اخبارخودرو

آغاز طرح ویژه وزارت صمت برای مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی از ۱۵ فروردین/ لوازم یدکی و قطعات خودرو، اولویت نخست اجرایی طرح

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه «بررسی راهکارهای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم یدکی خودرو» اعلام کرد: طرح ویژه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی با پنج اولویت کالایی از ۱۵ فروردین ماه امسال، آغاز می‌شود.

به گزارش عصر خدمات، سیدرضا فاطمی‌امین بیان کرد: لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور خواهند بود.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور داریم، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیب‌هایی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کند. از سوی دیگر موضوع قاچاق یکی از موانع اصلی مشکلات اقتصادی مانند تولید و اشتغال است.

وزیر صمت تصریح کرد: تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب این طرح به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش خواهد شد و به صورت مرحله به مرحله و با متناسب‌سازی اقتضایی طرح پیش خواهیم رفت.

فاطمی‌امین اعلام کرد: در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از هفته آینده در سراسر کشور عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه هماهنگی که امروز با حضور نمایندگان دستگا‎ه‌های مسوول از جمله معاونت قضایی دادستانی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی و… تشکیل شد، جزییات اجرایی طرح که در جلسات قبلی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته بود، بررسی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تامین امنیت مصرف‌کنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار به ویژه در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز محقق خواهد شد.

فاطمی‌امین توضیح داد: اجرای این طرح با اولویت‌های تعیین شده، می‌تواند در کاهش‌ آثار زیان‌بار کالای قاچاق در اقتصاد کشور اثرگذار باشد، بنابراین به‌طور حتم با جدیت تمام در وزارت صمت دنبال خواهد شد تا منویات مقام‌معظم‌رهبری در این خصوص به شکل مناسبی، محقق شود.

حمایت جدی قوه قضاییه از طرح وزارت صمت برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی
سعید عمرانی، معاون قضایی دادستانی کل کشور نیز برگزاری این جلسه در ابتدای سال را نشان‌دهنده همت وزارت صمت برای اقدام جدی در خصوص این موضوع مهم اقتصادی دانست و گفت: این جلسه نویدبخش برنامه جدی وزارت صمت برای مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی بی‌کیفیت است و قوه قضاییه به جد از این طرح در مرحله اجرا حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح با پنج اولویت کالایی که در مرحله نخست لوازم یدکی خودرو را مورد نظر قرار داده در افزایش ایمنی و امنیت جانی مصرف‌کنندگان، بسیار موثر است.

عمرانی ابراز امیدواری کرد که تصمیمات این جلسه سبب حذف روش‌های نادرست در مسیر وجود کالای قاچاق و تقلبی در کشور به ویژه در حوزه خودرو شود و افزود: در صورت تحقق اهداف این طرح در مبارزه با کالاهای قاچاق، بسیاری از معضلات اجتماعی نیز کاهش می‌یابند و انتظار می‌رود با اصلاح قوانین و فرآیندها به اجرای این طرح کمک شود.

رویکرد جدید وزارت صمت در مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، گامی اساسی برای تحقق دستورات مقام‌معظم‌رهبری
علی مویدی‌خرم‌آبادی، رییس ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز نیز با اشاره به رویکرد جدید و عزم جدی وزارت صمت در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، گفت: امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌های‌های مسوول در این حوزه، نتایج خوبی حاصل شود و گامی اساسی برای تحقق دستورات مقام‌معظم‌رهبری در مقابله با پدیده قاچاق، برداشته شود.
وی تصریح کرد: برگزاری این جلسه به‌طور حتم می‌تواند آثار مهمی در افزایش آرامش و امنیت بازار داشته باشد، بنابراین آن را به فال نیک گرفته و به وزیر صمت و همکارانشان برای توجه به این مساله در ابتدای سال، تبریک می‌گوییم.

مویدی‌خرم‌آبادی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های دیرینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از وزارت صمت، اقدام جدی و با تمام ظرفیت به حوزه مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی بوده است که خوشبختانه امروز شاهد تحقق آن و عملیاتی شدن این طرح در سطح کشور هستیم‌.

رییس ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز تصریح کرد: امیدواریم با این عزم و اراده جدی وزارت صمت، آثار و نتایج خوب این اقدامات را در سطح بازار مشاهده کنیم.

تمرکز جدی و قابل تقدیر وزارت صمت بر کیفی سازی و توسعه ایمنی کالاها
مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد نیز در این جلسه تمرکز جدی وزارت صمت برای کیفی‌سازی و توسعه ایمنی تولیدات کالایی در سطح کشور را قابل تقدیر دانست.

وی گفت: برگزاری این جلسه و هدف‌گذاری خوب وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی در کشور، شروع خوبی برای تحقق اهداف مورد انتظار در این حوزه است و امیدواریم با همکاری مشترک، بتوانیم، اجرای این طرح را با سرعت و جدیت، پیش ببریم.

ایجاد زیرساخت های اجرایی و تدوین راهکارهای عملیاتی برای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی در وزارت صمت
محمد مهدی برادران، رییس کارگروه مقابله با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت نیز بیان کرد: طرح مقابله با کالاهای قاچاق و تقلبی در راستای تاکیدات ویژه مقام‌معظم‌رهبری و رییس‌جمهور با همراهی دستگاه‌های مرتبط، انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده در وزارت صمت در حال پیگیری است و با توجه به اعلام آمادگی انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی مرتبط و نظارت میدانی بسیج اصناف، فاز اجرایی این طرح مطابق برنامه زمان‌بندی و بر اساس اولویت‌های تعیین شده، انجام خواهد شد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف این طرح در وزارت صمت، گفت: تمامی زیرساخت‌های اجرایی طرح در این وزارت‌خانه ایجاد و همچنین راهکارهای عملیاتی آن، تهیه و تدوین شده است.

برادران تصریح کرد: این طرح با عزم جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و با توجه به مقدمات فراهم شده و اقدامات زیرساختی موجود در وزارتخانه در گام نخست با اولویت گروه کالایی حوزه قطعات یدکی خودرو، عملیاتی می‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تاکید کرد: اجرای این طرح علاوه بر آثار اقتصادی مبارزه با قاچاق کالا، از نظر امنیت خودرویی و قطعات مورد استفاده مردم نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رییس کارگروه مقابله با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت تصریح کرد: در این اقدام عملیاتی تنها به دنبال برخورد سلبی و تعزیری با واحدهای عرضه‌کننده نیستیم، بلکه در حال برنامه‌ریزی برای تهیه بسته رسانه‌ای و ایجاد بسترهای فرهنگی در جلب حمایت عمومی و همکاری مردم در استفاده نکردن از کالاهای قاچاق و تقلبی، هستیم.

برادران، تکمیل سامانه جامع تجارت در حوزه قطعات خودرو، نظارت مستمر و نتیجه‌بخش سازمان ملی استاندارد بر محصولات تقلبی و برخورد قاطع دستگاه‌های نظارتی و قضایی با کالای قاچاق و تقلبی همراه با اطلاع‌رسانی به مردم را از راهکارهای پیشنهادی برای مبارزه با قاچاق قطعات خودرو، برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: همچنین راهکارهای دیگری از جمله فراهم‌سازی امکان رهگیری و استعلام جامع و آنلاین قطعات مصوب از طریق سامانه جامع تجارت، فراهم‌سازی امکان خرید آنلاین قطعات خودروی مصوب از فروشندگان مجاز در اپلیکیشن‌های پرکاربرد و دریافت مجوز مشترک فروشگاه‌های اینترنتی از اتحادیه های متبوع و اتحادیه کسب‌وکار مجازی نیز در این طرح مورد نظر هستند.

رییس کارگروه مقابله با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صمت، ادامه داد: در این طرح به موضوع تعیین مهلت زمانی مشخص برای آن دسته از مجموعه‌هایی که دارای قطعات بدون شناسه کالا هستند و همچنین تعریف سازوکار مشخص برای آن دسته از قطعات که برای خودروهای خاص بوده و در کشور تولید نمی‌شوند، نیز توجه شده است.

وی کوتاه‌سازی فرآیندهای دریافت مجوز تولید و واردات، برای کاهش انگیزه قاچاق تولیدکنندگان و واردکنندگان در اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا تمامی استعلامات اصالت‌سنجی قطعات از سامانه جامع تجارت انجام شود و همچنین تولیدکنندگان مشوق‌هایی را برای کاهش استفاده تعمیرکاران از کالاهای قاچاق یا تقلبی در نظر بگیرند.

برادران تاکید کرد: فرآیند شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی کالاهای قاچاق و تقلبی نیز به‌طور حتم به اطلاع مردم خواهد رسید و قصد داریم با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مسوول، سازوکار جرایم را به گونه‌ای طراحی کنیم که قاچاق و تقلب برای ذی نفعان هیچگونه سودی نداشته باشد.

منبع: ایکوپرس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا