اخبارتاپخودروویژه ها

ادغام به نفع صنعت خودرو نیست / لزوم حمایت دولت از قطعه سازان

شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار عصر خدمات در خصوص ادغام شرکت های خودروسازی داخلی بیان کرد: بسیاری از اقداماتی که در گذشته در زمینه ادغام در خودروسازی ها انجام شده به شکست انجامیده و این موردحتی روی محصولات، قطعات و سیستم های مشترک نیز صدق می کند و دلیل آن این است که ساختار خودروسازی های داخلی از نظر استراتژی و همچنین پرتفوی محصولات متفاوت هستند.

وی در ادامه افزود: سبک خودروسازی شرکت های داخلی با یکدیگر متفاوت است و با این تفاسیر ادغام به نفع صنعت خودرو نیست چرا که رقابت پذیری با ادغام در صنعت خودرو داخلی معنا پیدا نمی کند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: ظرفیت خودروسازان در داخل کشور بالای یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است که این یک موضوع استراتژیک در دنیا به شمار می آید که این حجم تولید که می‌تواند به بیش از این مقدار نیز برسد و در بحث صادرات و بازارهای خارجی به نظر می رسد این دو خودروساز با این شرایط ویژه می‌تواند مفید باشند به شرطی که یک سری زیرساخت‌ها و شرایط برای این امر فراهم شود که از جمله این شرایط این است که رقابت با مفهوم واقعی اتفاقی بیفتد و حتی با وجود خودروهای خارجی نیز معنای رقابت تغییر نکند.

آزادی تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم در بحث از تکنولوژی و فناوری خودرو حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی داشته باشیم باید یک رقابت سالم و همه جانبه صورت گیرد و این امر فقط بر اساس خودروهای داخلی نمی تواند محقق شود چرا که در گذشته ادغام دو خودروسازی در کشور صورت گرفته ولی با توجه به بسته بودن درهای صادراتی کشور رقابت این دو خودروساز باعث توسعه تکنولوژی و فناوری در زمینه خودروسازی نشده و در این زمینه چندان موفق نبوده اند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک صنعت خودرو پیشرفته داشته باشیم باید یک رقابت سالم در صنعت خودرو داخلی و بین المللی شکل بگیرد گفت: موضوع ادغام باید بیشتر در بحث پلتفرم های مشترک صورت گیرد و همانطور که در دنیا این موضوع محقق شده باید یک سری قطعات و سیستم هایی که لایف تایم بالایی دارند را توسط شرکت‌های داخلی تولید کنیم تا کالاها در زمینه بین المللی نیز اثربخش باشند و این مورد تاثیرگذارتر از ادغام خواهد بود چرا که پلتفرم هایی چون سیستم های موتور گیربکس دنده های اتوماتیک و … نقش‌های بسزایی در تولید خودرو در سطح بین‌المللی دارند.

وی یادآور شد: باید در زمینه قطعه سازی به فناوری، نوآوری و تکنولوژی جدید دست پیدا کنیم تا بتوانیم جایگاه ویژه در سطح بین الملل و ساخت قطعات خودرو کسب کنیم چرا که این امر موثر تر از ادغام خودروسازان در کشور خواهد بود و قطعه‌سازی نقش موثرتری در گسترش روابط بین الملل و صادرات محصولات خودرویی خواهد داشت و این مسیر بهتری خواهد بود اگر همراه با حمایت دولت در مسیر سرمایه گذاری در بخش های تحقیقاتی سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی های جدید باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا