اخبارتاپخودروویژه ها

داخلی سازی ۳۵ قطعه در دستور کار کروز برای امسال/ شرکت های داخلی تمایلی به مشارکت با کروز ندارند

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، نادر سخا مدیرعامل شرکت صنایع کروز در وبینار این شرکت با اشاره به تولید ۵۵ میلیون قطعه برای صنعت خودرو کشور طی سال اخیر بیان کرد: داخلی سازی ۳۵ قطعه در دستور کار گروه صنعتی کروز برای امسال قرار گرفته و کروز به صورت میانگین بیش از ۵۰ درصد از زنجیره تامین داخلی را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع کروز با بیان اینکه در سال جاری برنامه‌ریزی شده تا  ۳۵ قطعه توسط این شرکت داخلی سازی شود گفت: این قطعات مجموعه از قطعات واسطه‌ای و اولیه هستند و بعضی از آنها در دسته های قطعه در دسته قطعات ها تک قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرمایه‌گذاری کروز در بخش قطعات  تک بیان کرد: شرکت کروز این ظرفیت را دارد و به خودروسازان نیز مذاکراتی انجام داده و حتی روش‌های نیز برای مشارکت با خودروسازان پیشنهاد کرده‌ایم این پروژه نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داشته و این زمانی توجیه پیدا می‌کند که تیراژ قطعات بالا باشد هرچند امروز خوشبختانه کروز تولید ABS، ESC و … داشته است.

اخوان ادامه داد: سهم کروز از بازار داخلی به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد است که در بعضی از قطعات الکترونیکی به طور خاص تا ۸۰ درصد نیز افزایش می‌یابد اما نباید تصور کرد این قطعات در انحصار کروز قرار دارند زیرا برای همه قطعاتی که از سوی این شرکت تولید می‌شود سورس های دیگری نیز در بازار وجود دارد.

 مدیرعامل شرکت کروز تصریح کرد: قطعه سازان با مشکلات بسیاری از تحریم‌های خارجی تا داخلی مشکلات گمرک و تخصیص ارز روبرو هستند که امیدواریم این مشکلات در سال جاری که به نام مانع زدایی ها و پشتیبانی ها نام گرفته این مشکلات مرتفع شود.

وی در خصوص اینکه واردات راحت تر است یا تولید گفت: قطعاً لذتی که در واردات هست در تولید نیست واردکننده تعهد خاصی ندارد و از نظر اقتصادی از شرایط خوبی برخوردار است اما تولید در ایران نیاز به عشق و علاقه داردو باید موانع مربوط به آن در کشور مرتفع شود.

وی در توضیح بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز اظهار کرد: کروز ۱۴ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است که متاسفانه پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان نه به موقع و نه در مسیر درست انجام می شود روش‌هایی که بی شباهت به اوراق بهادار نیست نیز  به عنوان یک سرمایه در گردش مناسب به درد قطعه‌سازان نمی‌خورد.

وی با بیان مشکلات ارزی قطعه‌سازان نیز توضیح داد: برای پروژه های مختلف و حتی فعالیت‌های روتین قطعه سازان نیازمند ارز هستیم اما زمان اختصاص ارز گاهی آنقدر طولانی می‌شود که در زمان اختصاص دیگر اعتبار کافی برای خرید قطعات وجود ندارد و این موضوع تولید قطعات را دچار نوسان می کند و این نوسان به طور طبیعی به خطوط تولید خودروسازان نیز انتقال می‌یابد.

سخا در پایان تصریح کرد: همکاری ارگان‌های نظامی چون صنایع دفاع در طراحی و مهندسی قطعات الکترونیکی با خودروسازان انجام شده اما تصور نمی‌کنیم  قطعاتی که صنایع نظامی آن را تولید کرده کروز توان تولید آن را نداشته باشد.

در ادامه این برنامه علی یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع کروز با اشاره به توانمندی‌های این شرکت در حوزه تامین قطعات و سامانه الکترونیکی اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اعلام آمادگی کروز برای حضور در زنجیره تامین قطعات خودرو تارا و کراس اوور ایران خودرو این خودروساز تمایل چندانی به گسترش همکاری با کروز نداشته است.

مدیر فروش کروز ادامه داد: کروز سهم بازار حدود ۵۰ درصدی در تولید قطعات خودرو در کشور دارد و با نقش آفرین در حوزه داخلی سازی بسیاری از قطعات و مجموعه الکترونیکی امروزه کشور را از واردات  بی نیاز کرده  است.

مدیر فروش شرکت صنایع کروز اظهار کرد: همکاری های مشترک برای تولید قطعات تک وارداتی پلت‌فرم‌های چون تارا تلاش شده و پیشنهاد از طرف ما به سازنده ها داده شد و حتی راههای سرشکن کردن این سرمایه‌گذاری در وزارت صنعت نیز پیشنهاد شد اما به نظر می‌رسد در این خصوص تعامل چندانی برای همکاری با گروه کروز وجود ندارد.

یوسفی در حوزه حرکت به سمت خودروهای الکترونیکی نیز تصریح کرد: برای اینکه به این سمت حرکت کنیم پروژه‌های در روز تعریف شده اما برای اجرای این پروژه ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلان وجود دارد در شرایط فعلی که زیرساخت توسعه آن در کشور موجود نیست سرمایه‌گذاری در این عرصه اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا