اخباربرگزیده هاخودروویژه ها

صنعت خودرو ناامید از صادرات

به گزارش عصر خدمات، سال ۱۴۰۰ با رکود در بازار برای خودروسازان آغاز شد. در حالی که بازار در انتظار نتایج مذاکرات، رفع تحریم ها و همچنین انتخابات ریاست جمهوری است خودروسازان می توانند برنامه های صادراتی خود را تقویت کرده تا بخشی از این رکود را جبران کند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به برنامه های صادراتی خودروسازان گفت: در سال های گذشته در مقایسه با صادراتی که انجام می شود چندان خودروی صادراتی نداشتیم. قراردادهایی که با ونزوئلا، سوریه و عراق وجود داشت تحت تاثیر مسائل رقابتی چینی ها و مسائل سیاسی کشور خودمان قرار گرفت و از سویی دیگر در ارتباطات مالی دچار مشکل شد. این میزان صادرات چندان چشمگیر نبود و در عمل برخی متوقف شده است.

به گفته وی، صادرات خودرو را نمی توان در خارج از چارچوب های برجام و توافق های بین المللی اجرایی کرد و در آن موفق بود.

مدنی تصریح کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که خودروهای ساخت داخل مدلی قدیمی بوده  و آپشن های پایین دارند و در عمل چندان باب طبع بازار نیست مگر آنکه بتوانیم بخشی از آن را در منطقه صادر کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۱، حدود ۱۲-۱۳ درصد از خودروهای تولید صادر می شد اما بعید است به شرایط ایده ال ۸ سال قبل باز گردیم . البته شرایط  در آن زمان هم چندان ایده آل نبود اما رو به رشد محسوب می شد. در حال حاضر صادرات بسیار سخت است مگر آنکه شرکت های خارجی فعال در ایران مانند شرکت های چینی، بخشی از محصولات خود را در ایران تولید و به منطقه صادر کنند که در این مورد همچنان بحث مشکلات نقل و انتقالات مالی مطرح است.

براساس این گزارش، با توجه به شرایط فعلی نمی توان چندان به صادرات صنعت خودرو امیدوار بود مگر آنکه مذاکرات به نتیجه مثبت رسیده و بار دیگر دروازه های جهانی به روی ایران گشوده شود. از سویی دیگر این صنعت برای افزایش قدرت رقابتی خود باید کیفیت تولید محصولات داخلی را افزایش داده تا بازارهای صادراتی نیز توسعه پیدا کنند. البته فراموش نکنیم که صنعت خودرو امروز گرفتار مشکلات بی شماری است که توسعه فعالیت ها سخت کرده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا