اخبارخودرو

نخستین MPV ایران خودرو در کانون توجه رسانه‌ها؛ هایما ۷ایکس، چندمنظوره جذاب بازار خودرو ایران

شماری از رسانه‌های تخصصی خودرو، در برنامه تست و بررسی چهار خودرو از محصولات ایران خودرو از جمله هایما ‌۷X حضور یافتند و این محصول را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

به گزارش عصر خدمات،خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو، به بررسی تخصصی محصول هایما ‌۷X پرداختند تا اطلاعات فنی و عملکردی این محصولات را در اختیار مشتریان و جامعه قرار دهند.
هایما ۷X که خودرویی در کلاس متفاوت چندمنظوره با کاربری سواری و کاری (MPV) است، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
این خودرو با ظاهری زیبا از طراحی‌های شرکت پینین فارینا، دارای پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP است. مصرف سوخت مناسب، موتور پرقدرت با تکنولوژی روز (GDI) و امکانات ایمنی و رفاهی به‌روز و هوشمند، در کنار سایر محصولات حاضر، مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت.
سامانه پارک خودکار (اتوپارک) از ویژگی‌های مورد توجه این محصول است. هایما ۷X با کمک سامانه رادار بوش شامل ۱۲ رادار در بخش‌های مختلف، قابلیت یافتن جای پارک، انجام پارک دوبل و پارک موازی را دارد.
بهره‌مندی از بالاترین گشتاور موتور در میان خودروهای هم‌کلاس در بازار با ۲۹۳ نیوتن‌متر از مزیت‌های رقابتی این محصول به شمار می‌رود که در کنار قیمت مناسب نسبت به مشخصات فنی و تجهیزات، امکان بهره‌مندی از شبکه خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در سراسر کشور را برای مشتریان فراهم می‌آورد.
ساختار فولادی با استحکام بالای استفاده شده برای بدنه این خودرو و طرح قفس مانند آن موجب مقاومت بالای کل ساختار بدنه خودرو شده و به همین دلیل هایما ۷X تست تصادف CNCAP چین را با دریافت پنج ستاره و بالاترین امتیاز پشت سر گذاشته است.
هایما ۷X دارای سیستم هشدار یادآور حضور کودک در خودروست. این سیستم متشکل از چهار حسگر اولتراسونیک است که پس از قفل شدن درهای خودرو، وجود حرکت در خودرو را تشخیص می دهد و با هشدار به راننده، فلاشر خودرو روشن می‌شود. این سیستم یادآور حضور کودک در خودرو بوده و از رها شدن کودک در خودرو جلوگیری می‌کند.
این محصول، یک خودروی خانوادگی لوکس بوده که دارای سه ردیف صندلی است. کنترل کودک و افراد خانواده در هر سه ردیف صندلی در خودرویی با این ابعاد شاید کار دشواری باشد، اما هایما ۷X این کار را برای راننده ساده کرده است. زمانی که در حال رانندگی هستید، می توانید سرنشینان عقب را در هر زمان به وسیله دوربینی که روی سقف تعبیه شده، در نمایشگر میان داشبورد مشاهده کنید و در هر لحظه، از وضعیت فرزند خود در مسیر مطلع شوید و سفر ایمن‌تری داشته باشید.
یکی از ویژگی های کلیدی هایما ۷X دوربین۳۶۰ درجه آن بوده که دید به مراتب بهتری نسبت به محیط پیرامونی در ا ختیار راننده قرار می دهد و او را در عبور از مسیرهای باریک و همچنین پارک، کمک می‌کند. این سیستم قابلیت دید از بالا هم دارد و موانع پیرامون خودرو را به خوبی و باکیفیت بالا به راننده نشان می‌دهد.
داشبورد هایما ۷X متشکل از دو نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی یکپارچه یکی در پشت فرمان و یکی با عملکرد لمسی در میان داشبورد است؛ این خودرو دارای قابلیت اجرای دستورات صوتی برای سرنشینان جلو است.
این محصول دارای در صندوق عقب برقی است که با ریموت هوشمند و نزدیک شدن به خودرو و یا حرکت پا در زیر سپر عقب، به صورت برقی و خودکار قابل باز و بسته شدن است.
یکی از ویژگی های بسیار مهم هایما ۷X که در کم‌تر خودرویی در بازار ایران مشاهده می‌شود، سیستم پارک اتوماتیک است. این سیستم فضاهای پارک موجود در اطراف شامل پارک عمودی و افقی را به کمک حسگرهای اولتراسونیک اطراف خودرو می‌سنجد. به لطف فناوری Auto Parking Assistant، رانندگان تازه کار هم می توانند خودرو را به راحتی و بدون دخالت راننده (فقط با فشردن یک دکمه) پارک کنند.
هایما ۷X ایران خودرو علاوه بر دارا بودن ۱۲ رادار در اطراف خود، دارای سیستم کروز کنترل تطبیقی است. کروز کنترل تطبیقی بین سرعت های ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت عمل می‌کند و به صورت دائم جاده و مسیر پیش رو را پایش و سرعت خودرو را بر مبنای فاصله از خودروی جلویی تنظیم می‌کند. همچنین کروز کنترل تطبیقی این خودرو قابلیت ترمزگیری خودکار و توقف و شروع مجدد حرکت را دارد. کروز کنترل تطبیقی هایما ۷X قابلیت استفاده در مسیرهای درون شهری و بزرگ راهی را دارد که به موجب آن، راننده دخالت کم‌تری روی کنترل خودرو دارد و کم‌تر خسته می‌شود.
سیستم ترمز اضطراری هایما۷X قابلیت تشخیص عابر پیاده، خودرو و موتورسوار را دارد. در شرایطی که خودرو به مانع در حال حرکت نزدیک می‌شود و راننده هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، این سیستم به صورت خودکار ترمز را وارد مدار کرده و با ترمزگیری خودکار، مانع برخورد یا باعث کم شدن صدمات ناشی از برخورد می‌شود. این سیستم که یکی از سیستم‌های ایمنی روز دنیا محسوب می‌شود، در سرعت‌های پایین می‌تواند به صورت کامل مانع برخورد شود و در سرعت‌های بالاتر شدت برخورد را با خودرو یا مانع پیش رو کاهش می‌دهد.
هایما ۷X دارای سیستم هشدار خروج از خط موسوم به LDW است. زمانی که خودرو در بازه سرعت ۶۰ تا ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت قرار داشته باشد و راننده بدون روشن کردن راهنما، خط حرکت را تغییر دهد، هشدار صوتی و تصویری فعال می‌شود تا راننده تمرکز بیش‌تری روی کنترل خودرو داشته باشد.
هایما ۷X در عین این که تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیار کاملی را ارایه می‌دهد، کابین بسیار جاداری هم دارد که از ابعاد بزرگ این خودرو نشات گرفته است. این خودرو بیش‌ترین طول و فاصله بین دو محور را در این بخش از بازار خودرو داشته و صندلی‌های آن در موقعیت‌های مختلفی تنظیم می‌شود و در عین حال فضای بار زیادی را هم ارایه می‌دهد.
هایما ۷X دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل ۴۸۱۵، ۱۸۷۴ و ۱۷۲۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۸۶۰ میلی‌متر اعلام شده است. چیدمان صندلی‌های هایما ۷X به صورت ۲/۲/۳ بوده و سرنشینان به سادگی از بین صندلی‌های مجزا از هم ردیف دوم می‌توانند به ردیف سوم دسترسی داشته باشند.
در کنار همه این موارد هایما ۷X خودروی بسیار سریعی است که از یک پیشرانه قدرتمند و پربازده بهره می‌برد. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم سوخت‌رسانی تزریق مستقیم GDI مجهز شده که قادر به تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک (AT) با قابلیت تعویض دنده ها به صورت تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می شود و عملکرد مطلوبی را برای این خودروی لوکس ۱۶۷۰ کیلوگرمی به ارمغان می‌آورد.

منبع: ایکوپرس

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا