اخبارتاپصنعت و تجارت

ایران در میان پنج کشور صاحب بزرگترین ذخایر نفت در سال ۲۰۲۳

ایران در میان کشورهای جهان که در سال ۲۰۲۳ بزرگترین ذخایر نفت را دارند، در رتبه سوم قرار دارد.

بر اساس گزارش عصر خدمات، تولید نفت، یکی از آمارهای مهم در اقتصاد جهانی است زیرا تاثیر مستقیمی بر تولید اقتصادی جهانی دارد. سال ۲۰۲۲ که حمله نظامی روسیه به اوکراین، باعث تغییر زنجیره تامین جهانی نفت شد و عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک به دلیل نگرانی از کاهش تقاضا، تولیدشان را با وجود قیمت بالا، کاهش دادند، سال پرآشوبی برای طلای سیاه بود.

ذخایر نفتی جهان فراوان بوده اما ابدی نیستند. با رشد اقتصادهای هند و چین، تقاضای جهانی برای نفت طی چند دهه اخیر، پیوسته رو به رشد بوده است. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، تقاضا برای نفت در سال ۱۹۷۱، به ۲.۳ میلیون تن رسید و تا سال ۲۰۱۹ (آخرین سال پیش از شیوع پاندمی کووید) دو برابر شد و به ۴.۶ میلیون تن رسید. از نظر مصرف جهانی نفت، کشورهای آمریکا، هند و چین رکوددار هستند و آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد آمریکا به تنهایی در سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۹.۸ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کرد که معادل ۲۱ درصد از مصرف جهان بود. هند و چین در مجموع ۱۹.۵۵ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کردند که تقریبا برابر آمریکا بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا بر این باور است که ذخایر نفت حداقل تا ۳۸ سال دیگر دوام می‌آورند. طبق برآورد سال ۲۰۱۳ شرکت بریتیش پترولیوم، ذخایر نفت قطعی در جهان تنها ۵۳ سال عمر دارند و به این ترتیب، کل نفت جهان تا سال ۲۰۷۰ تمام خواهد شد.

بر اساس گزارش اینسایدر مانکی، اگر جدیدترین آمار ۱۷۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت را بر ۹۷ میلیون بشکه مصرف جهانی تقسیم کنیم، ذخایر نفت ۵۰ سال دیگر عمر می‌کنند. البته عوامل تاثیرگذار بر تولید جهانی نفت تغییر کرده و حمله نظامی روسیه به اوکراین، باعث کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا و افزایش عرضه نفت از سوی ایران شده است.

جمهوری بولیواری ونزوئلا

ذخایر نفت (تا سال ۲۰۲۱): ۳۰۳.۸ میلیارد بشکه

جمهوری بولیواری ونزوئلا یا ونزوئلا، با وجود این که صاحب بزرگترین ذخایر قطعی نفت در جهان است اما در فهرست کشورهای تولیدکننده، در رتبه نسبتا پایینی قرار دارد. با این حال، حمله نظامی روسیه به اوکراین و مختل شدن زنجیره تامین عرضه، باعث شد آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را تسهیل کرده و به شورون برای ازسرگیری تولید نفت در این کشور، مجوز دهد.

عربستان سعودی

ذخایر نفت (تا سال ۲۰۲۱): ۲۵۸.۶ میلیارد بشکه

عربستان سعودی بازیگر پرنفوذ در صنعت نفت جهانی و بزرگترین تولیدکننده نفت عضو اوپک است که در نوامبر سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۰.۴۸ میلیون بشکه نفت عرضه کرد. شرکت دولتی آرامکوی سعودی، بزرگترین شرکت نفتی جهان از نظر میزان درآمد است. عربستان سعودی امسال پس از تصمیم برای کاهش تولید با وجود این که قیمت‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش پیدا کرده بودند، هدف انتقاد قرار گرفت.

ایران

ذخایر نفت (تا سال ۲۰۲۱): ۲۰۸.۶ میلیارد بشکه

نفت ایران هدف تحریم‌های سنگین آمریکا قرار دارد. با این حال، همچنان مشتری دارد. شرکت ملی نفت ایران از نظر درآمد، در رتبه دومین شرکت نفتی بزرگ جهان قرار داشته اما برآورد آمار اخیر این شرکت دشوار بوده است. چین، بزرگترین مشتری نفتی ایران است.

کانادا

ذخایر نفت (تا سال ۲۰۲۱): ۱۷۰.۳ میلیارد بشکه

کانادا، کشور آمریکای شمالی با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۲.۲۴ تریلیون دلار است. عمده ذخایر نفت این کشور، در ماسه‌های نفتی آتاباسکا واقع شده و شرکت منابع طبیعی کانادا (CNRL) بزرگترین شرکت نفتی این کشور است. کانادا چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در سال ۲۰۲۱ بود و ۵.۵۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. مصرف نفت این کشور کمتر بوده و به ۲.۲۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد که کانادا را به صادرکننده بزرگ نفت تبدیل کرده است. شرکت CNRL، افزایش تولید نفت خود به ۱.۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ را هدف گذاری کرده است.

عراق

ذخایر نفت (تا سال ۲۰۲۱): ۱۴۵ میلیارد بشکه

عراق یکی از کشورهای عضو اوپک است و صادرات نفت، بزرگترین سهم را در اقتصاد این کشور دارد. برآورد شده که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۹۰ درصد از درآمد ارزی خارجی عراق از فروش نفت خام به دست آمد. عراق با تولید ۴.۴۵ میلیون بشکه در نوامبر سال ۲۰۲۲، در رتبه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک قرار گرفت. بازیگران بزرگ در صنعت نفت آمریکا، پتروچاینا و بریتیش پترولیوم هستند. عراق امسال از رشد قابل توجه تولید برخوردار شده اما نگرانی‌هایی درباره احتمال کاهش تولید این کشور در سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا