اخباربازار سرمایهتاپ

افزایش شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌ها با الزام تجدید ارزیابی دارایی‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث می‌شود صورت‌های مالی شرکت‌ها شفاف و واقعی شود

به گزارش عصر خدمات، محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عبارتی بروز رسانی ترازنامه شرکت‌ها است. ترازنامه شرکت‌ها معمولا به این شکل است که فرض کنید یک شرکت سال ۷۰ تاسیس شده است و دارایی‌های آن به زمان سال ۷۰ در صورت‌های مالی ثبت شده، اما بدهی‌ها همیشه بروز محاسبه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: حالا به طور مثال شرکت تاسیسی سال ۷۰ با دارایی یک میلیارد تومانی آن زمان، اکنون سود سازی یک میلیارد تومانی را ثبت کرده و حالا همه سهامداران فکر می‌کنند سود سازی آن بسیار مطلوب است در حالی که دارایی شرکت به زمان سال ۷۰ محاسبه شده و در صورت مالی قرارگرفته و ارزش آن اکنون خیلی بیشتر شده است.

خبری زاده گفت: اجباری شدن تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث می‌شود صورت های مالی شرکت‌ها شفاف و واقعی شود و سهامداران هم می‌توانند با آگاهی بیشتری سهام خود را انتخاب کنند.

پیش از این نیز مجید عشقی رئیس سازمان بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ ما یک پیشنهاد در خصوص اجباری شدن تجدید ارزیابی کل دارایی‌ها برای شرکت‌ها در برنامه هفتم داشتیم که در این زمینه یک اختلاف نظر‌های کارشناسی با نمایندگان مجلس بود.

او در ادامه افزود: پیشنهاد‌هایی که از سوی مجلس ارائه شد این بود که فقط شرکت‌های عمومی و دولتی این اقدام را انجام دهند با توجه به این اختلاف دیدگاهی که وجود داشت در برنامه هفتم این موضوع گنجانده نشد، اما ما از طریق قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ پیگیری خواهیم کرد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر پنج سال با توجه به الگوی تورمی خیلی معنا دار نبوده و ترازنامه‌ها شرکت‌ها واقعی نیست.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا