خودرومقایسه خودرو

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i20

خودروهای کوچک و تو شهری یکی از گزینه‌های اصلی برای شهروندان ساکن در شهرهای شلوغ و پر ترافیک است. اندازه این خودروها به شکلی است که در کمترین فضای ممکن پارک می‌شوند و این مزیتی است که در شهرهای شلوغ بسیار خود را نشان می‌دهد.

در بازار این بخش هم می‌توان خودروهای خارجی و وارداتی را دید. هرچند که تنوع آن‌ها زیاد نیست اما می‌توان یک مقایسه بین کیا پیکانتو و هیوندای i20 انجام داد تا با مشخصات این دو خودرو بیشتر آشنا شد. 

کیا پیکانتو و هیوندای i20

مقایسه ظاهری کیا پیکانتو و هیوندای i20

نمای ظاهری هر دو خودرو با ظرافت و زیبایی خاصی طراحی شده است اما می‌توان در همان نگاه اول متوجه شد که هیوندای i20 نسبت به کیا پیکانتو کمی در ظاهر برتری دارد. چراغ‌های جلوی i20 بسیار کشیده و با منحنی‌های شکسته طراحی شده است. این در حالی است که چراغ‌های پیکانتو آن کشیدگی را ندارد اما عرض بیشتری دارد.

جلو پنجره پیکانتو دو تکه است که بخش بالایی آن باریک و بخش پایینی آن که بزرگ است بر روی سپر قرار گرفته است.

این در حالی است که هیوندای i20 دارای جلو پنجره یک تکه بر روی سپر اتومبیل است. هر دو خودرو در بخش پایینی خود دارای مه‌شکن هستند که در شرایط بد آب و هوایی می‌تواند به راننده کمک کند.

در نمای بغل هر دو خودرو منحنی‌های زیبا و کاربردی را در بخش پنجره‌ها و صندوق عقب می‌بینید. طراحی این بخش به خوبی نشان دهنده یک هاچبک تو شهری با اندازه‌ای کوچک اما جادار است. با این وجود فرم i20 کمی زیبا‌تر به نظر می‌رسد. در نمای بغل هر دو اتومبیل می‌توانید رینگ‌های کوچک و آلومینیومی هر دو خودرو را ببینید که خودنمایی می‌کنند.

در نمای عقب هم می‌توانید طراحی زیبای i20 را مشاهده کنید که یک چراغ دو تکه دارد، یک بخش از چراغ بر روی درب صندوق عقب و بخش دیگر آن بر روی بدنه است. چراغ‌ها مانند یک بیضی طراحی شده‌اند که بخش روی درب صندوق عقب آن دارای بریدگی است. پلاک اتومبیل بر روی سپر نصب می‌شود.

چراغ‌های عقب پیکانتو یک تکه است و مانند مربعی است که یک زاویه آن دارای منحنی باشد. در این اتومبیل هم پلاک بر روی دیفیوزر نصب می‌شود. در مجموع می‌توان گفت طراحی بیرونی هیوندای i20 بهتر از پیکانتو بوده است. در طراحی داخلی هم این دو خودرو در مجموع خوب عمل کرده‌اند و با توجه به کوچک بودن ابعاد آن سعی شده تا بهترین طراحی صورت بگیرد.

یک نمایشگر در میانه داشبورد دیده می‌شود که در کنار آن کانال‌های کولر قرار گرفته‌اند. در زیر این بخش هم پنل مدیریت سیستم تهویه قرار گرفته است. فرمان دور چرم این خودرو با دکمه‌های کنترلی طراحی شده تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد.

پیکانتو از نمایشگر بر روی داشبورد خود استفاده نکرده است و به جای آن فقط پنل سیستم صوتی است که در کناره‌های آن کانال‌های کولر قرار گرفته است.

زیر این بخش هم پنل سیستم تهویه قرار گرفته است. در مجموع داشبورد پیکانتو خیلی جمع و جور تر در نظر گرفته شده است. فرمان پیکانتو هم با دور فرمان چرم و دکمه‌های کنترلی طراحی شده است.

تریم داخلی i20 دو رنگ طراحی شده است که جلوه نمایی خاص به آن داده است. البته برای پیکانتو هم از دو رنگ برای طراحی داشبورد و فرمان استفاده شده است که یک هماهنگی جالبی بین آن‌ها به چشم می‌خورد.

کیا پیکانتو و هیوندای i20

مقایسه ابعاد بین کیا پیکانتو و هیوندای i20

ابعاد بدنه کیا پیکانتو ۳۵۹۵ (طول) در ۱۵۹۵ (عرض) در ۱۴۸۱ (ارتفاع) میلی‌متر است. همچنین فاصله بین دو محور این خودرو ۲۳۸۵ میلی‌متر است. ابعاد این خودرو نشان دهنده اندازه کوچک آن است، موضوعی که از ویژگی‌های مثبت این خودرو در ترافیک شهری محسوب می‌شود.

ابعاد بدنه هیوندای i20 3950 (طول) در۱۷۱۰ (عرض) در ۱۴۹۰ (ارتفاع) میلی‌متر است. فاصله دو محور این خودرو از یکدیگر ۲۵۲۵ میلی‌متر است.

هرچند که i20 از پیکانتو بزرگتر است اما این خودرو هم در زمزه اتومبیل‌های تو شهری قرار می‌گیرد. در صورتی که در یک یک شهر شلوغ و پر ترافیک زندگی می‌کنید و تصمیم دارید برای انجام امور شهری خود یک اتومبیل کوچک را انتخاب کنید شاید پیکانتو کوچکترین خودرو باشد. هر دو خودرو برای ۴ سرنشین ظرفیت دارند که با توجه به ابعاد آن‌ها مناسب است.

پیکانتو ۱۰۳۵ کیلوگرم و i20 هم ۱۲۱۱ کیلوگرم وزن دارد. باک بنزین پیکانتو ۳۵ لیتر و باک بنزین i20 هم ۴۵ لیتر ظرفیت دارد.

کیا پیکانتو و هیوندای i20

مقایسه مشخصات فنی کیا پیکانتو و هیوندای i20

انتظار داشتن موتورهای پر قدرت از این خودروهای تو شهری کمی زیاد است اما پیشرانه‌های استفاده شده در آن‌ها توان پاسخگویی نیازهای موجود را دارد.

کیا برای پیکانتو یک موتور خطی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ را در نظر گفته که دارای ۱۲۴۸ سی‌سی حجم است. حداکثر توان این موتور ۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه ۱۲۱ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

هیوندای i20 هم دارای یک موتور خطی با حجمی معادل ۱۳۹۶ سی سی است که دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حداکثر قدرت این موتور چیزی معادل ۹۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه       است. همچنین i20 می‌تواند به گشتاوری معادل ۱۳۷ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه برسد.

 زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پیکانتو ۱۲.۹ ثانیه و در i20 11.6 ثانیه است. پیکانتو می‌تواند به حداکثر سرعتی معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. i20 هم می‌تواند به حداکثر سرعتی معادل ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت برسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی در پیکانتو برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۳ لیتر است. این میزان برای هیوندای i20 چیزی معادل ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

جعبه دنده به کار رفته در هر دو خودرو اتوماتیک و ۴ سرعته است. همچنین محور انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها هم در هر دو خودرو دیفرانسیل جلو است. سیستم فرمان در هر دو خودرو هیدرولیکی است که با توجه به ابعاد دو خودرو خیلی هم بد نیست. همچنین پیکانتو دارای ستون فرمان تلسکوپی است.

کیا پیکانتو و هیوندای i20

مدل خودرو

هیوندای i20

کیا پیکانتو

پیشرانه

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

حجم موتور

۱.۴ لیتر

۱.۲ لیتر

حداکثر قدرت

۹۸ اسب بخار

۸۵ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۳۴ نیوتون متر

۱۲۱ نیوتون متر

گیربکس

۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک

۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

۵.۹ لیتر

۵.۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

۳۵ لیتر

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

 

مقایسه آپشن ها و امکانات کیا پیکانتو و هیوندای i20

سیستم ترمز ضد قفل ABS در هر دو خودرو موجود است اما سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD    ، سیستم کنترل پایداری خودروی ESP و سیستم کنترل ترکشن فقط در هیوندای i20 موجود است.

سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS فقط در پیکانتو موجود است اما ایموبلایزر را می‌توانید در هر دو خودرو ببینید. هر دو خودرو برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسه‌های هوا استفاده کرده‌اند.

کیا پیکانتو و هیوندای i20

سنسور دنده عقب و کامیپوتر سفری در هر دو خودرو وجود دارد. پیکانتو دارای آینه الکتروکروماتیک و دماسنج است. پیکانتو دارای سانروف است که موجب می‌شود بتوان به طور طبیعی دمای داخل کابین را با استفاده از آن تغییر دارد.

 

تجهیزات

هیوندای i20

کیا پیکانتو

چراغ

LED، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب

مه شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی مدیا

۶ بلندگو، AUX، USB

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 و USB – AUX – iPod

صفحه نمایش

نمایشگر لمسی ۷ اینچی

ندارد

آینه

تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن

آینه‌های جانبی راهنمادار

تهویه مطبوع

اتوماتیک

دستی و اتوماتیک

صندلی

شش جهت دستی

صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیکس، صندلی‌های عقب تاشو

شیشه

بالابر برقی جلو و عقب

بالابر برقی جلو و عقب

سیستم های هشدار دهنده

ایموبیلایزر، سنسور باران، دوربین دید عقب

ایموبیلایزر

سایر امکانات 

آینه الکتروکرومیک

سانروف

تجهیزات

هیوندای i20

کیا پیکانتو

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبولایزر، سیستم هشدار دهنده

ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کنترل ایستایی در سربالایی

کیسه هوا

راننده و سرنشین

۶ عدد ( راننده، سرنشین، پرداه‌ای، جانبی )

سیستم ترمز

ABS-EBD-ESC-HAC

ABS-EBD-ESC-HAC-VSM

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا