خودرومقایسه خودرو

تارا اتوماتیک ایرانخودرو بخریم یا شاهین اتوماتیک سایپایی

 

ورود خودروهای جدید به بازار باعث ایجاد انگیزه در خریداران می‌شود. اما مشکل بزرگ خودروهای تازه وارد به بازار پس ندادن امتحان در جاده‌ها است. از همین رو نیاز به بررسی بیشتر نسبت به خودروهایی که سال‌هاست بر روی خط تولید هستند دارد. تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک دو اتومبیل تازه وارد به بازار خودرویی ایران هستند که توسط دو شرکت رقیب خودروسازی در ایران تولید شده‌اند. ایرانخودرو با رونمایی از تارا موتور جدید EC5 خود را معرفی کرد و سایپا هم با شاهین از یک اتومبیل با طراحی زیبا رونمایی کرد. برای شناخت بیشتر این دو اتومبیل تصمیم داریم در این مقاله به معرفی آن‌ها بپردازیم.

مقایسه ظاهری تارا و شاهین

ظاهر این دو خودرو و حتی سبک طراحی آن‌ها هم با یکدیگر خیلی متفاوت است. طراحی تارا مانند سایر خودروهای ایرانخودرو و سبکی اروپایی دارد اما طراحی شاهین بسیار شبیه خودروهای کره‌ای است. در نمای جلویی تارا جلو پنجره آن را می‌بینید که با خطوط افقی طراحی شده است. چراغ‌های این خودو کشیده است اما باریک نیست.

 

همخوانی چراغ‌ها و جلو پنجره باعث شده اتومبیل ظاهری خشن و اسپرت به خود بگیرد. در نمای جلویی شاهین جلو پنجره بیضی شکل آن را می‌بینید که به صورت مشبک طراحی شده است. یک خط از وسط این بخش به صورت افقی رد شده که در میانه آن لوگوی ساپیا قرار گرفته است. چراغ‌های جلوی این خودرو زیاد کشیده نیست ولی فرم منحنی جذاب آن ما را یاد هیوندای اکسنت می‌اندازد.

در نمای بغل هر دو خودرو می‌توانی رینگ‌های آلومینیومی را ببینید که در خودروهای تولید این دو شرکت خیلی مرسوم نیست. طراحی بغل هر دو خودو ساده است و موضوع خاصی در آن دیده نمی‌شود. در نمای پشتی چراغ‌های کشیده و باریک تارا را می‌بینید که با یک چراغ نواری به یکدیگر متصل شده‌اند. در تارا پلاک بر روی سپر عقب قرار می‌گیرد. در نمای عقب شاهین هم چراغ‌های دو تکه را می‌بینید که به زیبایی طراحی شده‌اند. پلاک در شاهین بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. هرچند که سلیقه‌ای است اما در مجموع می‌توان گفت طراحی عقب شاهین کمی بهتر از تارا است.

 

 در نمای داخلی کابین، هر دو خودور خوب عمل کرده‌اند و سعی شده تا از محصولات قبلی شرکت خود، طراحی به روزتری داشته باشند. اما جالب اینجاست وقتی که خوب دقت می‌کنیم می‌بنیم که طراحی داشبورد هر دو خودرو تا حدود زیادی به یکدیگر شبیه است. در مرکز داشبورد تارا می‌تواند نمایشگر و بالای آن هم کانال‌های کولر را ببینید. زیر نمایشگر هم می‌توانید پنل مربوط به سیستم تهویه به همراه پیچ‌های ولوم آن را ببینید. فرمان دور چرم این خودرو به همراه دکمه‌های کنترلی طراحی شده است. در نمای داشبورد شاهین هم تقریبا همین طراحی را می‌بینید با این تفاوت که در شاهین نمایشگری وجود ندارد و یک نمایشگر کوچک برای سیستم صوتی و یا نشان دادن وضعیت سیستم تهویه استفاده شده است. در شاهین هم از فرمان دور چرم به همراه دکمه‌های کنترلی استفاده شده است.

مقایسه ابعاد و اندازه تارا و شاهین

نوع بدنه استفاده شده در این دو خودرو سدان است و حتی ابعاد و اندازه آن‌ها به یکدیگر نزدیک است. طول تارا ۴۵۰۵ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۷۴۸ میلی‌متر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۴۶۶ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۵۲ میلی‌متر است. طول شاهین ۴۴۴۶ میلی‌متر و عرض آن ۱۷۷۱ میلی‌متر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۹۰ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۵۰ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ۵ سرنشین ظرفیت دارند. حجم صندوق عقب        تارا ۶۴۰ لیتر و حجم صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر است.

این اختلاف زیاد در صندوق عقب یک مزیت برای تارا به حساب می‌آید و باعث شده نظر خیلی‌ها را در هنگام خرید به خود جلب کند. البته گفتنی است که این میزان ظرفیت حتی از محصولات قبلی ایرانخودرو هم بیشتر است. وزن تارا ۱۱۹۰ کیلوگرم و وزن شاهین هم ۱۳۲۰ کیلوگرم است. این اختلاف وزن هم باعث شده تا بتوان این اختلاف را با بار در زمان‌های مسافرت‌های خارج شهر جبران کرد. حجم باک تارا ۵۰ لیتر و حجم باک شاهین هم ۴۷ لیتر است که در این بخش هم می‌توان دید که تارا بهتر عمل کرده است. هر دو خودرو از رینگ‌های ۱۶ اینچی استفاده کرده‌اند.

مقایسه فنی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک

به بخش مهم و جذاب فنی رسیدیم جایی که مشخص می‌شود عیار هر خودرو چقدر است. تارا از یک پیشرانه جدید استفاده می‌کند که در اصل همان موتور معروف و پر طرفدار TU5 است. موتور جدید EC5 که توسط پژو بهینه سازی شده و مزیت‌های جدید نسبت به مدل قبلی خود پیدا کرده است. این موتور ۴ سیلندر دارای حجمی معادل ۱۵۸۷ سی‌سی و ۱۶ سوپاپ است که می‌تواند قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این پیشرانه  ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

 

سایپا هم برای شاهین از همان پیشرانه معروف M15 خود به همراه یک توربو شارژ استفاده کرده است که می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور همان پیشرانه تیبا است که دارای ۴ سیلندر و حجمی معادل ۱.۵ لیتر است. در ساخت این موتور از ۸ سوپاپ استفاده شده است و گشتاوری معادل ۱۷۸ نیوتون‌متر دارد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۵ است که با سوخت بنزین ارائه شده در جایگاه‌های سوخت داخل کشور سازگاری دارد. این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برسد که تقریبا شبیه به تارا است و در بین خودروهای تولید شده داخلی توسط سایپا می‌توان گفت بهترین است.

میزان مصرف سوخت ترکیبی تارا ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر   و میزان مصرف سوخت ترکیبی شاهین هم ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. در این بخش هم می‌بینیم که تارا بهتر عمل کرده است. جعبه دنده به کار رفته در هر دو خودرو اتوماتیک است. تارا دارای جعبه دنده ۶ سرعته و شاهین هم دارای جعبه دنده CVT است. فرمان هر دو خودرو برقی و ترمزهای به کار رفته در آن دیسکی است.

مقایسه امکانات و آپشن های تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک

هر چند که این دو خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید داخل از امکانات بهتری برخودار است اما نباید انتظار داشته باشید که آپشن‌های آن‌ها با خودروهای خارجی یا حتی خودروهای چینی مونتاژ شده رقابت کند.

 

با این حال هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP بهره‌مند می‌شود. در هر دو خودرو برای کنترل سرعت از کروز کنترل استفاده شده است. ورود و خروج بدون کلید   به همراه استارت بدون کلید جزئی از امکانات رفاهی و ایمنی خودرو به حساب می‌آید که در هر دو خودرو موجود است. هر دو اتومبیل به نشانگر فشار باد تایرها و همچنین کیسه‌های هوا مجهز شده‌اند.

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا