اخباراقتصاد کلانتاپ

انعقاد قراردادهای اجاره تا پایان سال فقط از طریق سامانه «خودنویس»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال انعقاد قراردادهای اجاره فقط از طریق سامانه خودنویس امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش عصر خدمات، “هادی عباسی” امروز (سه شنبه) در نشست خبری افزود: با به روز رسانی سایت قدیمی “ایران‌املاک”، افراد می‌توانند به صورت مستقیم یا از طریق مشاوران املاک به نوشتن و نگارش قراردادهای اجاره، فروش و پیش فروش پرداخته و به صورت رایگان کد رهگیری دریافت کنند که در مرحله نخست فقط برای قراردادهای اجاره اجرایی می‌شود.
وی بیان‌داشت: پس از حدود ۱۳ سال که سامانه ایران املاک به روز رسانی نشده بود و ارتقای موضوعات نرم‌افزاری در سطح جهان، تیم فنی به این جمع‌بندی رسید که سامانه قدیم ایران املاک با مشکلات عدیده روبه‌رو خواهد بود.
عباسی خاطرنشان کرد: اکنون با همکاری یک تیم دانش بنیان از دانشگاه تهران نرم‌افزار جدید ارتقا یافته که مبتنی بر فرایندهای نرم‌افزار قدیمی است، معرفی شد و سوم خرداد ماه امسال به صورت آزمایشی رونمایی و در دسترس عموم قرار گرفت.
وی گفت: تا امروز ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره از طریق مردم با مردم یا مردم با مشاوران املاک مجوزدار، در سامانه خودنویس منعقد شده است.
این مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور یک قرارداد تمام الکترونیک یک ساله داریم که علاوه بر متعاملین اصلی، یک نفر شاهد از طرف موجر، یک شاهد از طرف مستاجر، احراز هویت از طریق sso دولت انجام شده و باید حتماً سیم کارت به نام مالک، مستاجر یا مشاور املاک باشد که رمز یک‌بار مصرف که به صورت پیامکی ارسال می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عباسی اضافه کرد: اکنون سامانه قدیمی ایران املاک به صورت استان به استان از دسترس خارج شده است، به طوری که تاکنون در ۱۱ استان یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، لرستان، فارس و بوشهر از دسترس خارج شده و قراردادهای اجاره صرفاً روی سامانه خودنویس منعقد می‌شود.

امکان ثبت رایگان قراردادهای مسکن برای مشاوران املاک فراهم می‌شود
وی اظهار داشت: خدمات رسانی این سامانه به صورت رایگان، در همه ایام هفته و ۲۴ ساعته ادامه دارد. همچنین پاسخگویی تلفنی و اینترنتی از هشت صبح تا هشت شب در آن دیده شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد مشاوران املاک نیز به این سامانه اضافه و متصل شدند، اما فقط مشاوران املاک مجوزدار می‌توانند قراردادها را منعقد کنند.
وی گفت: برای مشخص شدن اصالت ملک و مالک، باید قبلاً ملک در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و در غیر این صورت امکان استفاده از سامانه خودنویس وجود ندارد.
عباسی افزود: برای سال آینده وارد کردن مبایعه نامه‌هاو پساز آن در مرحله سوم پیش‌فروش‌ها به این سامانه را در نظر داریم که با مسائل فنی‌تر و پیچیده‌تری مواجه است.
وی یادآور شد: کلاس آموزشی در خصوص این سامانه برای استان‌های مختلف برگزار شده که در سامانه آپارات نیز موجود است و علاوه بر آن در پیام رسان‌های بله و ایتا کانال‌های سامانه خودنویس راه‌اندازی شده است.
این مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی معتقد است: با راه‌اندازی این سامانه بستر فعالیت برای مشاوران املاک وسیع‌تر می‌شود و آنان می‌توانند در سامانه مجوزها به صورت برخط مجوز دریافت کرده و فعالیت کنند.
وی اظهار داشت: به این ترتیب مشاوران باید بتوانند خدمات حقوقی بهتری ارائه دهند و فرصتی است تا به سمت قراردادهای هوشمند بروند.
عباسی بیان داشت: مشاوران املاک با ثبت قرارداد در سامانه خودنویس، حق‌العمل به هم رسانی دریافت می‌کنند که نرخ آن در استان‌های مختلف متفاوت است که در استان تهران معادل یک چهارم اجاره ماهیانه از طرفین اخذ خواهد شد.
این مسوول ادامه داد: امکان فسخ و ویرایش قراردادها با توافق طرفین در این سامانه وجود دارد، همچنین در صورتی که ملک به نام چند نفر باشد نیز پیش بینی لازم برای حضور همه مالکان و امضای قرارداد فراهم شده است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: همه انواع قراردادهای اجاره اعم از مسکونی، تجاری، کشاورزی، اداری و غیره در این سامانه قابل ثبت است و افراد می‌توانند کد رهگیری رایگان دریافت کنند.
وی تصریح کرد: انعقاد قراردادها در بستر الکترونیک، امکان جعل و تقلب را کاهش خواهد داد.
عباسی تصریح‌کرد: سامانه خودنویس بر اساس قانون جهش تولید مسکن و همچنین قانون تجارت الکترونیک ایجاد شده و سامانه رسمی مورد تایید حکومت و دستگاه قضا است.
وی با بیان اینکه این سامانه هنوز در ابتدای راه است و افزایش تعداد سرورها و ارتقای سامانه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: با استفاده از این سامانه به سرشماری مناسبی به صورت برخط از نفوس و مسکن خواهیم رسید که در برنامه‌ریزی حوزه مسکن، توزیع مستاجرها، اولویت برنامه‌ریزی‌ها و غیره کمک خواهد کرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز همکاری‌ها با سازمان ثبت اسناد در خصوص این سامانه، گفت: همه قراردادهایی که در سامانه خودنویس درج می‌شوند، باید ملک موجود ابتدا در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و در غیر این صورت امکان ثبت نخواهد داشت.
وی در خاتمه با اشاره به وجود حدود ۳۰۰ هزار مشاور املاک در کشور، خاطرنشان کرد: فقط نیمی از این مشاوران مجاز هستند.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا