اخبارتاپصنعت و تجارت

جزئیات تجارت ایران و ازبکستان/ تاجران چه کالاهایی خریدند؟

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که اگر چه تجارت بین کشورهای ایران و ازبکستان در سال گذشته کمتر از سال ۱۴۰۰ شده، اما تراز تجاری بین دو کشور به سود ایران است.

به گزارش عصر خدمات، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت بین ایران و ازبکستان در سال گذشته کاهش نسبی در قیاس با سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افت ۳۰ درصدی از نظر دلاری و کاهش ۴۳ درصدی از نظر وزنی مواجه شده اما از نظر ریالی رشد دو درصدی را تجربه کرده است.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات بیش از ۲۸۹ میلیون دلار محصولات مختلف به ازبکستان، این شریک تجاری را با یک پله سقوط تا رتبه چهاردهم تنزل داده و نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۹ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است. واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش قابل توجهی مواجه شده و ازبکستان را با ۱۰ پله سقوط به جایگاه ۴۱ امین واردکننده محصولات به ایران تبدیل کرده است.

آمارها نشان می‌دهد که ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۴ میلیون دلار کالای مختلف از ازبکستان وارد کرده بود و این کشور ۳۱مین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود، اما در سال جاری با واردات بیش از ۷۲ میلیون دلار به رتبه ۴۱ در میان شرکای تجاری ایران سقوط کرد. نگاهی به آمارهای واردات ازبکستان به ایران در سال گذشته، نشان از افت ۷۵ درصدی از نظر وزنی، افزایش ۷۲ درصدی از نظر ارزش ریالی و کاهش ۵۹ درصدی از حیث ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

بررسی جزئیات صادرات ایران به ازبکستان نشان می‌دهد که پلی اتیلن خطی و با گرید لوله در رتبه اول و دوم کالاهای صادر شده به ازبکستان قرار گرفته و هر یک بهخ ترتیب سهمی بیش از هفت درصد و پنج درصد را در این فهرست بلند بالا دارد. پس از آن محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج سومین محصول صادراتی به ازبکستان است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۱۶ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته پس از آن میله‌های آهنی، پلی اتیلن و گرید نساجی در ردیف‌های بعدی قرار دارند. پسته و خرما نیز هفتمین و هشتمین محصول صادراتی به ازبکستان به شمار می‌روند که جمعا حدود ۱۵ میلیون دلار برای ازبک‌ها خرج برداشته است و در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به ازبکستان هستند که می‌توانید جزییات بیشتری از آن را در جدول زیر ببینید.

واردات ایران از ازبکستان با افت شدیدی مواجه شده و از ۱۱۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷۲ میلیون دلار در سال گذشته رسید. «نخ یک‌لا» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۲۹ میلیون دلار خرج برداشته و ۴۰.۶۳ درصد واردات ازبکستان به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «پنبه حلاجی نشده یا شانه نزده» است که با ارزشی بالغ بر ۱۴ میلیون دلار و سهم ۲۰.۴۵درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

«سایر پنبه حلاجی نشده»، «کلرور پتاسیم»، «لوبیا چیتی» و غیره دیگر کالاهای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان ازبکستانی در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا