اخباربانک و بیمهتاپ

دلارزدایی از سبد ارزهای مسافرتی به کشورهای همسایه چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

به گفته کارشناسان، دلارزدایی در زنجیره ارتباطی کشور یک ضرورت محسوب می‌شود که تحقق تخصیص ارز مبدا برای مسافران یک گام عملیاتی در این راستا خواهد بود.

به گزارش عصر خدمات،دلار زدایی از زنجیره ارتباطی با سایر کشور‌ها از جمله اقداماتی است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشور‌های جهان نیز به شکل عملیاتی شروع شده است. یکی از مسیر‌هایی که امکان تحقق دلار زدایی از آن وجود دارد به حوزه پرداخت ارز‌های مسافرتی بازمی‌گردد. حذف دلار از سبد ارز‌های مسافرتی به کشور‌های همسایه که پیش از این هم در بحث سفر اربعین امسال عملیاتی و به گفته مسئولان با نتایج روشنی هم همراه شد.

دلار زدایی از سفر‌های مسافرتی که علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خصوص آن پیش از این مطرح کرده بود: برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم ارز کشور‌های همسایه یا مقصد را در اختیار مسافرین ایرانی قرار دهیم.

این مقام مسئول در خصوص برنامه بانک مرکزی برای تأمین ارز‌های مسافرتی سیاحتی و زیارتی اعلام کرد: ارز کشور عراق بصورت دینار، کشور عربستان به صورت ریال، کشور ترکیه بصورت لیر و امارات به صورت درهم پرداخت خواهد شد؛ مطالعات انجام شده و اقدامات اجرایی نیز پیگیری شده است.

سعیدی با تأکید براینکه مسافران میلیونی برای این کشور‌ها داریم و طبیعتا این‌ها تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ما با تمام این کشور‌ها عملا مبادلات تجاری داریم و قرارداد‌های پیمان‌های پولی دوجانبه را با برخی از آن‌ها داریم و با برخی که نداریم هم بانک مرکزی در تلاش برای از سرگیری پیمان پولی دوجانبه است.

 از آخرین وضعیت بحث دلار زدایی از سبد مسافرتی به سراغ سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران رفت و او در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت ارز مسافرتی کشور مقصد(دلار زدایی از سبد ارز مسافرتی) به انتهای امسال می‌رسد؟ گفت: امیدواریم. در خصوص بحث ارز دنبال این هستیم که سامانه مربوطه تدوین و توسعه پیدا کند نسبت به این که آن ارز تامین شود، کار بانک عامل است و توافقات انجام شده است.دلار زدایی از سبد مسافرتی که فرزانی کارشناس اقتصادی در خصوص اهمیت آن در کشور ما روسیه، ترکیه، عراق، عربستان، چین، سوریه و… بیشتر مقاصد مسافرتی هستند که هنگام سفر به این کشور‌ها می‌توان ارز‌های خود آن‌ها را به مسافران فروخت البته که وجود تنوع ارزی در بانک مرکزی و فراهم بودن این ارز‌ها به هنگام عملیاتی شدن طرح بسیار مهم است.

او افزود: در کل دلارزدایی، تقویت پول‌های ملی، مدیریت بازار ارز و کنترل تقاضای کاذب بر بازار‌های ارزی از جمله مزیت‌های پرداخت ارز‌های هر کشور به مسافران آن خواهد بود.

در ادامه هم اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: هر چقدر بانک مرکزی بتواند فشار بر منابع دلاری و یورویی را کاهش دهد علاوه بر امکان پذیری موضوع دلارزدایی در اقتصاد عملا مدیریت بازار ارز هم بهتر امکان پذیر خواهد بود چرا که تقریبا در برخی از مقاطع سال به سبب فشار تقاضا بر دلار و سایر ارز‌ها عملا افزایش نرخ‌ها در بازار غیرسمی اتفاق می‌افتد، اما اگر تقاضا‌ها با ارز کشور مقصد پوشش داده شود دیگر این فشار کاهش پیدا می‌کند و این یعنی مدیریت کارآمد‌تر بازار ارز.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد این مسئله از نظر کلان و بلند مدت کمک قابل توجهی به موضوع دلارزدایی در اقتصاد ایران خواهد کرد. در حوزه کوتاه مدت و میان مدت نیز عملا راهکار کارآمدی برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌آید.

همچنین سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی گفت: در رابطه با پرداخت ارز کشور مقصد به مسافران باید اینگونه مطرح کرد زمانی که نیاز به تبدیل ارز نباشد و سود جویان فرصت کمتری داشته باشند دخالت‌های بیرونی در بازار ارز شکل نمی‌گیرد. همچین دیگر تقاضای کاذب برای دلار هم ایجاد نمی‌شود و در نتیجه آرامش بازار ارز حفظ خواهد شد و در کل این عدم پرداخت دلار و ارز‌های دیگر قطعا گامی موثر و تصمیمی درست در جهت حفظ ثبات ارزی خواهد بود.

به گفته‌ کارشناسان، دلار زدایی از زنجیره ارتباطی کشورمان با سایر کشورهای این کره خاکی با توجه به تحریم‌ها و آغاز این دلار زدایی در سایر کشورها یک ضرورت محسوب می‌شود و حذف دلار از سبد ارزهای مسافرتی می‌تواند گامی مهم در این حوزه به شمار آید.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا