اخباراقتصاد کلانتاپ

بازار مسکن از ثبات قیمتی خارج شده است

در حالی که برخی از مسئولان از ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن در تهران خبر می‌دهند، بررسی‌های میدانی حاکی از بالا رفتن تب قیمت در برخی مناطق است.

به گزارش عصر خدمات،با وجود آنکه اکنون در روزهای سرد جابه جایی مسکن به سر می بریم اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که بازار با افزایش قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران مواجه است در حالی که در سال های گذشته در نیمه دوم سال تب قیمت فروکش می کرد و متقاضیان می توانستند در رکود بازار اقدام به خرید مسکن و یا اجاره آن کنند.

طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی در آبان ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی در منطقه ۱۲ تهران، ۷.۸ درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین متوسط قیمت فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی منطقه ۲۰ تهران کاهش قیمت ۶.۶ درصد و منطقه ۴ کاهش قیمت ۶.۲ درصد را نسبت به ماه قبل داشت.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد رشد داشته است.

بنابر این گزارش تعداد معاملات واحدهای مسکونی در مناطق شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین افزایش معاملات مربوط به منطقه ۶ تهران با رشد ۴۵.۲ درصدی بوده است.

پیش از این وزیر راه وشهرسازی از ثبات قیمت مسکن به ویژه در بازار اجاره همزمان با پلمب مشاوران املاک متخلف و شناسایی خانه های خالی خبر داده بود اما به نظر می رسد که این اقدامات شاید در ابتدای اجرای طرح برای بازار مسکن مناسب بوده اما در حال حاضر تب بازار مسکن افزایش یافته و قیمت ها در بازار به سمت رشد حرکت کرده است.

در همین رابطه غلامی یکی از خریداران مسکن در منطقه ۱۲ تهران  گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در جنوب تهران منطقه ۱۲ به متری ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده این در حالی است که در سال گذشته متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده و این رشد دوبرابری قیمت مسکن باعث شده است که بسیاری از مستاجران به حاشیه تهران کوچ کنند.

وی افزود: اگر ما در سال گذشته با ۱ونیم میلیارد تومان می توانستیم یک واحد ۶۰ متری خریداری کنیم اما در حال حاضر با این قیمت می توانیم یک واحد ۳۰ متری بخریم آن هم نه نوساز بلکه چند سال ساخت. بازار مسکن به سمت افزایش قیمت در حال حرکت است وهرچقدر هم به پایان سال نزدیک می شویم این روند رو به رشد است.

با این حال حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: قیمت مسکن در تهران همزمان با افزایش پلمب مشاوران املاک متخلف به سمت کاهشی شدن در حرکت است و طبق ارزیابی های صورت گرفته قیمت مسکن کاهش ۲۰ نا ۲۵ درصدی را در بسیاری از مناطق داشته است.

او گفت: افتتاح و بهره برداری از واحدهای مسکن مهر و پروژه های نهضت ملی مسکن، نقش بسیار موثری در بهبود و ثبات بازار مسکن به ویژه در تهران داشته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد تا قیمت ها در بازار مسکن به سمت کاهشی شدن بیشتر هدایت شود.

همچینن در این رابطه داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: بر اساس عادتی که اقتصاد خانواده از سال های گذشته داشته، در ماه های پایانی سال خانواده ها برای نیاز مصرفی، افزایش متراژ و سرمایه گذاری در مسکن مراجعه می کنند بنابراین اکثر سال ها در ماه های انتهایی سال رشد تعداد قراردادها را نسبت به مابقی ماه های سال داریم.

وی افزود: این احتمال را می دهیم که این اتفاق امسال هم رقم بخورد و تعداد قراردادی متناسب با نیازی که وجود دارد انجام شود. اما به هر حال از این نکته نمی توانیم صرف نظر کنیم که قیمت مسکن در حال حاضر با توان مالی افراد جامعه خیلی تطبیق ندارد.

بیگی نژاد اظهار کرد: قیمت مسکن تابع دو مولفه قیمت زمین و نهاده های ساختمانی است. اما قیمت سازی و قیمت مسکن صرفا توسط این دو مولفه اتفاق نمی افتد.

وی تاکید کرد: سایر بخش های اقتصادی و سایر بازارها نیز در بخش مسکن و قیمت آن نقش دارند. ما باید منتظر بمانیم که نتیجه اتفاقاتی که رخ داده و بودجه ریزی ها و مصوباتی که دولت داشته است چه خواهد بود. تمامی این عوامل بر قیمت مسکن تاثیر خواهد گذاشت و نشان خواهد مسکن چه مسیری را طی خواهد کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد که قیمت مسکن به قدری افزایش داشته است که از توان و قدرت خرید اغلب متقاضیان خارج شده و رفتاری که در بخش مسکن مشاهده می شود رفتار طبیعی نیست.

براساس این گزارش حال با توجه به پیش بینی کارشناسان در این بخش و همچنین گزارش های میدانی از بازار مسکن در تهران به نظر می رسد که تب قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران رو به افزایش باشد و در صورتی که دولت اهتمام خود را بر بازار خرید و فروش مسکن و اجاره برای کنترل قیمت ها بیشتر نکند شاهد نوسان قیمت بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا