اخباراقتصاد کلانتاپ

حذف آگهی‌های جعلی مسکن از سکوهای اینترنتی به آرامش بازار کمک می‌کند

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با اقدامات نظارتی دولت در بازار مسکن، قیمت‌ فروش و همچنین اجاره املاک در نیمه دوم سال تا حدودی به ثبات رسیده است.
به گزارش عصر خدمات، با وارد شدن به نیمه دوم سال، تب جابه جایی ها در بازار مسکن فروکش کرده و بازار تا حدودی به آرامش رسیده است در این شرایط برخی متقاضیانی که در تابستان برای خرید یا جابه جایی مسکن دست نگه داشته بودند کم کم به بازار می‌آیند.

قنبری یکی از متقاضیان اجاره مسکن گفت: در مرداد ماه به دنبال خرید یک واحد ۵۰ متری با وام بودیم اما هرچه در مناطق جنوبی تهران از جمله مولوی، امیریه،منیریه و وحدت اسلامی به دنبال خرید واحد چند سال ساخت گشتیم کمتر از متری ۴۰ میلیون تومان پیدا نمی‌کردیم به همین خاطر منتظر ماندیم تا کمی از تنش بازار کاسته شود. در حال حاضر از چند روز قبل که به مشاوران املاک مراجعه می کنیم قیمت ها کمی شکسته و بازار آرامتر شده است و حتی در برخی از محلات متری ۳۵ میلیون تومان هم پیدا می شود.

چندی پیش مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در خصوص کاهش قیمت و بهبود وضعیت بازار مسکن اعلام کرده بود که بازار به رونق رسیده و قیمت ها در این بازار به سمت کاهش است و به طور قطع بازار در آینده با وضعیت بهتری روبرو خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش مسکن جهش خوبی داریم، تاکید کرد: در بهار سال گذشته رشد بخش مسکن منفی ٩ درصد بود اما به گواه مرکز آمار این عدد بهار امسال به مثبت ١.۶ رسیده است.

وی گفت: با دستور رئیس جمهور تیم ویژه برای آغاز نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن راه‌اندازی می‌کنیم.

کاهش ۳.۳ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران در شهریور

طبق آمارهای بانک مرکزی، رشد بخش ساختمان در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۹، در شش ماهه اول ۱۴۰۱ معادل منفی ۰.۶ ، در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل منفی ۱.۸ و در سال ۱۴۰۱معادل منفی ۲.۳ ثبت شده است. این آمار در ۳ ماهه نخست امسال به مثبت ۴.۷ رسیده است.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در ۱۸ روز شهریورماه در مقایسه با ۱۹ روز ماه قبل در مناطق شهری تهران ۳.۳ درصد کاهش یافته است.

این گزارش همچنین حاکی است که تغییرات قیمت مسکن در برخی از مناطق همچون منطقه ۴ معادل ۱۸ درصد، منطقه ۷ معادل ۷.۸ درصد، منطقه ۱۱ معادل ۱۲.۹ درصد، منطقه ۱۲معادل ۵.۷ درصد، منطقه ۱۴ معادل ۰.۴ درصد، منطقه ۱۵معادل ۷.۲ درصد و منطقه ۱۷ معادل ۱.۳ درصد افزایش بوده است.

براساس این گزارش یکی از مهم ترین اقداماتی که در حال حاضر زمینه ساز بهبود وضعیت بازار مسکن و بازار اجاره در کشور شده مربوط به تشدید نظارت ها بر مشاوران املاک است به طوری که طبق آخرین آمار بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام شده و بعد از پیگیری‌ها و تذکرهای لازم، ۵ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمب شده است. هم اکنون نظم بهتری بر بازار حاکم شده است و اصناف نیز همکاری مناسبی دارند.

همچنین یکی از اقداماتی که به گفته بسیاری از کارشناسان اثرات خوبی در حوزه بهبود وضعیت بازار اجاره و خرید مسکن داشت، نظارت بر سکوهای انتشار آگهی و ساماندهی آگهی ها در فضای مجازی بوده است به طوری که در حال حاضر اجرای این اقدام توانسته بخش زیادی از قیمت ها را در بازار به ثبات برساند.

ضرورت ساماندهی آگهی های فروش مسکن در فضای مجازی

در همین رابطه اقبال شاکری عضو کمسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران مجلس به طور قطع از اقدامات وزارت راه وشهرسازی و اتحادیه مشاروان املاک در جهت انتشار آگهی در سایت و فضای مجازی حمایت می کند.

وی ادامه داد: باید هر آگهی که در فضای مجازی برای خرید و یا اجاره بارگذاری می شود دارای کد رهگیری از سامانه املاک و اسکان باشد تا شاهد ثبت آگهی های تقلبی و جعلی در فضای مجازی نباشیم.

شاکری بیان کرد: وزارت راه وشهرسازی اقدامات موثری را در حوزه ساماندهی آگهی ها در سایت های اینترنتی انجام داده و همین اقدام باعث شده است که از قیمت سازی های مجازی در این سایت ها جلوگیری شود و بازار به سمت تعادل پیش رود.

پیش از این هم بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در خصوص سکوهای انتشار آگهی و ساماندهی آگهی‌ها در فضای مجازی، گفته بود: در جلسه گذشته مصوبه‌ای داشتیم که نسبت به مقررات‌گذاری برای سکوهای انتشار آگهی مسکن و ساختمان تصمیماتی گرفته شد و جلسات خوبی با وزارت صمت و وزارت ارتباطات برگزار شد. سکوهای انتشار آگهی، مقررات را پذیرفته‌اند. مقرر است تا سکوهای انتشار آگهی‌ها، آگهی انتشار را بعد از تایید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان، منتشر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا