اخبارخودرو

نکاتی مهم برای رانندگی در برف و یخ

به گزارش عص خدمات، رانندگی در فصول سرد سال و در زمان بارش باران و برف یا در زمانی که مسیر مملو از برف و یخبندان است نیازمند مهارت، تجربه و رعایت اصول خاصی است. لازم است در این فصل سرد تدابیر لازم برای کنترل تجهیزات گرمایشی، لاستیک‌ها و … از سوی رانندگان انجام پذیرد. البته در کنار کنترل‌ها، توجه به نکات بسیار مهمی که باید در زمان سُر خوردن خودرو در برف و یخ مورد توجه قرار گیرند می‌تواند ضامن جان راننده و سرنشینان باشد.

باتوجه به ادامه برف و سرما در پایان اسفندماه و تردد هموطنان در مسیرها و محورهای برفی، امداد خودرو ایران نکاتی را پیرامون رانندگی ایمن و صحیح در شرایط برفی ارائه می‌کند که برای رانندگان مفید خواهد بود.

از رانندگی پرشتاب پرهیز کنید

از کلیدی‌ترین نکات حرکت در مسیرهای لغزنده، رانندگی نرم و با احتیاط است. نکته مهم اول این است که فرمان را به صورت موقعیت عقربه‌های ساعت ۹:۱۵ در دست گرفته و حتما با دو دست رانندگی کنید تا هنگام سر خوردن تسلط بیشتری بر خودرو داشته باشید.

از آن جا که در این شرایط زمین لغزنده است، باید از وارد کردن هرگونه نیروی بیش از حد از طریق چرخ‌ها به زمین خودداری کرد زیرا در این شرایط اصطکاک بسیار کم است. از گاز دادن زیاد و ناگهانی، بالاخص در دنده‌های سنگین که گشتاور بالایی را توسط چرخ به زمین منتقل می‌کنند، بپرهیزید. آهسته ترمز کنید و تحت هیچ شرایطی ناگهانی و با فشار زیاد ترمز نکنید زیرا باعث سُر خوردن و از دست رفتن کنترل خودرو خواهد شد.

اگر با هرزگردی در هنگام حرکت مواجه بودید با دنده ۲ شروع به حرکت کنید و در خودروهای مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک، گیربکس را در حالت برفی قرار دهید.

ترمزگیری ناگهانی ممنوع

هنگام مواجه با مشکل یا مسدود بودن مسیر، از ترمزهای ناگهانی به شدت خودداری کرده و تا حد ممکن سعی کنید با استفاده از انتخاب مسیر جایگزین و استفاده از دنده‌های سنگین‌تر و به اصطلاح معکوس کشیدن سرعت خودرو را کم کنید و در صورت نیاز به ترمز، در نرم‌ترین حالت ممکن و به آرامی ترمز کنید.

به علائم هشدار دهنده توجه کنید

در روزهای برفی و مه‌آلود سطح دید بسیار محدود است و در برخی موارد به ویژه در جاده برون شهری، تشخیص حریم جاده به راحتی ممکن نیست. از همین رو توجه به علایم رانندگی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. علائمی مانند چراغ‌های چشمک زن، راهنمای حریم جاده و پیچ‌های خطرناک و … بسیار حائز اهمیت هستند.

کنترل خودرو در زمان لغزش

در زمان سُر خوردن، قسمت انتهایی خودرو به اصطلاح دچار Oversteer (بیش‌فرمانی) می‌شود. پس قبل از ورود به پیچ، سرعت خودرو را کاهش دهید و دور موتور را خیلی بالا نگاه ندارید تا کم‌ترین تنش به خودرو وارد شود.

اگر خودرو دیفرانسیل جلو دارید هنگام وقوع بیش فرمانی کمی احتیاج به فرمان دادن در جهت مخالف خواهید داشت که میزان آن بستگی به زاویه سُر خوردن عقب خودرو دارد و کمی فشار را روی گاز بیشتر کنید تا خودرو به حالت نرمال رسیده و چسبندگی به چرخ‌های عقب باز گردد و سپس به مسیر برگشته و از پیچ عبور کنید.

در خودروهای دیفرانسیل عقب کمی حساسیت روی پدال گاز زیاد است. پس از وقوع بیش فرمانی لحظه‌ای پا را از پدال گاز برداشته و سپس با کمک فرمان دادن در جهت مخالف از پیچ عبور کنید.

بنابراین در چنین شرایطی باید از ترمزگیری پرهیز کرد. ضربه زدن به ترمز روی یخ چرخ‌ها را قفل کرده و باعث لغزش و سُرخوردن بیشتر خواهد شد. در زمان سُر خوردن باید فرمان را در جهتی که قسمت عقب خودرو در حال سُر خوردن است چرخاند (فرمان را در خلاف جهت پیچ چرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم در آمد در جهت دلخواه حرکت کرد.

از سلامت تجهیزات خودرو مطمئن شوید

در صورتی که تیغه برف پاک کن خودروی فرسوده و قدیمی شده، حتما قبل از حرکت، آن را تعویض کرده و مخزن آب شیشه شور را پر کنید. بهتر است از مایع مخصوص شیشه‌شور در این محفظه استفاده کنید تا از یخ‌زدگی آب در مخزن در فصل زمستان جلوگیری شود. حتما از سلامت و کیفیت نور چراغ های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های مه‌شکن و فلاشر خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

اگر در شرایط زمستانی مجبور به تردد در جاده‌های برف‌گیر هستید حتما باک بنزین خودرو را پُر نگه دارید تا در صورتی که در شرایط برف و کولاک خودرو زمین‌گیر شد، بتوانید تا زمان رسیدن امداد، خودرو را روشن نگه داشته و از گرمایش سیستم تهویه آن استفاده کنید.

از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید. در بسیاری از موارد، باتری معیوب و فرسوده، ضعف خود را با سرد شدن هوا نشان می‌دهد و در سرمای شدید از کار می‌افتد. علاوه بر باتری خودرو، میزان شارژ باتری گوشی همراه خود را نیز در بالاترین سطح نگه دارید. مهم‌تر از همه حتما زنجیر چرخ مناسب خودرو را نیز به همراه داشته باشید.

رانندگی در برف

بازرسی لاستیک‌ها و کنترل سطح ضدیخ

قبل از هرگونه تردد در مسیرهای برفی، سلامت و عاج های لاستیک‌های خودرو را به دقت بررسی کنید. سلامت لاستیک‌ها و تنظیم فشار باد، از مواردی است که در مسیر برفی و لغزنده می‌تواند به کنترل بهتر خودرو کمک کند.

علاوه بر این، ضدیخ از جمله مایعاتی است که در خودرو باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. انتخاب ضدیخ مناسب و زمان تعویض آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ضمن این که چه در فصل تابستان و چه زمستان استفاده از این مایع الزامی است.

تعمیر تارا

در زمان بروز حادثه یا خرابی خودرو

مالکان هر یک از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو می‌‎توانند جهت بازدیدهای زمستانی پیش از حرکت در مسیرهای برفی، از خدمات در محل شرکت امداد خودرو ایران استفاده کنند. همچنین در زمان برو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا