اخبارخودرو

آریزو ۵ تمام برقی یا بنزینی مسئله این است؟/ آریزو ۵ تمام برقی ارزش خرید دارد؟

طی هفته جاری مدیران خودرو بعنوان اولین خودروساز در کشور که توانست خودرو تمام برقی تولید شده را پلاک کند، بخشی متفاوتی را به ناوگان تاکسیرانی کشور ارائه کرد.

به گزارش عصر خدمات، آذرماه ۱۴۰۲ در روزهایی که آلودگی هوا در کلان شهر های کشور چالشی گسترده شده است، ۸۸ دستگاه آریزو ۵ تمام برقی (EV) در حضور وزیر صمت ، عباس علی آبادی و شهردار تهران ، علیرضا زاکانی تحویل نمایندگی ها شد تا سپس به دست رانندگان تاکسی برسد.
در این گزارش نگاهی به آریزو ۵ تمام برقی خواهیم داشت وتفاوت های آن نسبت به نسخه دیگر این خودرو با پیشرانه درون سوز می پردازیم.
آریزو خودرویی از برند چری چین است، چری که شریک تجاری قدیمی مدیران خودرو است و محصولات خود را در طی این سالیان به بازار عرضه کرده حال به پیشرفت صنعت خودرو به سوی سوخت پاک این خودرو ساز هم تنوع مناسبی در پیشرانه های خودرو های تولیدی خود ایجاد کرده است.
آریزو ۵ از سال ۲۰۱۶ به سبد محصولات چری اضافه شد و سپس عرضه آن در بازار صورت گرفت. اریزو ۵ در ایران با دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژر به دست مالکان رسید و حال قرار است سومین پیشرانه این خودرو از جنس الکتریکی باشد.تغییر موتور بر روی آریزو ۵ نشان از بستر یا پلت فرم مناسب این خودرو است که قابلیت ارتقا را دارد.
سدان چینی که حال در داخل تولید می شود و برقی شده نسبت به نسخه های درون سوز خودرویی به صرفه تر است چرا که در خودرو های درون سوز ۲۴۰۰ الی ۲۷۰۰ قطعه تحت فشار هستند تا خودرو به حرکت در بیایید اما در خودروهای برقی تعداد قطعات به ۷۰۰ الی ۸۰۰ قطعه می رسد که خود نشان از کم اصطحلاک بودن این دست از خودرو هاست.
در زیر در موتور آریزو ۵ برقی یک پیشرانه الکتریکی نشسته است، این موتور می تواند ۱۲۲ اسب بخار به همراه ۲۷۶ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. به نسبت موتور توربوشارژری که بر روی این خودرو نصب شده است اسب بخار کمتری دارد اما میزان گشتاور بیشتر شده است.
دیگر خبری از گیربکس های CVT در این خودرو جدید نیست، در این خودرو با توجه به نوع موتور گیربکس تک سرعته(تک دنده) قرار گرفته و وظیف انتقال قدرت به چرخ ها را بر عهده دارد. بخش مهم دیگر در خودرو های الکتریکی ظرفیت باتری های این خودرو محسوب می شود که در آریزو این میزان۵۳.۶ کیلو وات است که در شرایط ایده آل آزمایشگاهی قادر به پیمایش مسیر ۵۰۰ کیلومتری است اما در محیط شهری با هر بار شارژ کامل ۴۰۱ کیلومتر مسیر را طی می کند. آریزو ۵ برقی خودرویی است که قابلیت شارژر سریع را دارد و در ۳۰ دقیقه شارژر در محل های مخصوص بین ۳۰ الی ۸۰ درصد انرژی را ذخیره می کند.
نکته قابل توجه این است که خودرو برقی مدیران خودرو متناسب با اقلیم کشور ساخته شده و قادر به ۲ حالت ذخیره یا بازیافت انرژی شده است. اولین حالت از طریق تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی و دومین از طریق تبدیل انرژی ترمزگیری به انرژی اکتریکی است و مجدد به ظرفیت شارژ این خودرو اضافه می شود.
در داخل کابین این خودرو تفاوت هایی که نسبت به نسخه موتور درون سوز کرده است، اضافه شدن مالتی مدیا عمودی یا به اصطلاح تسلایی است. با توجه به تغییر در سیستم انتقال قدرت این خودرو انتخابگر گیربکس به یک کلید الکتریکی چرخشی تبدیل شده و شما می توانید از آن طریق حرکت به سمت جلو یا عقب را تعیین کنید، کلاستر یاهمان پشت آمپر این محصول به نسخه کاملا دیجیتال ارتقا یافته تا میزان شارژ، مسافت قابل پیمایش و سرعت را در آن مشاهده شود.
قیمت این محصول که به دست مصرف کننده خواهد رسید حدود ۱ میلیاردو دویست میلیون تومان است که حالباید ببینم از این خودرو در بازار کشور با توجه به زیر ساخت های کمی که وجو دارد در اینده استقبال خواهد شد.

    

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا