خودرومقایسه خودرو

مقایسه ام وی ام X22 با شاهین

شاهین بخریم یا ایکس ۲۲؟ | مقایسه ام وی ام X22 با شاهین

با ورود خودروهای جدید چینی شرکت‌های داخلی به فکر تولید محصولات جدید افتادند و این اتفاق باعث شد تا شاهد حضور خودروهای جدید در بازار باشیم به این شکل می‌توان انتظار داشت نیازهای خریداران در این بخش تأمین شود. شرکت مدیران خودرو با عرضه X22 یک تغییر بزرگ در بازار کراس اوورها ایجاد کرد و توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

اینجا بود که سایر شرکت‌ها اقدام به ارائه محصولات جدید کردند که یکی از آن‌ها سایپا بود که با رونمایی از شاهین توانست نظرات را به خود جلب کند. از همین رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا یک مقایسه بین مقایسه ام وی ام X22 با شاهین انجام دهیم تا شرایط این دو خودرو بیشتر آشنا شویم.

مقایسه ظاهری MVM X22 و سایپا شاهین

شاید قیاس ظاهری یک کراس اوور با سدان کار زیاد جالبی نباشد اما با توجه به برخی از نقاط مشترک این دو خودرو می‌توان یک مقایسه کلی بین این دو خودرو داشت. سایپا شاهین شباهت زیادی به هیوندای اکسنت ساخت کره‌جنوبی دارد. در نمای جلویی این خودرو چراغ‌های منحنی شکل و جذاب آن خودنمایی می‌کند. جلو پنجره مشبک این خودرو با یک نوار براق که به صورت افقی در وسط آن قرار گرفته همراه شده است. در نمای بغل این خودرو یک طراحی زیبا و بی‌نظیر را شاهد هستید که با رینگ‌های آلومینیومی همراه است. همچنین در نمای پشت می‌توانید چراغ‌های دو تکه را ببینید که به زیبایی طراحی شده‌اند. در این خودرو پلاک بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود.

طراحی ایکس ۲۲ به عنوان یک کراس اوور، بسیار زیبا و پر طرفدار است. شاید بتوان بزرگترین نقطه قوت این خودرو را همین طراحی آن دانست. در نمای جلویی چراغ‌های منحنی با یک بخش اضافه در قسمت زیری همراه شده است که فرم زیبایی را به چراغ‌ها داده است. جلو پنجره مشبک این خودرو با یک نوار براق که در وسط آن به صورت افقی قرار گرفته همراه شده است، دقیقا چیزی شبیه به شاهین. در نمای بغل می‌توانید سیمای یک خودروی شاسی بلند تو شهری که با مهارت خاصی طراحی شده را ببینید. این زیبایی با رینگ‌های جذاب و آلومینیومی ایکس ۲۲ همراه شده است. در نمای عقب این خودرو یک طراحی ساده را می‌بینید که با چراغ‌های کوچک و یک تکه آن همراه شده است. در ایکس ۲۲ پلاک اتومبیل بر روی دیفیوزر نصب می‌شود.

در نمای داخلی کابین X22 به مراتب بهتر عمل کرده است و شاهد تریم دو رنگ این خودرو هستیم که با رنگ صندلی‌های چرم آن همراه شده است. در وسط داشبورد یک نمایشگر دیده می‌شود که برای مدیریت کارها از جمله سیستم صوتی و تصویری از آن استفاده می‌شود. زیر نمایشگر پنل سیستم تهویه که دارای پیچ‌های ولوم هستند تعبیه شده است. فرمان دور چرم این خودرو با دکمه‌های کنترلی همراه شده است. نمای داخلی کابین شاهین به زیبایی و جذابیت ایکس ۲۲ نیست اما در بین سایر محصولات سایپا و تولیدات داخل بهتر است. در این اتومبیل فعلا از تریم دو رنگ خبری نیست و تریم آن تک رنگ است. در همه مدل‌های شاهین نمایشگر وجود ندارد و فقط در برخی از مدل‌های آن نمایشگر موجود است. زیر نمایشگر هم پیچ‌های ولوم سیستم تهویه قرار دارد. فرمان شاهین هم دور چرم بوده و با دکمه‌های کنترلی همراه شده است.

مقایسه ابعاد و اندازه MVM X22 و سایپا شاهین

واضح است که ابعاد و اندازه یک کراس اوور با یک سدان متفاوت است. طول، عرض و ارتفاع ایکس ۲۲ به ترتیب ۴۲۰۰ در ۱۷۶۰ در ۱۵۷۰ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور این خودرو از یکدیگر ۲۵۵۵ میلی‌متر است. طول، عرض و ارتفاع شاهین هم ۴۴۴۶ در ۱۷۷۱ در ۱۴۹۰ میلی‌متر است. همچنین فاصله بین دو محور این خودرو ۲۶۵۰ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ۵ سرنشین ظرفیت دارد. حجم صندوق عقب X22 و شاهین با یکدیگر برابر است و چیزی معادل ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد. وزن ایکس ۲۲ برابر با ۱۲۱۵ کیلوگرم و وزن شاهین برابر با ۱۲۶۰ کیلوگرم است.

مقایسه مشخصات فنی MVM X22 و سایپا شاهین

موتور ایکس ۲۲ دارای حجمی معادل ۱.۵ لیتر است. این موتور تنفس طبیعی به صورت خطی کار می‌کنند و دارای ۴ سیلندر است. این موتور ۱۶ سوپاپ می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند همچنین حداکثر گشتاور این موتور چیزی معادل ۱۳۵ نیوتن‌متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه است. این درحالی است که شاهین دارای یک پیشرانه خطی توربوشارژ است که از ۴ سیلندر بهره می‌برد. این موتور ۱۶ سوپاپ حجمی معادل ۱.۵ لیتر دارد که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه ۱۷۸ نیوتون‌متر است. ایکس ۲۲ می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت برسد. در مقابل شاهین می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برسد.

 

میزان مصرف سوخت ترکیبی ایکس ۲۲ چیزی معادل ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این در حالی است که سایپا شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. هر دو خودرو به صورت دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌شود که جعبه دنده دستی آن ۵ دنده است. محور محرک هر دو خودرو جلو است. سیستم فرمان ایکس ۲۲ هیدرولیک و سیستم فرمان شاهین هم برقی است. ترمزهای جلو و عقب هر دو خودرو دیسکی است.

مقایسه آپشن ها و امکانات ام وی ام ایکس ۲۲ و سایپا شاهین

هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP بهره می‌برند. ایموبلایزر در هر دو خودرو موجود است اما ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید فقط در شاهین موجود است. نشانگر فشار باد تایرها به عنوان یک بخش ایمنی در هر دو خودرو موجود است. سازندگان این دو خودرو برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسه‌های هوا استفاده کرده‌اند.

آینه الکتروکروماتیک فقط در ایکس ۲۲ موجود است اما کامیپوتر سفری در هر دو خودرو استفاده شده است. گرم‌کن آینه‌های بغل را هر دو خودرو دارند اما دماسنج را فقط ایکس ۲۲ دارد. قطب نما را فقط X22 دارد اما سیستم تهویه‌ی خودکار را هر دو خودرو دارند.

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا