اخباربرگزیده هاخودروویژه ها

فورد با جنرال موتورز چی فرقی دارد؟

به گزارش عصر خدمات، مهمترین برند از مجموعه برندهای جنرال موتورز شورولت است در حالی که مهمترین برند فورد همان فورد است. با این که هر دو هم در ایالات متحده و هم در عرصه بازارهای جهانی دو رقیب بزرگ به حساب می آیند، در بیشتر اوقات بلایا و گرفتاری های مشابه را پشت سر می گذارند اما به شیوه های متفاوت. برای مثال در بحران مالی و اعتباری سال ۲۰۰۸ هر دو تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و جنرال موتورز با کمک و حمایت دولت نجات یافت اما فورد روی پای خودش ایستاد. هر چند لطمه ای که دید به شدت روی آینده آن اثر گذاشت. هر دو غول خودروسازی به اهمیت خودروهای برقی پی برده اند اما شیوه و نگاه هر کدامشان به این موضوع بسیار متفاوت است.

از لحاظ سهم بازار، جنرال موتورز از فورد بالاتر است. در بازار آمریکا جنرال موتورز ۱۷ درصد از سهم فروش کل خودروها را در اختیار دارد. اما در بازار جهانی هیچکدام بر دیگری برتری ندارند. در سال ۲۰۱۹ بالاترین سهم بازار جهانی متعلق به تویوتا با ۱۰.۲۴ درصد، گروه خودروسازی فولکس واگن با ۷.۵۹ درصد و فورد با ۵.۵۹ درصد اول تا سوم بودند.

بازار جهانی خودرو به شدت رقابتی است و بازارهای در حال پیشرفت مثل هندوستان،‌ چین و برزیل همچنان باعث تغییرات شده و آینده خودروسازان و سهم آنان را دستخوش تغییرات می کند.

از لحاظ عملکرد بنگاهی، جنرال موتورز از فورد کوچک تر است. کل گردش مالی جنرال موتورز در سال ۲۰۲۰ رقم ۱۲۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۰.۷۵ درصدی داشته است. گردش مالی کل فورد ۱۲۷ میلیارد دلار است که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۱۸.۴۵ درصدی داشته است. هر دو کمپانی از زمان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ تا به حال رشد چشمگیری در زمینه گردش مالی نشان داده اند. اما همان دوران سخت باعث شد که در دهه بعدی آثار آن لطمه ها را تجربه کنند. در دهه ۲۰۰۰ خط تولید فورد از رقبا عقب افتاد و به تدریج سهم بازار را به رقبا از دست داد. در سال های بین ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ فورد لطمه فراوانی دید. فورد تحت راهبری آلن مولالی مدیر عامل وقت تلاش کرد مدل های جدیدی را نوآوری کند و به عملیات تثبت ببخشد و همین عامل باعث شد که در دوران بحران اقتصاد مالی در سال ۲۰۰۸ مانند جنرال موتورز مجبور به دریافت کمک های دولت نشود. جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد و دولت آمریکا به دادش رسید اما فورد این دوران را بدون اعلام ورشکستگی پشت سر گذاشت. البته جنرال موتورز تمامی بدهی های خود را تا به حال صاف کرده و سود سهامداران را هم پرداخت کرده است. شاید همان دوران سخت باعث شده که اکنون سرمایه گذاری بیشتری روی نوآوری،‌ بهره وری و فناوری در نظر گرفته و به بازار چین هم چشم دوخته است.

در زمینه جذب سرمایه و اجاره به شکل لیزینگ راهبردهای دو کمپانی شباهت زیادی به هم دارد و از این رو گردش مالی و سودآفرینی آنها هم در این زمینه شبیه به هم است. فورد یک شرکت فورد کریدیت Ford Credit تأسیس کرده و جنرال موتورز شرکت مالی جنرال موتورز.

یکی از تفاوت های مهم این دو خودروساز در زمینه راهبرد برند است. تعداد برندها در این دو گروه خودروسازی تفاوت مهمی با هم دارند. برنامه فورد تحت عنوان «یک فورد» “One Ford” از سال های پیش از بحران ۲۰۰۸ شروع شد و تلاش این کمپانی آن بود که تعداد برندهای کل خود را در بازار جهانی کاهش دهد. در حال حاضر هم مثل خیلی از خودروسازان که یک برند اصلی و یک برند پرتجمل دارند [تویوتا و لکسوس] فورد هم یک برند اصلی فورد و یک برند لاکچری لینکلن دارد. همین راهبرد باعث شد که برندهای این شرکت به تدریج کاهش پیدا کند.

فورد آستون مارتین را در سال ۲۰۰۷ فروخت،

جاگوار و لندرور در سال ۲۰۰۸،

ولوو در سال ۲۰۱۰،

فقط سهام اقلیت را در مزدا در سال ۲۰۱۰ حفظ کرد و بقیه را فروخت

برند مرکوری هم از سال ۲۰۱۱ متوقف شد.

فورد اعتقاد پیدا کرد که به جای برندهای متنوع،‌ محصولات متنوع روی پلتفرم های مشترک داشته باشد و اعتقاد داشت این راهبرد موجب بهره وری و نوآوری بیشتر می شود. در سال ۲۰۰۷ فورد ۲۷ پلتفرم مختلف در سراسر دنیا داشت،‌ در سال ۲۰۱۵ به ۱۲ کاهش داد و اکنون در سال ۲۰۲۱ فقط دو پلتفرم از دو برند فورد و لینکلن باقی مانده اند.

جنرال موتورز هنوز به داشتن تنوع برندها در سرتاسر زمین اعتقاد دارد. در حال حاضر جنرال موتورز هنوز صاحب برندهای شورولت، بیوک،‌ جی ام سی، کادیلاک و هامر است. با این حال برخی از برندها را که سوددهی نداشته اند ادامه نداده یا فروخته است. از جمله

اولدزمبیل از ۲۰۰۴ متوقف شد

پونتایک ۲۰۱۰ متوقف شد

دوو ۲۰۱۱ متوقف شد

ساترن ۲۰۱۰ متوقف شد و

ساب را هم در سال ۲۰۱۰ فروخت

البته هامر هم از سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود که به خاطر خوشنام بودن، جنرال موتورز آنرا به خاطر خودروهای برقی دوباره احیا کرد.

هرچند جنرال موتورز قبلا اعتقاد داشت که حفظ برندهای مختلف برای سگمنت های مختلف بازار حیاتی است اما عدم سرمایه گذاری روی برخی از برندها، مخصوصاً در بازارهای جهانی نشان میدهد که جنرال موتورز به حرف فورد رسیده است. خیلی از برندهای متنوع جنرال موتورز به خاطر عملکرد ضعیف متوقف شده اند تا به دلیل راهبرد یا برنامه ریزی. در اواسط ۲۰۱۷ بعد از ۱۶ سال ضرر متوالی در بازار اروپا،‌جنرال موتورز بخش اروپایی خود را به گروه فرانسوی PSA‌ فروخت.

در زمینه مصرف سوخت و فناوری های جدید هم تفاوت هایی بین این دو خودروساز وجود دارد. هر دو از اهمیت آن واقف هستند چون به هر حال باید قوانین سخت گیرانه محیط زیست و آلایندگی را رعایت کنند. اما راهبرد آنها با هم متفاوت است برای مثال فورد موستانگ مک ایی و اف ۱۵۰ لایتنینگ را به بازار معرفی کرده و ۶ خودروی هیبریدی به بازار معرفی کرده است. در حالی که فورد ورود به خودروهای هیبریدی و برقی را با شورولت ولت Volt و خیلی زودتر از فورد شروع کرده بود. تا سال ۲۰۳۵ قرار است ۳۰ مدل جدید برقی و هیبریدی به سبد محصولات جنرال موتورز اضافه شوند که همگی روی پلتفرمی به نام Ultium ساخته می شوند.

منبع: سایپا نیوز

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا