اخبارخودرو

افزایش تولید با خصوصی سازی محقق می‌شود

«تولید کنندگان نمی‌توانند همه ملزومات زنجیره تولید را با کیفیتی که می‌خواهند تهیه کنند و مهمترین مشکل برای افزایش تولید زنجیره تامین است؛ زنجیره تامین مشکلی جدی است.» 

به گزارش عصر خدمات،این توضیحات حمید صالحی معاون برنامه‌ریزی شرکت قطعه سازی کروز است وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که، مهمترین مشکل افزایش تولید در صنعت خودروسازی چیست؟او توضیح می‌دهد، اگر تولید کننده نتواند زنجیره تامین را بر اساس استانداردها مورد نظر خود تهیه کند، محصول نهایی با کیفیت نخواهد بود و منجر به نارضایتی مصرف کننده می‌شود.
خودروسازی صنعتی پیچیده است که به زعم کارشناسان برای تولید خودرو حداقل شصت زنجیره به طور مستقیم درگیر فرآیند می‌‎شوند تا خودرو تولید شود. قطعه سازی از زنجیره‌های مهم تولید خودرو است که خود به صنایع دیگری مانند پلیمر، فولاد و مس و… وابسته است.
حمید صالحی در پاسخ به این سوال که چه موانعی برای تحقق شعار سال مبنی بر افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: «قوانین دست و پاگیر فرآیند تولید را پرریسک و طولانی می‌کنند به همین ترتیب مشکلات انتقال ارز نیز چالش تولید است.»
وی در خصوص مشکلات تولید در شرایط تحریمی گفت: «به دلیل شرایط تحریمی با قطعه سازان تراز کار نمی‌کنیم و نمی‌توانیم تعاملات فنی و فناورانه با یکدیگر داشته باشیم. بنابراین مجبوریم خودمان را بیشتر تقویت کنیم.» وی معتقد است این فرآیند روند پیشرفت را کند می‌کند اما در نهایت منجر به تقویت داخلی خواهد شد.
«افزایش تیراژ و رشد فناوری‌ در قطعه سازی وابسته به پیشرفت خودروسازی است.» معاون برنامه ریزی شرکت قطعه سازی کروز می‌گوید، قطعه سازی صنعتی وابسته به خودروسازان است. بنابراین افزایش تیراژ تولید خودرو یا توسعه فناوری‌های جدید تولید خودرو بر عملکرد قطعه سازان اثر می‌گذارد. وی در همین رابطه توضیح می‌دهد که فرآیند تولید در قطعه سازی منوط به سفارش خودروسازان است، قطعه سازان بر اساس ایده‌ها و نیاز خودروسازان قطعات را تولید می‌کنند.
شرکت کروز اما یک مجموعه دانش بنیان است که خود توانایی طراحی قطعات خودرویی را بدست آورده است. این شرکت با راه اندازی مرکز «تحقیقات و نوآوری» می‌تواند قطعات جدید را طراحی کند. حمید صالحی در همین رابطه گفت: «در کروز ما به این توانایی رسیده‌ایم که محصولاتی را طراحی کنیم و به خودروسازان پیشنهاد بدهیم.»
شرکت کروز از تولید کنندگان شناخته شده ایران است. این تولید کننده توانسته بالغ بر ۱۴هزار نفر را مشغول به کار کند. تولیدات قطعه سازی کروز تقریبا در تمامی خودروهای تولیدی به کار گرفته می‌شود.
معاون برنامه ریزی شرکت کروز مهمترین عامل موفقیت کروز را حاکمیت تفکر بخش خصوصی بر آن می‌داند. وی در همین رابطه می‌گوید: «مهمترین عامل موفقیت شرکت کروز، مدیریت بخش خصوصی است؛ این شرکت از ابتدا اهداف مشخصی برای خود در نظر گرفته و به سمت تحقق آنها گام برداشته است.» وی در همین رابطه می‌گوید: «کروز همیشه تلاش کرده تا افراد کارآمد را جذب کند.»
وی در پاسخ به این سوال که «آیا کروز در جریان تولید شکست خورده است؟» گفت: «پیروزی و شکست در کنار یکدیگر هستند. سال ۱۳۹۶ یکی از مهمترین سایت‌های تولید و انبار آن در آتش سوخت و ده‌ها میلیون دلار خسارت وارد آمد ولی طی چهار ماه این خط به مدار تولید بازگشت.»
حمید صالحی در تشریح تفاوت مدیریت دولتی و خصوصی در عبور از بحران‌های تولیدی گفت: «اولین روز کاری بعد از آتش سوزی، مدیران مجموعه جلسه گذاشت و تاکید کرد، ماجرای آتش سوزی تمام شد و حالا باید این وقفه در تولید حل و فصل شود. بخش خصوصی واقعی، به جای توقف در بحران‌ها، به دنبال حل آن می‌رود.»
وی در پایان گفت: «راه افزایش تولید و بهبود وضعیت صنعت، خصوصی سازی واقعی است. تنها با توسعه خصوصی سازی است که می‌توان از زبان انباشته صنعت خودرو عبور کرد و رضایت مردم در خصوص کیفیت خودرو را بدست آورد.»

برای خواندن اخبار بازار سرمایه و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا