اخبارتاپخودروویژه ها

در میان خودروهای ایرانی تارا پیشرفته ترین سیستم الکترونیک را دارد/ تارا به سیستم ESP مجهز شده است

مدیر قمی مدیر طراحی الکترونیک تارا در گفتگو با خبرنگار عصر خدمات در خصوص پلت فرم الکترونیکی خودروی تارا بیان کرد: سیستم برق و الکترونیک تارا در عین ساده سازی یا بهینه سازی که بر روی آن انجام شده می تواند سیستم های متنوع برق و الکترونیک از جمله سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، سامانه های هوشمند گیربکس اتوماتیک و موتور و سامانه فشار باد تایر را پشتیبانی نماید.

وی در ادامه افزود: این سیستم بهینه شبکه برق الکتریک که در خودروی تارا توسعه یافته از نوع شبکه مجتمع در نود مرکزی می‌باشد که در عین بهینه سازی خدمات ویژه ای در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. این سیستم بهینه مجتمع خرابی ها و مشکلات کمتری دارد وهزینه نگهداری پایین تری در خدمات پس از فروش بهرمند است.

مدیرقمی تاکید کرد: تجهیزات برقی این خودرو شامل سنسور نور باران، گیربکس اتوماتیک،کروز کنترل، سیستم ایمنی و آپشن های مختلف برای ورژن های گیربکس دستی و اتوماتیک است. ضمنا مدیای به‌روز در این محصول ارایه شده و همه اینها مواردی است که ما توانسته ایم در این شبکه راه اندازی کنیم. در توسعه این محصول دانش فنی توسعه سیستم هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و دیگر تجهیزات الکترونیکی مربوط به گیربکس اتوماتیک به دست آمده که در آینده در توسعه دیگر محصولات ایران خودرو نیز به کارگرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم الکترونیک خودرو به بخش های مختلفی تقسیم می شود گفت: در شبکه برق و الکترونیک خودرو مدیریت هر المان الکترونیک را به یک نود محول می کنند. اما در خودروی تارا تمام المان برق و الکترونیک را در نود مرکزی مجتمع کردیم و در عین بهینه سازی فیچرهای محصول را به سطح بالاتری رساندیم که قابلیت رقابت با خودروهای روز دنیا را دارد.

مدیر طراحی الکترونیک تارا تصریح کرد: ما از به روزترین سیستم مالتی پلکس در خودروی تارا استفاده کردیم که تحت شبکه CAN در دو شبکه low speed و high speed مدیریت می شود.

مدیر قمی در خصوص اینکه کدام خودروها مشابه تارا در شبکه برق الکترونیک توسعه داشته اند گفت: تارا تنها محصول ایرانی که اخیرا توسعه پیدا کرده‌ است، که مجهز به سیستم کنترل پایداری است که از الزامات محصولات صادراتی می‌باشد، این مهم در شرایط تحریم رخ داده‌است. پیچیدگی سیستم کنترل پایداری در ارتباط سیستم ترمز، سامانه مدیریت موتور و فرمان برقی جهت ایجاد پایداری خودرو میباشد، که می‌بایست این هماهنگی با رانندگی در پیست های مخصوص در سطوح مختلف اصطکاکی تنظیم شود. امکان توسعه آن در ایران وجود نداشت چون دانش فنی پیشرفته‌ای نیاز داشت و ما این مهم را با کسب دانش فنی در حین توسعه با هماهنگی تامین کنندگان به دست آورده‌ایم.

مدیر قمی توضیح داد: کالیبراسیون مناسب گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته با شرایط اقلیم ایران با موتور TU5P درهماهنگی با دیگر سیستم های الکترونیکی خودرو انجام شده است.

وی در پاسخ به اینکه چه بخشی از این سیستم داخلی سازی شده گفت: شبکه برق و الکترونیک متکی به تامین کنندگان داخل توسعه پیدا کرده ولی هنوز در یک سری سیستم ها وابستگی داریم و از خارج وارد می شود که یونیت سیستم کنترل پایداری که هنوز در داخل کشور تولید نشده است از جمله آنهاست. اما در پایان باید تاکید کنم که خودروی تارا از پیشرفته ترین سیستم ها و تجهیزات برق و الکترونیک در میان خودروهای ایرانی بهرمند است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا