اخبارخودرو

قطعه سازان چشم انداز روشنی تا پایان سال مشاهده نمی کنند

با وجود بهبود روند درآمدی خودروسازان و افزایش تیراژ، ساختار مالی حاکم بر زنجیره تامین خودروسازی با چالشهای جدی تری روبرو شده و چشم انداز روشنی برای ماه های پایان سال مشاهده نمی شود.

به گزارش عصر خدمات،امیرحسین جلالی عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان با اعلام این مطلب گفت: قطعه سازان خود را از اعضای خانواده بزرگ خودروسازان می دانند و در سخت ترین شرایط تحریمی و پاندمی و … از هر آنچه توان داشتند مایه گذاشته اند تا چرخ صنعت از حرکت نایستد. همانطور که همه مشاهده کردند کشور روسیه با صنعت و اقتصادی به مراتب بزرگتر و با محدودیت هایی بسیار کمتر در تولید خودرو به توقف کامل رسید. این تفاوت و موفقیت زنجیره خودروسازی ایران مایه افتخار است اما با بهبود شرایط مالی که در نتیجه کاهش فشار قیمت دستوری در صنعت خودرو ایجاد شده، طعم این بهبود را قطعه سازان در ماه های اخیر نچشیده اند.

نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران ادامه داد: سال ١۴٠١ رو به اتمام هست و با حل نشدن موضوعات مهمى از جمله مطالبات معوق ، اصلاح قیمت قرار داد ها، اصلاح دستمزد ساعتی، اصلاح ساختار قراردادها و حذف سپرده گارانتی مواجه هستیم. از طرف دیگر پرداخت هاى نامنظم نقدى و غیر نقدى مانند اوراق گام ، تفاهم نامه سه جانبه وخرید دین (که انهم اخیرا متوقف شده است) ذهن همه ما را بشدت در گیر کرده و با این فضاى کسب و کار عاقبت خوبى را براى خودمان براى ماه هاى پایانى سال متصور نیستیم .

جلالی گفت: درخواست ما این است که شرکت‌های خودرو ساز موارد فوق الذکر را بسیار جدى بگیرند و دغدغه هاى قطعه سازان را در این مقطع حساس برطرف کنند.ادامه مسیر بدون دانستن زمان اصلاح قیمت ها و زمان پرداخت مطالبات معوق ممکن نیست. على الخصوص برنامه داشتن براى پرداخت نیاز هاى مالى قطعه سازان تا پایان سال کار غیرممکنی نیست و روند فعلی در نداشتن چشم انداز حتی سه چهار ماهه بسیار دور از انصاف حرفه ای هست.

عضو هیات رییسه انجمن قطعه سازان گفت:تحقق برنامه تولید محصولات جدید، افزایش تیراژ، افزایش کیفیت و سایر اهداف تعیین شده در صنعت خودرو بدون همراهی زنجیره تامین ممکن نیست و این زنجیره از ضعیف ترین حلقه ها از کار می افتد. چالشهای مالی فعلی، چالشهایی بسیار جدی است و به اعتقاد من اهداف تعیین شده بدون توجه به این چالشها دست یافتنی نخواهد بود. التهاب بازار خودرو ناشی از کاهش تولید شرایط را متشنج خواهد کرد و این موضوع دخالت زیانبار دولت را در قیمت گذاری افزایش خواهد داد. بنابر این به هر قیمت که شده باید موانع افزایش تیراژ تولید را برطرف کرد.

جلالی گفت: تورم بالای ۴۰ درصدی همچنان بر بازار حاکم است و در صورت بی توجهی به این موضوع در نظام همکاری خودروسازی و قطعه سازی ، قطعه سازان آستانه تحمل خود را پشت سر گذاشته و با کاهش دارایی و توان مالی یکی پس از دیگری از پا در می آیند و این برای زنجیره خودروسازی زنگ خطر جدی است.

وی افزود: تولید کننده باید تمرکزش روی تولید باشد و به موضوعات کمی و کیفی و اداره واحد خود در شرایط دشوار فعلی و در محیط نامساعد اقتصاد کشور متمرکز باشد و خواسته ما این است که به منظور وارد نشدن شوک و خلل در جریان تولید خودرو، مدیران خودروسازی شرایط شرکتهای قطعه سازی را درک کنند و راه حلی برای چالشهای مالی بیابند.

منبع: گروه بهمن

انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا