خودرومعرفی خودرو داخلی

معرفی اشکودا فابیا ۲۰۲۳

شاید در گذشته از خودروسازی جمهوری چک کمتر شنیده بودیم اما این روزها به واسطه همکاری نزدیک یکی از بزرگترین خودروسازی‌های این کشور با غول اتومبیل‌سازی آلمانی یعنی فولکس واگن نام برند اشکودا سر زبان‌ها افتاده است. خودروسازی که در کنار تولید اتومبیل‌های اقتصادی و خوش قیمت توانسته مشتریان خود را از نظر کیفیت هم قانع کند.

این موضوع موجب یکی از برتری‌های اشکودا در برابر رقبای خود شده و توانسته آوازه این اتومبیل‌ساز اروپایی را به قاره‌های دیگر هم برساند. حال زمزمه واردات این محصولات این خودروساز به ایران هم شنیده می‌شود، از همین رو تصمیم گرفتیم تا به معرفی اشکودا فابیا ۲۰۲۳ بپردازیم.

 

بررسی ظاهری اشکودا فابیا ۲۰۲۳

فابیا یک اتومبیل هاچبک است که اقتصادی بودن موجب ضعف در طراحی نشده است. طراحی خشن و نسبتا عضلانی این اتومبیل باعث شده تا نمای آن از همه طرف‌ها زیبا به نظر برسد.

نمای جلویی این خودرو به خصوص در بخش جلوپنجره ما را به یاد محصولات بی‌ام‌و می‌اندازد. جلو پنجره ذوزنقه‌ای با خطوط عمودی باعث شده تا فرم خشن این خودرو به خوبی خودنمایی کند. همچنین چراغ‌های کشیده فابیا نشان از طراحی خشن آن دارد که نمای جلویی را تکمیل کرده است. چراغ‌های مه‌شکن در دو طرف سپر واقع شده و بین آن‌ها بخش دیگری از جلو پنجره قرار گرفته است.

در نمای بغل می‌توانید سیمای یک هاچبک اسپرت و خشن را به خوبی ببینید که منحنی‌های طراحی در آن به زیبایی صورت گرفته است. بخش جلویی در نمای بغل اصلا کشیده نیست و فرمی متناسب با بدنه دارد.

همچنین منحنی طراحی در بخش عقب هم به خوبی شکل گرفته و با بخش جلویی هماهنگ است. در مجموع در بخش طراحی از نمای بغل می‌توان به اشکودا فابیا نمره خوبی را دارد. در این نما می‌توانید رینگ‌های اسپرت و آلومینیومی اتومبیل را ببینید که همخوانی جذابی با طراحی خودرو دارد. رنگ آینه و ستون‌های اتومبیل در نمای بغل با رنگ اصلی بدنه متفاوت است.

جذابیت در نمای مختلف فابیا به خوبی دیده می‌شود و این موضوع در نمای عقبی خودرو هم به چشم می‌خورد. در نمای عقب چراغ‌های دو تکه با زاویه‌های تند و تیز را می‌بینید که می‌تواند نظرات را به سمت خود جلب کند. یک بخش از این چراغ روی بدنه و بخش دیگر آن روی درب صندوق عقب قرار گرفته است.

پلاک روی درب صندوق عقب نصب می‌شود و سپر به صورت یک تکه طراحی شده است. در پایین سپر عقب یک دیفیوزر طراحی شده که درون آن جایی برای اگزوز تعبیه نشده است. این موضوع در همان نگاه اول توی ذوق می‌زند و نشان دهنده اقتصادی بودن اتومبیل است. جا داشت که اگزوز و دیفیوزر با یکدیگر هماهنگ باشند تا جذابیت در طراحی این اتومبیل تمام و کمال شود.

نمای داخلی هرچند که ساده است اما مدرن طراحی شده است. در میانه داشبورد می‌توانید یک نمایشگر را ببینید که برای سیستم مالتی مدیا به کار می‌رود. همچنین در زیر این نمایشگر می‌توانید دکمه‌های مختلفی را ببینید که برای مدیریت بخش‌های مختلف به کار می‌رود. کلاستر پشت فرمان دیجیتالی است که توانایی نشان دادن پارامترهای مختلف را دارد.

فرمان این خودرو دور چرم در نظر گرفته شده است و بر روی آن دکمه‌های کنترلی قرار گرفته است. طراحی فرمان هم کاربردی صورت گرفته و هم زیبا است. بین دو صندلی جلو یک کنسول قرار گرفته است که برای استراحت دست راست راننده به کار می‌رود. جلوی این کنسول می‌توانید دنده را ببینید.مزایا و معایب اشکودا فوبیا 2023

بررسی ابعاد و اندازه اشکودا فابیا ۲۰۲۳

فابیا اشکودا یک هاچبک کوچک تو شهری است که برای ۴ الی ۵ سرنشین طراحی شده است. این اتومبیل برای سفرهای درون شهری یک گزینه بسیار مناسب است زیرا راننده برای جای پارک با مشکلی روبرو نخواهد شد. همچنین برای سفرهای برون شهری هم یک گزینه نسبتا مناسب به شمار می‌رود زیرا فضای داخلی و بار آن بد نیست. اشکودا برای فابیا طولی معادل ۴۱۰۸ میلی‌متر را در نظر گرفته است. همچنین عرض این اتومبیل ۱۵۲۵ میلی‌متر است که برای این خودرو بد نیست.

ارتفاع فابیا ۱۴۵۹ میلی‌متر است که نشان از کوچک بودن این خودرو دارد. البته این به آن معنی نیست که فضای داخلی آن نامناسب باشد. فاصله دو محور جلویی و عقبی آن هم ۲۵۶۴ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. برای درک بهتر ابعاد این خودروی اقتصادی می‌توان آن را با رنو ساندرو مقایسه کرد، ابعاد این اتومبیل به ساندرو بسیار نزدیک است.

مزایا و معایب اشکودا فوبیا 2023

بررسی مشخصات فنی اشکودا فابیا ۲۰۲۳

این خودرو هم مانند سایر اتومبیل‌های این شرکت از چند پیشرانه برخوردار است و سفارش دهندگان با توجه به نیاز خود موتور مورد نظر را سفارش می‌دهند. اما با توجه به قوانین و شرایط ایران پیش‌بینی می‌شود که واردات نسخه ۱ لیتری توربوشارژ این اتومبیل به بازار عرضه شود. موتوری که می‌تواند نیاز این خودرو برای به حرکت درآمدن را تأمین کند و یک سواری خوب را در اختیار راننده قرار دهد.

در ساخت این موتور از تکنولوژی سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) استفاده شده است که باعث شده این پیشرانه از تکونولوژی روز برخوردار باشد. همچنین اشکودا بر روی این اتومبیل یک گیربکس دو کلاچه خشک را کار گذاشته است که می تواند قدرت را از موتور به چرخ‌ها وارد کند.

مدل خودرو

اشکودا فابیا ۱ لیتری TSI

پیشرانه

۳ سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)

حجم موتور (cc)

999

حداکثر قدرت

۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور

حداکثر گشتاور

۲۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ – ۳۵۰۰ دور

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک (DSG) با قابلیت تیپ ترونیک

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

5.5

شتاب صفر تا ۱۰۰ (S)

9.5

حداکثر سرعت (Km/h)

204

حجم مخزن سوخت (L)

40

حجم صندوق بار (L)

380

ابعاد لاستیک‌ها

۱۹۵/۵۵R16

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

نیمه مستقل توئیست بیم

وزن خالص (Kg)

1266

 

بررسی امکانات و آپشن های اشکودا فابیا ۲۰۲۳

در بخش آپشن‌ها هم می‌توانید گزینه‌های مختلفی را ببینید از همین رو میزان امکانات اتومبیل بستگی به نسخه خریداری شده هم دارد. با این وجود یک سری از آپشن‌ها در این خودرو به طور عموم موجود است و پیش‌بینی می‌شود که مدل وارداتی اشکودا فابیا به تجهیزات زیر مجهز باشد.

  • سیستم هشدار راننده
  • هشدار لاین به‌ همراه تشخیص لبه جاده
  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم هشدار ضد سرقت
  • ایربگ راننده و شاگرد
  • ایربگ‌های کناری جلو به‌همراه ایربگ‌های سر
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • کنترل پایداری الکترونیکی (EBS)
  • تهویه هوای دستی (یا تهویه هوای دو ناحیه‌ای)
  • فرمان برقی
  • سنسورهای پارک عقب
  • یادآور کمربند ایمنی برای صندلی‌های جلو و عقب
  • سیستم رصد باد تایر
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • محدود کننده سرعت
  • رینگ‌های آلیاژی ۱۵ اینچی
  • دو پورت USB-C در جلو برای شارژ و انتقال داده
  • ۴ اسپیکر در جلو (به ‌اضافه دو اسپیکر در عقب در نسخه بالارده‌تر)
  • نمایشگر مرکزی ۶.۵ اینچی پایه (نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی در نسخه بالارده‌تر)

 

مزایا و معایب اشکودا فوبیا 2023

مزایا و معایب اشکودا فوبیا ۲۰۲۳

هرچند که اشکودا در ساخت اتومبیل‌های اقتصادی و با کیفیت مهارت بالایی دارد اما هر اتومبیلی یک سری مزایا و معایب دارد که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. از همین رو ما در انتهای این مقاله به معرفی مزایا و معایب اشکودا فوبیا پراخته‌ایم.

مزایا

  • تنوع پیشرانه‌ها با خروجی‌های متفاوت
  • مصرف سوخت بهینه ۵ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • برخورداری از زیربنای فولکس واگن

معایب

  • نمایشگر کوچک ۶.۵ اینچی در نسخه پایه
  • خروجی پایین پیشرانه پایه ۱ لیتری
  • تهویه دستی در نسخه محتمل برای واردات به ایران

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا