اخباراقتصاد کلانتاپ

ایجاد عدالت مالیاتی و رشد اقتصادی با اصلاح قانون مالیات مستقیم

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مزایای اصلاح شیوه مالیات ستانی مستقیم به جای شیوه مالیات ستانی منبع محور پرداخت.

به گزارش عصر خدمات،‌حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و لزوم پیش رفتن کشور به سمت اصلاح شیوه مالیات ستانی گفت: نظام مالیاتی ما خیلی مشکل دارد و متأسفانه تاکنون هم موفق به اصلاح آن نشده‌ایم.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته شیوه اخذ مالیات‌های مستقیم بدون توجه به منبع اجرایی شده است و در این شیوه تمام ورودی حساب افراد بررسی و بر اساس آن از آنها مالیات اخذ می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با اصلاح شیوه مالیات‌های مستقیم مؤلفه‌های زیادی مثل هزینه‌های خانوار، تعداد اعضای خانوار، دهک بندی، شغل فرد و…. در تعیین میزان مالیات پرداختی لحاظ می‌شود ولی در شیوه منبع محور که در کشور ما اجرایی می‌شود به هیچ کدام از این مسائل توجهی نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس بیان کرد: در این شیوه یک نوع عدالت مالیاتی به وجود می‌آیند زیرا تمام مسائل مد نظر قرار می‌گیرد و حتی به اقشار ضعیف هم کمک می‌شود.

صالحی دارانی بیان کرد: در حال حاضر به عنوان مثال خیلی از پزشکان درآمدهای کلان دارند و همچنان بحث زیر میزی رایج است و دولت نتوانسته جلوی این مسئله را بگیرد، این پزشکان درآمدهای کلانی دارند که یک ریال آن شامل مالیات نمی‌شود و همچنان این مسئله سر جای خود است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اما از یک کسبه خرده پا برای هر تراکنش مالیات اخذ می‌شود، با اصلاح شیوه مالیات‌های مستقیم این مسائل مدیریت و ساماندهی می‌شود و قطعاً درآمدهای مالیاتی دولت منسجم می‌شود.

وی بیان کرد: در این شیوه اصلاح مالیات‌های مستقیم از اقدامات همچون خرید و فروش دلار، سکه، طلا و…. هم مالیات اخذ می‌شود و جلوی این اقتصاد زیر زمینی گرفته می‌شود. اگر بتوان جلوی این افراد را با این شیوه گرفت مسلماً بخشی از هزینه‌های دولت تأمین می‌شود و می‌توان مدیریت برخی مسائل را با این هزینه‌ها تأمین کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نارضایتی و نگرانی مردم ما از این است که بی عدالتی مالیاتی در کشور وجود دارد و عده‌ای دانه درشت در دام سازمان امور مالیاتی نمی‌افتند ولی از این افراد خرد مالیات اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم از بی عدالتی مالیاتی ناراحت هستند گفت: در شیوه اصلاح مالیات‌های مستقیم همه چیز سیستمی می‌شود و می‌توان جلوی این فرارها و بی عدالتی‌ها را گرفت.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا