اخبارتاپصنعت و تجارت

احتمال مسدود شدن فیلترشکن ها در آینده نزدیک!

با مطرح شدن طرح جدید صیانت استفاده از هرگونه فیلترشکن در فضای مجازی ممنوع بوده و وزارت ارتباطات موظف است تمامی فیلترشکن ها و vpn های موجود را غیرفعال و از دسترس خارج کند.

به گزارش  خبرنگار عصر خدمات، مسدودسازی فیلترشکن ها طی چند سال اخیر مورد توجه نهادها و مسئولان بوده و در حال حاضر به نظر می رسد در نسخه جدید طرح صیانت هم هرگونه اقدامی که منجر به دسترسی کاربران به فیلتر شکن ها شود ممنوع است.

آمارها نشان می دهد استفاده کاربران از فیلتر شکن ها همزمان با فیلتر شدن تلگرام در سال ۹۷ سایش پیدا کرده و همین امر موجب شده که شرکت ارتباطات زیرساخت ایران عملیات مذکور سازی فیلتر شکن ها را آغاز کند.

اخیراً با مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی مسدود سازی فیلترشکن‌ها شدت گرفته چرا که بسیاری از  کاربران اعلام کردند که طی چند روز اخیر تعدادی از فیلتر شکن ها از کار افتاده اند ایا اغلب غیر قابل استفاده شده اند.
جزئیات طرح صیانت
به موجب ماده ۱۹ طرح صیانت هرگونه فعالیت تجاری و غیرتجاری در زمینه تولید توزیع تکثیر و عرضه غیر مجاز vpn و فیلتر شکن ممنوع بوده و این موضوع در نسخه قبلی و پیشنهادی وزارت ارتباطات نیز وجود داشته است به علاوه بر اساس قوانین طرح عرضه غیر مجاز نرم افزارها یا ابزارهای دسترسی بدون پالایش همچون فیلتر شکن ممنوع بوده و اگر فردی خلاف قوانین عمل کند مرتکب به حبس و جزای نقدی درجه شش خواهد شد.
چه کسی مسئول مسدود سازی است

در نسخه جدید طرح صیانت وظیفه شناسی و غیر فعال کردن فیلترشکن ها بر عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده به این صورت که وزارت ارتباطات وسیله دارد به صورت مستمر نرم‌افزارها را شناسایی و غیرقابل استفاده کند.

با وجود اینکه تمامی فیلترشکنها vpn های موجود در بازار ایران غیر قانونی هستند ولی نظارت قابل توجهی بر روی سرورهای آنها وجود دارد در نتیجه وزارت ارتباطات می‌تواند به راحتی اقدام مسدودسازی آنها کند.

گفتنی است نسخه نهایی طرح صیانت با تغییر نام به “تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی” منتشر شده که به جای برخی از کلمات تعاونی به کار رفته که بار معنایی متفاوتی دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا