اخبارخودرو

قطعات با کیفیت ساخت داخل جایگزین خارجی ندارند/ کاهش ۲۵درصدی سرانه تامین خارجی نسبت به سال گذشته

گروه صنعتی ایران خودرو در تشریح فرآیند تامین قطعات و مجموعه های خودرویی عنوان کرد: براساس راهبرد توسعه ساخت داخل و عمق خودکفایی محصولات، در سال جاری سرانه مصرف ارز برای هر محصول ایران خودرو نسبت به سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی داشته است.

به گزارش عصر خدمات،خودروساز بزرگ کشور ضمن تاکید براین که تهیه قطعات ساخت داخل در زنجیره تامین محصولات ایران‌خودرو اولویتی غیرقابل تغییر است، تصریح کرد: باوجود استاندادهای ۸۵ گانه که این شرکت را ناگزیر به واردات برخی قطعات جدید کرد، سرانه واردات خارجی برای هر خودرو بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

ایران‌خودرو با تصریح این‌که «براین اساس، تنها در موارد معدودی مبتنی بر اصل حفظ کیفیت و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده ناگزیر به واردات برخی قطعات محدود هستیم»، با تشریح مواردی که ناچار به تامین قطعات از منابع خارجی می شود، عنوان کرد: در صورتی که تامین کننده، قطعه‌ای را بدون ارزش افزوده و صرفا به عنوان واسطه گر از منابع خارجی تامین کند و یا این که قطعه تولیدی در داخل کشور حایز شرایط کیفی استاندارد نباشد، شبکه تامین ایران خودرو به‌ناچار برای تامین قطعه از منابع خارجی اقدام می کند. ظرفیت تامین کنندگان داخلی نیز از دیگر عوامل موثر در تعیین منبع تامین ایران خودرو به شمار می رود و در صورتی که تامین کنندگان داخلی امکان تامین شمارگان مورد نیاز خطوط تولید را نداشته باشند، ایران خودرو برای جلوگیری از افت تولید در خطوط خود و عقب افتادن از برنامه پیش‌بینی شده، به تامین از منابع خارجی روی می آورد.

بررسی ها نشان می دهد، در مواردی که قطعات از منابع خارجی با واسطه تامین شده، قیمت تمام شده آن افزایش قابل توجهی یافته که به صورت مستقیم در بهای تمام شده محصول اثر گذاشته و به زیان مصرف کنندگان بوده است. این در حالی است که خرید مستقیم ایران خودرو از منابع خارجی در قطعاتی که امکان تامین داخلی را نداشته اند، امکان دریافت تخفیفات قابل توجهی را از طرف خارجی ایجاد کرده است که در این زمینه مبالغ قابل توجهی شناسایی شده است.

اطلاعات گروه صنعتی ایران خودرو مربوط به آمار تولید و حجم خرید در هفت ماهه امسال حکایت از کاهش قابل توجه سرانه ارزبری محصولات ایران خودرو به میزان ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

این کاهش در شرایطی محقق شده است که به واسطه اجباری شدن استانداردهای ۸۵ گانه، ایران خودرو ناچار به تامین برخی از قطعات از منابع خارجی شده است که تولیدکنندگان داخلی توان یا ظرفیت تولید و تامین آن را نداشته اند.

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور، همواره به دنبال توسعه محصولات خود با تکیه بر توان طراحان، مهندسان و تامین کنندگان داخلی بوده و طبق منویات مقام معظم رهبری به حفظ رونق تولید و اشتغال در جامعه کار کشور مبادرت ورزیده است.

این خودروساز خود را متعهد به حرکت براساس نقشه راه توسعه صنعت خودرو دانسته و تاکید کرده، در ماه های اخیر با اجباری شدن استانداردهای ۸۵ گانه، به منظور عرضه محصول با کیفیت ۱۰۰ پروژه در قالب ۱۰۰ واریانت در شش گروه محصولی و شش سایت تولیدی خود را به اجرا گذاشته است که این پروژه ها سبب بهبود کیفیت و استاندارد محصولات شده است.

این در حالی است توان و ظرفیت تولید داخل برخی قطعات برای محصولات ارتقا یافته وجود نداشته و واردات آن از منابع خارجی اجتناب ناپذیر بوده است. از جمله این قطعات می توان به آمپر چهارگانه تمام دیجیتال، پلوس، ESC، برف پاک کن ژله‌ای، KEYLESS، دوربین ۳۶۰ درجه اشاره کرد که با وجود محدودیت در تامین منابع ارزی، ایران خودرو ناچار به تامین از منابع خارجی بوده است.

این در حالی است که در صورت امکان تولید توسط سازندگان داخلی با قیمت و کیفیت رقابتی، ایران خودرو آمادگی تامین از سازندگان را در اولویت خود قرار خواهد داد.

منبع: ایکوپرس

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا