اخباربانک و بیمهتاپ

پرداخت ۲۹ همت وام ازدواج در ۳ ماهه نخست امسال

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به رشد چشمگیر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پس از ابلاغ بسته نظارتی- اعتباری بانک مرکزی گفت: پس از ابلاغ این بسته به شبکه بانکی پرداخت تسهیلات ازدواج شتاب خوبی گرفت به طوری که میزان پرداخت این تسهیلات در ۱۰ روز گذشته ۵۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش عصر خدمات، مهدی صحابی گفت: آمار پرداخت تسهیلات ازدواج که از ابتدای سالجاری تا تاریخ ۲۰ خرداد(‌پیش از ابلاغ بخشنامه نظارتی )‌مبلغ ۱۹ همت بود با تعامل، همراهی، همکاری و تسریع در پرداخت تسهیلات و اخذ ضامن توسط شبکه بانکی در روز ۳۱ خرداد به مبلغ ۲۹ همت رسید.

صحابی تصریح کرد: به این ترتیب در سه ماهه نخست امسال مبلغ ۲۹ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: با تاکید و دستور رئیس‌کل محترم بانک مرکزی در راستای تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، اداره اعتبارات این بانک بسته نظارتی- اعتباری خود را که ناظر بر تسهیل در اخذ ضمانت و تسریع در پرداخت بود در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

مدیر اداره اعتبارات خاطر نشان کرد: هم اکنون ۳۵۰ هزار نفر از متقاضیان تسهیلات ازدواج در صف دریافت وام هستند که با توجه به سرعت عمل بانک های عامل در پرداخت تسهیلات پس از ابلاغ بسته مذکور نسبت به قبل از ابلاغ بسته یاد شده تعداد متقاضیان در صف انتظار کاهش می یابند.

وی افزود: هر ساله با توجه به اینکه بخشی از متقاضیان در ۳ ماهه پایانی سال با انتظار افزایش سقف تسهیلات در سال بعد ثبت نام خود را موکول به ابتدای سال بعد می نمایند، در ابتدای هر سال با افزایش ثبت نام و صف مواجه ایم که در سالجاری نیز همین شرایط حاکم است و بدیهی است به مرور متقاضیان در صف تسهیلات مذکور نیز با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

، بانک مرکزی در ۲۰ خردادماه سال جاری بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جزء(۱) بند(الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری و در راستای تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانک ها و جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر اساس پیگیری‌های مکرر مقامات کشوری در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تاکید بر اهمیت و اولویت موضوع تسهیلات مذکور و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج در سال جاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانک ها، “بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج” از تاریخ ۲۰‏/۰۳‏/۱۴۰۲ به شرح زیر ابلاغ و اجرای آن الزامی است:

۱‏- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰‏/۰۶‏/۱۴۰۲، بانک عامل می بایست نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

۲‏- حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

۳‏- پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

۴‏- بانک عامل می باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهرها و شهرستان های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.

۵‏- جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از ۷ بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.ژ

۶‏- با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری، بانک عامل می باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آنرا با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.

۷‏- بانک عامل می باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستور العمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:

الف)نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.

ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

۸‏- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

۹‏- بانک عامل می باید نسبت به انجام بازرسی های دوره ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام نماید.

۱۰‏-بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سالجاری و تاکیدات این بانک، نسبت به عزل روسای شعب اقدام خواهند کرد.

۱۱‏-براساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانکهایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آنها در رشد ترازنامه به عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.

۱۲‏-در صورت عملکرد فراتر از سهمیه های مربوطه از سوی شعب بانکها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.

۱۳‏-علیرغم اینکه در قانون بودجه سالجاری بانکهای قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.

۱۴‏-بانک عامل می باید نسبت به فعال نمودن شیوه ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضاهای این بانک ارسال شود.

۱۵‏- متقاضیان تسهیلات ازدواج می توانند علاوه بر طرح سوالات و مشکلات خود را از طریق سامانه های موجود در بانکهای عامل از طریق سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.

در پایان این بخشنامه بر ابلاغ مراتب به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذیربط بانک ها و موسسات اعتباری تاکید و عنوان شده است نسخه ای از ابلاغیه مربوطه به بانک مرکزی ارسال شود.‏

برای خواندن اخبار بازار سرمایه و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا