اخباربازارتاپخودرو

گره خوردن آینده بازار خودرو به مذاکرات وین/ پیش بینی کاهش قیمت خودروهای وارداتی

کاکایی گفت:پیش بینی شرایط بازار خودرو آزاد کاملا به نتیجه مذاکرات وین وابسته است و باید در سال جدید در انتظار تحقق وعده های دولت برای سر و سامان بخشیدن به بازار خودرو باشیم.

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات،  در خصوص شرایط بازار آزاد خودرو در سال گذشته بیان کرد: طی سال ۱۴۰۰ بازار خودرو علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته و قول های داده شده از سوی مسولین متاسفانه تولید خودرو افزایش نداشته ، البته عرضه خودرو در بازار نوسان داشت و در محدوده زمانی افزایش و یا کاهش داشت و عرصه مداوم صورت نگرفت. در نتیجه قیمت خودرو بالا رفت و این موضوع دنبال رو تورم واقعی کشور بوده است.

وی در ادامه افزود : در سال گذشته در مقاطعی که نرخ دلار کاهشی یا با ثبات همراه بود از قیمت خودرو کاسته نشد و علت آن هم نرسیدن قیمت خودرو به قیمت های واقعی براساس وعده مسئولین بوده است.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به تاثیر مذاکرات وین بر بازار خودرو اظهار کرد: طی آخرین ماه سال ۱۴۰۰ با توجه به مذاکرات وین و گمانه زنی ها برای توافقات و در کنار این موضوع نوسان اندک نرخ ارز و ثبات آن موجب شد تا  از قیمت خودرو در بازار آزاد تا حدودی کاسته شود. در مجموع بازار آزاد خودرو چه داخلی و چه خارجی در سال گذشته با رکود مطلق روبرو بوده است.

کاکایی تاکید کرد: اگر در سال آینده مذاکرات وین به نتیجه برسد در ۶ ماهه ابتدایی سال قیمت خودرو خارجی و مونتاژ داخل قطعا ارزان و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افت قیمت را تجربه می کند. در این شرایط از  قیمت خودرو داخلی در بازار اندکی کاسته می شود ولی قیمت کارخانه تغییری نمی کند.

وی در خصوص تغییرات قیمت خودرو در بازار آزاد در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ گفت: اگر مذاکرات وین در این زمان به نتیجه هم رسیده باشد قیمت خودرو به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد تا مشخص شود تبادل اقتصادی به چه صورت خواهد بود .علت ارزان شدن خودرو در نیمه اول سال جدید به دلیل نگاه انتظاری مردم است و همه منتظر عرصه خودرو جدید به بازار هستند به همین دلیل اکثرا فروشنده خواهند بود و یا خودرو نمی خرند. در مجموع عوامل اقتصادی نشان می دهد که در سال آینده با تورم ۳۰ تا ۴۰ درصد با وجود نتیجه مثبت مذاکرات وین روبرو خواهیم بود.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: اگر بر فرض مذاکرات وین به نتیجه نرسد قیمت خودرو با شیب بیشتری در سال جدید افزایش پیدا خواهد کرد چرا که در سال گذشته از قدرت خرید مردم کاسته شده و معامله گران خرید و فروش خود را به بعد از نتیجه مذاکرات موکول کردند. با نگاه کلی به شرایط اقتصادی قیمت خودرو همگام به نرخ تورم رشد می کند.فرض دیگری نیز وجود دارد که اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب نرسد بازار خودرو می تواند رونق بگیرد چرا که به عنوان یک سرمایه گذاری در چنین شرایطی اوضاع بورس و سایر بازارهای داخلی آشفته می شود و بسیاری از کسب و کارها سودآوری نخواهند داشت در نتیجه بازار خودرو یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری خواهد بود.

کاکایی خاطر نشان کرد: پیش بینی شرایط بازار خودرو آزاد کاملا به نتیجه مذاکرات وین وابسته است و باید در سال جدید در انتظار تحقق وعده های دولت برای سر و سامان بخشیدن به بازار خودرو باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا