اخباراقتصاد کلانتاپ

آگهی خرید و فروش وام یا دامی برای کلاهبرداری؟

برخی از مستاجران از طولانی بودن زمان انتظار برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن گله‌مند هستند که به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران، این تاخیر به دلیل کامل نبودن مدارک مستاجران در سامانه ثمن است.

به گزارش عصر خدمات،اگر در سطح شهر دوری بزنید و یا چند کلیک ساده در فضای مجازی داشته باشید قطعا با آگهی‌های خرید و فروش وام در انواع مختلف، اما ویژه‌تر وام ازدواج مواجه خواهید شد؛ وام‌هایی که بناست گره از کار افراد باز کنند، اما گاهی به توری برای به دام افتادن افراد تبدیل می‌شوند.

وام‌هایی که انواع مختلفی دارند و به اصطلاح فروشندگان، مضنه قیمت آن‌ها شرایط دارد! بررسی میدانی حاکی از آن است که وام ازدواج از ۳۵ تا ۵۵ میلیون تومان قیمت می‌خورد و برای خرید وام‌های خرد تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان باید حتی تا ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید!

دشواری‌ِ سنگ اندازی و برخورد‌های سلیقه‌ای برخی از شعب بانک‌ها در اعطای تسهیلات به کنار،  اما بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از ابتدای سال تا پایان آذر ماه امسال جمعا ۱۸۳.۴ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و تسهیلات ودیعه مسکن به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۴ متقاضی پرداخت شده است.

وام
آگهی وام

وام ۲

پیش از این هم محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که افراد تخلفات بانک‌ها در زمینه تضامین و شرایط خارج از قاعده بانک‌ها در بخش دریافت تسهیلات را چگونه می‌توانند، گزارش دهند؟ گفت: افراد می‌توانند شکایت خود را در سایت بانک مرکزی ثبت کنند و رسیدگی هم خواهد شد. بانک مرکزی یک مرکز تماس ۲۷۰۶ دارد، همچنین یک بخش هم در سایت بانک مرکزی تحت عنوان ثبت شکایت وجود دارد که افراد می‌توانند موارد و شکایت خود را در آنجا ثبت کنند و آیتم آن فعال است.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: این دو بخش (مرکز تماس و سایت بانک مرکزی) برای همه موارد و موضوعات بانکی است و در آنجا گزارشات و موارد بررسی می‌شود.

اما بر اساس آیین­ نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند (ت) ماده (۱۴) مصوب سال ۹۸ در ماده ۹ مطرح شده انجام هر گونه تبلیغات در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوز‌های تأسیس و فعالیت مؤسسه پولی و بانکی ممنوع است.

هیچ مجوزی برای ایجاد موسسه واسط برای پرداخت وام صادر نشده است

بر همین اساس به سراغ کوروش پرویزیان رئیس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور رفت. او در خصوص آگهی تبلیغات خرید و فروش وام در برخی سایت‌ها و خیابان‌ها توضیح داد: اصلا چنین چیزی به شکل رسمی نداریم. در شبکه بانکی به سبب آن که تحت نظارت بانک مرکزی است تمام عقود بانکی با چارچوب ابلاغی بانک مرکزی انجام می‌شود بنابر این خارج از این اجازه دیگری وجود ندارد. هیچ مجوزی را بانک مرکزی برای ایجاد موسسه واسط برای پرداخت وام صادر نکرده است بنابر این مردم اصلا نباید به این آگهی‌ها اعتماد کنند و اگر تصمیم بر دریافت وام دارند از شعب بانک و مجاری رسمی اقدام کنند.

مردم به آگهی‌های تبلیغات خیابانی در خصوص خرید و فروش وام توجه نکنند

در ادامه هم علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: تبلیغات خرید و فروش وام صد درصد خلاف است بانک‌ها یک دستورالعملی دارند که روی سایت آن‌ها بارگزاری شده است اگر مستقیم خود بانک تبلیغاتی برای وام داشته باشد در چارچوب مقررات مشکلی نیست، اما موارد دیگر که در جا‌های مختلف وجود دارد و مشاهده می‌شود خلاف مقررات و قانون است و دستگاه‌های نظارتی حتما با آن‌ها برخورد می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: قطعا اگر تبلیغات خلاف مقررات و چارچوب قانونی از سوی خود بانک‌ها هم رخ دهد بانک مرکزی هم آن را بررسی و رسیدگی می‌کند و مطلوب است مردم به آگهی‌های تبلیغات خیابانی در خصوص خرید و فروش وام توجه نکنند.

تبلیغات خرید و فروش وامی که کم هم قربانی نگرفته‌ است، به طور مثال ۲۹ شهریور امسال بود که فرمانده انتظامی استان کرمانشاه سردار مهدی حاجیان  از دستگیری فردی که در پوشش فروش وام ازدواج، مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در شهرستان هرسین کلاهبرداری کرده بود خبر داد و گفت: پس از مراجعه چند تن از شهروندان به پلیس فتا هرسین مبنی بر اینکه فرد ناشناسی از آن‌ها در فضای مجازی به بهانه فروش وام قرض الحسنه ازدواج کلاهبرداری کرده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد فرد کلاهبردار با آگهی فروش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال وام ازدواج در فضای مجازی، موفق به جلب اعتماد تعدادی از شهروندان هرسینی شده و به بهانه امور بانکی و اداری طی چند مرحله و در مجموع ۲۰ میلیارد ریال از افراد شاکی دریافت کرده است.

بنابر اعلام مسئولان، مطلوب است افراد برای دریافت تسهیلات از مراجع رسمی اقدام کنند تا گرفتار دام پهن شده برخی از سودجویان نشوند. 

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا