال ۲۰۲۰ خودروهای وانت جنرال موتورز از جمله سیلورادو ‌نه تنها با افت مواجه نشدند بلکه فروش این خودرو ۳.۲ درصد هم رشد داشت. وانت سییرا Sierra عملکرد بهتری نسبت به سیلورادو نشان داد و رشد آن ۸.۹ درصد بود.
شرکت کره ای هیوندایی به دلیل عرضه خودروهای کراس اور نظیر کُنا Kona، سانتافه و ونو Venue از افت شدید جان سالم به در برد و کاهش فروش سال ۲۰۲۰ این خودروساز کره ای نسبت به سال ۲۰۱۹ فقط ۹.۷ درصد بود و بیشترین آن هم کاهش فروش ناوگانی بود. بر اساس برآورد جی دی پاور، ۷۹.۱ درصد فروش هیوندایی را وانت و خودروهای «اس یو وی» تشکیل داده که در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۵ درصد بوده است.
مزدا با ارائه محصول جدید ی CX-30‌ در ماه سپتامبر با ۱۸.۲‌ رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد در حالی که کل سال فقط ۰.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد داشت. محبوب ترین خودروی مزدا CX-5‌ است که در سال ۲۰۲۰ با افت ۵.۹ درصدی مواجه شد. اما بزرگترین خودروی مزدا CX-9‌ است که در سال ۲۰۲۰ رشد فروش آن ۲.۲ درصد بود.
تسلا به برنامه ۵۰۰ هزار دستگاهی سال ۲۰۲۰ خود دست پیدا کرد که نسبت به سال ماقبل آن ۳۵.۹ درصد رشد داشت. با این که تسلا آمار فروش مدل ۳ و مدل Y‌ را با هم اعلام کرده اما به احتمال زیاد بیشترین رشد فروش این خودروساز آمریکا مربوط به مدل ۳ بوده است.
الین باکبرگ Elaine Buckberg معاون اقتصادی جی ام در بیانیه ای گفته است که انتظار می رود فشارهای ناشی از ویروس کرونا همچنان بر صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ باقی بماند که البته روند آن از بهار کاهشی خواهد بود. «گسترش تزریق واکسن کرونا و گرم شدن تدریجی هوا، بازگشت کسب و کارها به وضع عادی را بهتر خواهد کرد و نیاز با اشتغال، مصرف و تقاضا را بالا خواهد برد.»
با این حال تعطیلی های سرتاسری روی زنجیره تأمین قطعات آثار مخربی گذاشته که بازگشت آنها به وضع عادی را دشوار می کند. به بیانی دیگر اختلال در زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۰ آثار خود را در سال ۲۰۲۱ هم برجای خواهد گذاشت. ضمن آن که برخی از نمایندگی های فروش در سال ۲۰۲۰ موفق نشده اند انبارهای خود را از خودروهای مدل ۲۰۲۰ خالی کنند.
 به گفته جسیکا کالدول از مدیران اجرایی ادموندز، برای برخی از مدل ها و برندها انبارها خالی است و برعکس سال های قبل که نمایندگی های فروش مجبور بودند قبل از قدیمی شدن مدل خودروها، در ماه های آخر سال تخفیف قائل شوند امسال به دلیل کرونا و خالی بودن انبارها، این وضعیت کمتر حاکم بود.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین نسخه روزنامه

آخرین نسخه روزنامه
خودروکارعصر تشکلصنعت کار