اخباربانک و بیمهتاپ

تلاش بانک مرکزی برای مرجع شدن قیمت ارز مرکز مبادله/ کاهش رانت و فساد با تصمیم جدید ارزی

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا زمینه مرجعیت قیمت مرکز مبادله ارزی را فراهم کند که این مهم علاوه بر آنکه کمک‌کننده به کاهش فساد و رانت در اقتصاد است، موجب شفافیت و حاکمیت منطق بازار و سیاست‌گذاری صحیح می‌شود.

به گزارش عصر خدمات، «ابراهیم بهادرانی»، در خصوص سیاست جدید ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: به طور طبیعی هر چقدر تعداد نرخ‌های موجود برای ارز کمتر باشد، به طور قطع مفاسد و رانت در اقتصاد کشور کمتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این میان اگر طبق تلاش بانک مرکزی، قیمت ارز در بازار آزاد به حد قیمت مبادله‌ای نزدیک شود، به طور قطع منابع به جای اختصاص به سفته‌بازی ارزی و خروج از فرآیند تولید به بخش واقعی اقتصاد بر می‌گردد و رشد تولید را باعث می‌شود.

بهادرانی با بیان اینکه پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد وابسته به کاهش تورم است، افزود: اگر دولت بتواند مرجعیت قیمت ارز در مرکز مبادله را به نرخ مرکز مبادله نزدیک کند، شاهد ایجاد زمینه رشد تولید و افزایش عرضه کالا در بازار خواهیم بود.

به گفته مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، شاهد آن هستیم که فاصله نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با بازار آزاد بسیار زیاد است که همین موضوع زمینه ایجاد رانت و فساد را مهیا کرده است.

وی اظهار داشت: اگر مصوبه جدید ارزی دولت با سیاست‌گذاری صحیح همراه شود، رقابت واقعی بین تولیدکنندگان شکل می‌گیرد و شاهد رشد تولید و سود تولیدکنندگان خواهیم بود که ثمرات آن‌ها به کلیت اقتصاد بر می‌گردد.

بهادرانی در پایان گفت: رشد تولید و صادرات با سیاست جدید ارزی، نقش موثری در مسیر بازار سرمایه نیز خواهد داشت و به مرور اقبال با بازار سرمایه بیشتر شده و رضایت سهامداران شرکت‌های تولیدی نیز حاصل می‌شود.

 بر اساس مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

«محمدرضا فرزین» رئیس‌کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه هفته گذشته در مکاتبه‌ای با وزیر نفت در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا