اخباربانک و بیمهتاپ

معیارهای اعتبارسنجی افراد برای پرداخت تسهیلات بانکی اعلام شد

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران از رونمایی مدل جدید برای اعتبارسنجی اشخاص حقیقی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: شاخص‌ها در مدل جدید فقط تسهیلات بانکی نیست، بلکه تعهدات ارزی، چک، ضمانت‌نامه، سند قضایی، بیمه، صدک درآمدی را شامل می شود و ۱۰۰ درصد مردم جامعه امتیاز اعتباری می‌گیرند.

به گزارش عصر خدمات، رضا قاسم‌پور امروز (دوشنبه) با بیان اینکه در اعتبارسنجی به‌دنبال این هستیم که براساس رفتار گذشته افراد حقیقی یا حقوقی رفتار آینده افراد را پیش‌بینی کنیم، گفت: بر این اساس، احتمال ریسک یا وقوع حادثه نامطلوب را با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیش‌بینی می‌کنیم. این حادثه نامطلوب در صنایع مختلف متفاوت است.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده مدل‌سازی جدید برای اعتبارسنجی اشخاص حقیقی رونمایی می‌شود، گفت: درحال حاضر ۳۰ درصد مردم و اشخاص حقیقی دارای امتیاز اعتباری هستند و تنها ۱۰ درصد اشخاص حقوقی امتیاز اعتباری دارند که کسب‌وکارها را دچار نقص می‌کند. دقت مدل اعتبارسنجی نیز ۷۶ درصد است؛ از این رو با ایجاد یک تیم‌ مدل‌سازی در شرکت از مهندسان هوش مصنوعی به ۲۴۸ شاخص رسیدیم که می‌تواند در پیش‌بینی ریسک و اعتبارسنجی افراد موثر باشد.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران ادامه داد: این اقدامات شرکت باید با تایید یک شورای سنجش و بانک مرکزی باشد. شاخص‌های ما در مدل جدید تنها تسهیلات بانکی نیست، بلکه تعهدات ارزی، چک، ضمانت‌نامه، سند قضایی، بیمه، صدک درآمدی و حوزه‌های مختلف در این شاخص‌ها را احصا کرده و مدل‌سازی کردیم که تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود و ۱۰۰ درصد مردم جامعه امتیاز اعتباری می‌گیرند و از آنجاکه از شاخص‌های جایگزین استفاده می‌شود، دقت از ۷۶ درصد به ۸۹ درصد افزایش می‌یابد و باتوجه به اینکه در دنیا این عدد ۹۴ درصد است و به دقت قابل قبولی می‌رسیم.

قاسم‌پور در پاسخ به سوالی درباره نحوه اعتبارسنجی افرادی که تاکنون فعالیت بانکی نداشته‌اند، توضیح داد: در مدل‌سازی اعتباری جدید، ۲۴۸ شاخص جدید برای مدل‌سازی بررسی می‌شود؛ از جمله اطلاعات راهنمایی و رانندگی، مالیاتی، قوه قضاییه، صدک درآمدی و بحث‌های متعدد. اگر فرد هیچ یک از این اطلاعات را نداشته و تاکنون از تسهیلاتی استفاده نکرده، برای مثال تازه به سن قانونی رسیده باشد، صدک درآمدی خانوادگی و مدرک تحصیلی فرد در نظر گرفته می‌شود برای اینکه سطح حداقلی برایش تعیین شود.

وی ادامه داد: البته برای این افراد نمی‌توان در ابتدا رتبه اعتباری A و B تعیین کرد، بلکه به‌ آن‌ها از C۱ تا C۳ سطحی تعریف می‌شود برای اینکه بتوانند از حداقل خدمات بانکی استفاده کنند و بعد از اولین استفاده بتوانند وارد مدل اصلی شوند.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا