خودرومعرفی خودرو داخلی

معرفی انواع خانواده پژو ۲۰۶

 

حضور پژو در ایران باز می‌گردد به سال‌های دور اما حضور گسترده این خودروسازی در بازار ایران از دهه ۱۳۷۰ خورشیدی شروع و در دهه ۱۳۸۰ به اوج خود رسید. محصولاتی همچون پژو ۴۰۵ و پژو پرشیا با طراحی و مشخصات فنی بی‌نظیر نام پژو را در ایران بر سر زبان‌ها انداختند. در سال ۱۹۹۸ میلادی بود که شرکت پژو یکی از شاهکارهای تاریخی خود را رونمایی کرد. محصول جدیدی به نام پژو ۲۰۶ که توانست سال‌های بعد در بازارهای جهانی خوش بدرخشد. این خودرو ششمین نسل از سری اتاق ۲ شرکت پژو بود که توسط ژرارد والتر (GéRARD WALTR) طراحی شد.

خودرویی که علاوه بر طراحی بی‌نظیر و مشخصات فنی خوب در سطح ایمنی هم خوب عمل کرد و توانست ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی یوروانکپ را به خود اختصاص دهد. از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر این اتومبیل اقتصادی بودن آن بود که باعث می‌شد اقشار مختلف جامعه با سطح مالی مختلف بتوانند آن را خریداری کنند. هرچند تولید این اتومبیل در فرانسه به پایان رسیده است اما همچنان در برخی کشورها تولید آن ادامه دارد. همچنین ساکنین اروپا می‌توانند مدل‌های کار کرده این خودرو را در بازار دست دوم خود خریداری کنند.

بررسی انواع محصولات پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ یک محصول بسیار موفق در بازار ایران بود که در ۶ تیپ مختلف به تولید رسید. فروش موفق این اتومبیل باعث شد تا شرکت ایرانخودرو در فکر عرضه این محصول به صورت صندوق‌دار بیفتد. محصولی که هرچند انتقاداتی از نظر طراحی داشت اما آن هم توانست با اقبال خوبی در بازار روبرو شود.

۱. پژو ۲۰۶ تیپ ۱

تیپ ۱ پژو ۲۰۶ را می‌توان به عنوان مدل پایه و ساده‌ترین مدل این خودرو در نظر گرفت. اتومبیلی که از نظر ظاهری تفاوت زیادی با سایر تیپ‌ها نداشت اما از نظر آپشن در پایین‌ترین جایگاه در بین سایر مدل‌های پژو ۲۰۶ قرار می‌گرفت. پژو ۲۰۶ تیپ ۱ از موتور TU3 استفاده می‌کرد که این موضوع باعث می‌شد قدرت این خودرو نسبت به سایر تیپ‌ها مانند تیپ ۵ کمتر باشد. سیستم صوتی این خودرو در زمان عرضه هم قدیمی و نوار کاستی بود. همچنین فرمان این اتومبیل به صورت دو شاخه طراحی شده بود.

۲. پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۲۰۶ تیپ ۲ از مدل قبلی خود کمی بهتر عمل کرده بود. شکل ظاهری این خودرو کمی بهتر شده بود و توانست نظر خریداران را به خوب جلب کند. همچنین تغییراتی مانند تبدیل فرمان دو شاخه به فرمان سه شاخه دیگر تغییراتی بود که در این اتومبیل دیده می‌شد. بزرگتر شدن نمایشگر ساعت که بالای داشبورد قرار داشت و همچنین تبدیل سیستم صوتی از نوار کاست به CD از دیگر تغییرات در تیپ ۲ نسبت به تیپ ۱ بود. اضافه شدن چراغ اخطار نقص فنی دیگر ویژگی خوبی بود که باعث می‌شد راننده از بروز نقص فنی در خودرو با خبر شود.

۳. پژو ۲۰۶ تیپ ۳

اولین تیپی که در آن از موتور TU5 استفاده شد همین تیپ ۳ است. امکانات فنی این خودرو دقیقا همان امکانات اصلی پژو ۲۰۶ است که بر روی تیپ ۵ کار گذاشته شده است اما امکانات و شرایط رفاهی آن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. این ترکیب به خریداران قابلیت انتخاب یک اتومبیل با پیشرانه قوی و امکانات رفاهی کم را می‌دهد، این مزیت باعث می‌شود قیمت خودرو کاهش یابد و علاقه‌مندان به خودروهای پر قدرت بتوانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. شتاب بالا و چالاکی اتومبیل نسبت به تیپ‌های قبلی اولین موضوعی که نظر راننده را به خود جلب می‌کند.

۴. پژو ۲۰۶ تیپ ۴

یکی از جذاب‌ترین تیپ‌های پژو ۲۰۶ همین تیپ ۴ است. قطعات و بخش‌های مختلف پژو ۲۰۶ تیپ ۴ به صورت آماده از فرانسه می‌آمد و ایرانخودرو آن‌ها را مونتاژ می‌کرد. به این خودروها SKD می‌گویند از همین رو در واقعیت می‌توان این تیپ را مانند خودروهای خارجی وارداتی دانست. پژو ۲۰۶ تیپ ۴ اولین مدل از این خودرو بود که با دنده اتوماتیک ارائه شد. همچنین پیشرانه این خودرو همان TU5 بود که از قدرت بالایی برخودار است. از جمله تفاوت‌های این تیپ با سایر تیپ‌های پژو ۲۰۶ می‌توان به تنوع رنگ و همچنین تو دوزی‌های متفاوت آن اشاره کرد. اما از مشکلات این تیپ می‌توان به سیستم فنربندی اروپایی آن اشاره داشت که در برابر ناهمواری‌های داخل ایران مقاوم نبود. فنربندی در نظر گرفته شده برای جاده‌های ایران به مراتب عمل‌کرد بهتری داشت.

۵. پژو ۲۰۶ تیپ ۵

بالأخره نوبت به پر طرفدارترین تیپ پژو ۲۰۶ در ایران رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با طراحی جذاب و استاندارد خود در همان نگاه اول توانایی جلب نظر خریداران را دارد. طراحی داخلی این خودرو هم جذاب و ساده صورت گرفته است. همچنین امکانات و آپشن‌های موجود در این تیپ از سایر تیپ‌های قبلی خود به مراتب بیشتر است. ترمزهای این خودرو به صورت چهار چرخ دیسکی ارائه شد. همچنین پنجره‌های عقب هم در این مدل همگی برقی هستند. سیستم صوتی آن بلندگوهایی در درب عقب هم دارد. سیستم تهویه اتوماتیک (HVAC) که یک نمایشگر روی داشبورد هم داشت از امکانت اضافه شده به این خودرو بود. در بخش فنی هم این اتومبیل از همان پیشرانه TU5 بهره می‌برد. گیربکس استفاده شده در این مدل ۵ دنده دستی است که موجب می‌شود شتاب آن از مدل اتوماتیک بهتر باشد. همچنین مصرف سوخت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از تیپ ۶ بهینه‌تر است.

۶. پژو ۲۰۶ تیپ ۶

آخرین نسخه از پژو ۲۰۶ هاچبک تیپ ۶ است. همچنین تیپ ۶ کامل‌ترین نسخه از ۲۰۶ است که با یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته به بازار عرضه شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ گران قیمت‌ترین مدل از ۲۰۶ هم هست که می‌توانید مدل‌های کار کرده آن را از بازار خریداری کنید. در این تیپ امکانات تیپ قبلی موجود است و پیشرانه آن هم همان TU5 است. لازم به ذکر است که پژو ۲۰۶ تیپ ۶ بعد از اعمال تحریم‌ها دیگر روی خط تولید نرفت و فقط مدل‌های کار کرده آن در بازار موجود است.

پژو ۲۰۶ صندوق دار

بعد از موفقیت فروش پژو ۲۰۶ در بازار ایران شرکت ایرانخودرو در سال ۱۳۸۶ تصمیم گرفت نسخه صندوق‌دار این اتومبیل را با مشارکت پژو فرانسه روی خط تولید خود ببرد. در این مدل هم انواع مختلی دیده می‌شود که به معرفی آن می پردازیم.

۱. پژو ۲۰۶ صندوق دار V1 و V2

این دو نسخه از پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از پیشرانه TU5 استفاده می‌کنند. امکانات رفاهی در این دو مدل بسیار کم است تا جایی که پنجره‌های عقب آن هم دستی در نظر گرفته شده است.

۲. پژو ۲۰۶ صندوق دار V6

این نسخه از پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با استفاده از پیشرانه TU3 ساخته شده که از قدرت پایینی برخوردار است. امکانات این خودرو هم کمی بهتر از نسخه قبلی است.

۳. پژو ۲۰۶ صندق‌دار V8

پر طرفدارترین نسخه پزو ۲۰۶ صندوق‌دار که تا سال ۱۳۹۹ هم تولید آن ادامه داشت همین مدل است. در این نسخه از پیشرانه TU5 استفاده شده و امکانات رفاهی آن هم مشابه پژو ۲۰۶ هاچبک تیپ ۵ در نظر گرفت. هرچند که در سال ۱۳۹۸ امکاناتی مانند ترمز دیسکی و سنسور پارک عقب از این خودرو حذف شدند.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ در مجموع از دو موتور TU5 و TU3 استفاده کرده است که در ادامه جدول مشخصات آن را ارائه خواهیم کرد.

نام پیشرانه

TU3

TU5

نوع موتور

خطی

خطی

حجم موتور

۱۳۶۰ سی‌سی

۱۵۸۷ سی‌سی

تعداد سیلندر

۴

۴

تعدا سوپاپ

۸

۱۶

حداکثر قدرت

۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور

۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور

۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

گیربکس

۵ دنده دستی

۵ دنده دستی/ ۴ سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا ۱۰۰ (S)

14.1

9.6

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر در ساعت

۱۹۵ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

 

نویسنده: نادر شاه نشین

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا