اخبارخودرو

ایران خودرو اقتصادی تر از سال قبل /صدا و سیما با وجود انتقاد، درخواست خودرو دارد

به گزارش عصر خدمات،نشست خبری مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو با حضور چند تن از مدیران و معاونین این شرکت با محور عملکرد ایران خودرو در یک سال گذشته برگزار شد.

در این نشست مهدی خطیبی ضمن اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری و خروجی های آن گفت: مهمترین مشکل صنعت خودرو موضوع قیمت گذاری دستوری است. در قانون بودجه سال آینده مشخص شده که همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسند. در خصوص افزایش قیمت خودروها هنوز اقدامی انجام نداده ایم.

وی افزود: ایران خودرو امروز بیش از ۴٠ درصد نسبت به سال گذشته اقتصادی اداره می شود. تا ابتدای آذر ماه بیش از ٢٨٠٠ میلیارد تومان با روش های مختلف کاهش هزینه داشتیم.

مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: ایران خودرو امروز در همه شاخص های اقتصادی بهتر از سال های قبل است و در سال های آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

خطیبی در این نشست خبر از میزبانی مدیرعامل شرکت هایما در ١٧ اسفند ماه داد و گفت: در توسعه همکاری ها و سیاست های آینده قطعا رفتارهای شریکان فرانسوی و ترک فعل و همکاری با ایران مد نظر خواهند بود. اما چین شریکی استراتژیک است و برنامه صنعت چین توسعه و خرید سهام خودروسازان جهان تا سال ٢٠٣٠ است.

خطیبی در خصوص نقل قولی که در هفته قبل منتشر شد و به عدم استاندارد خودروهای ایرانی برای ورود به بازار روسیه اشاره کرد، گفت: این نقل قول واقعیت ندارد زیرا ما در حوزه خودروهای سواری صادرات را انجام داده ایم و در بخش خودروهای تجاری نیز همکاری ها ادامه دارد.

مدیرعانمل ایران خودرو ادامه داد: در همکاری با مپنا پیشنهاد دادیم سال آینده ۵٠دستگاه تارا برقی را در جزیره کیش به صورت آزمایشی به عنوان تاکسی مورد استفاده و تست قرار دهیم. همچنین خودروی اقتصادی با موتور برقی در ایران خودرو و موتور بنزینی در سایپا تولید می شود.

وی در خصوص کاهشزیان انباشته ایران خودرو نیز گفت: بهمن ماه سال ١۴٠٠ سهام ایران خودرو در بورس حدود ١٨٠ تومان بوده است اما امروز این رقم حدود ١١٠٠ در صد افزایش یافته است. ضمنا فروش خودرو در بورس کالا به جبران زیان انباشته کمک می کند. ولی طبق استانداردهای سازمان حسابرسی بعد از تحویل خودروها محاسبات سود ثبت می شود و به همین دلیل در سال آینده تاثیر این موضوع را در صورت های مالی خواهیم دید. زیان ده هستیم اما شیب زیان کاهش یافته است و روند در سال بعد مثبت خواهد شد.

خطیبی در خصوص واگذاری خودروها بدون قاعده فروش در بورس گفت: خودروهایی که در قرعه کشی قرار دارند حتی یک دستگاه هم بدون قانون واگذار نشده است.ارگان ها و سازمان ها طبق قوانین نه از بازار می توانند خودرو بخرند و نه می توانند واردات کنند.واگذاری های خودرو به نهادهای نظامی و اجرایی طبق قانون انجام شده است و حتی خودروی فرسوده را هم تحویل داده اند. ضمن این که این روند قانونی سالهاست که وجود دارد. من در مجمع شرکت هم گفتم اطلاع رسانی اشتباه بوده است و حتی معاون بازرسی ریاست جمهوری هم به این موضوع ورود کرده است و مشکلی نبوده.

خطیبی ادامه داد: این که در تلویزیون تنها به واگذاری ها در ایران خودرو می پردازد یک علامت سوال است. در دیگر خودروسازها که اصلا منظور بنده سایپا نیست، نیز این موضوع اتفاق افتاده و سوال اساسی این که چرا صدا و سیما به این موضوع انتقاد دارد ولی خودش درخواست خودرو از سایپا و ایران خودرو دارد؟

او تصریح کرد: صنعت خودرو با توجه به سرمایه گذاری و زیرساخت هایی که وجود دارد کاملا پتانسیل های مثبت دارد. اما متاسفانه فضای رسانه ای مناسبی در خصوص صنعت خودرو وجود ندارد. در خصوص کیفیت مثلا اگر نقدی هست درهای ایران خودرو باز است و هر کس می تواند کمکی کند بسم ا… .

خطیبی ادامه داد: ایران خودرو بارها گفته مخالفتی با واردات خودرو ندارد. اما این که به سمت آزادسازی واودات خودروهای دست دوم برویم من به شدت مخالف هستم و از نظر کارشناسی این موضوع اشکال دارد.

او افزود: در خصوص خودروهایی که به فروش رسیده است در بورس کالا نکته این است خودرو مطابق آنچه در قرار داد مطرح شده تحویل می شود. امکان ندارد که خودروبه فرض با رینگ آلومینیومی فروخته شود و در زمان تحویل رینگ فلزی باشد. در زمان خرید خودرو همه چیز شفاف است. این که ما سودآور نیستیم را با کم فروشی به مشتریان جبران نمی کنیم.

 مدیر عامل ایران خودرو گفت : تمام رکوردهای تولید ایران خودرو در سال آینده شکسته خواهد شد و افزایش کیفیت محصولات نیز در دستور کار قرار دارد و سوددهی به حداکثر می رسد.

 خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا