اخبارتاپصنعت و تجارتویژه ها

صادرات خودرو از وزارت صمت تا وزارت خارجه/ یکه تازی خودروهای چینی در بازار عراق

به گزارش عصر خدمات، صادرات خودرو یکی از اهدافی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال تحقق آن است اما فراموش نکنیم این موضوع علاوه بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیازمند فاکتورهای مهم دیگری است که باید به آنها توجه ویژه داشت.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع صادرات گفت: نکته کلیدی آن است که صادرات تنها به محصول خوب رخ نمی دهد یعنی اگر در صنعت خودرو تنها کیفیت خوب را در اختیار داشته و از فاکتورهایی که در ادامه به آن اشاره می شود غافل باشیم، امکان ندارد که این هدف محقق شود.

وی ادامه داد: اولین موضوع در صادرات خودرو روابط بین الملل است. بازارهای خودرو از بازارهایی هستند که در مذاکرات بین المللی اصلی اقتصادی دنیا تصمیم گیری می شود. یعنی ابتدا باید در این فضا بود و سپس وارد رقابت شد. در این زمینه نقش سیاستمداران بسیار مهم و کلیدی است.

کاکایی اظهار کرد: علی رغم اینکه ما برای ارتباط با کشورهای همسایه به شدت در تلاش هستیم اما متاسفانه روابط چندان جالبی نداریم. درنتیجه برخلاف آنکه فکر می کنیم چون با ۱۵ کشور همسایه هستیم پس می توانیم به آنها صادرات داشته باشیم، اصلا تفکر درستی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: گاهی صادرات به یک کشورآفریقایی شاید ساده تر از صادرات به افغانستان باشد.

وی با اشاره به تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، بیان کرد: چند سال پیش آقای ظریف وزیر خارجه دولت دوازدهم قرار بود چنین معاونتی را در وزارت خارجه ایجاد کند، زیرا کار اصلی سفرای خارجه رایزنی اقتصادی است چون جز جدا ناپذیر تجارت های بزرگ است. درنتیجه ایجاد این معاونت ضروری است.

به گفته کاکایی، به عنوان در کشوری همچون سوریه در زمینه صادرات برق دارای مزیت هستیم اما در بازسازی این کشور و صدور خدماتی در زمینه برق آن طور که باید حضور پررنگ نداریم و باید چنین مسائلی حل شود.

وی ادامه داد: باید وارد مذاکرات شد و قراردادهایی در زمینه همکاری های دو جانبه داشت اما فراموش نکنیم صادرات به ویژه صادرات خودرو یک حرکت اصولی و فناورانه محور و بلند مدت است. یعنی باید حداقل تا  سال برای خدمات پس از فروش آن ضمانت ارائه شود.

کاکایی افزود: موارد یاد شده نیازمند عملکرد مناسب در بازارهای هدف است. یعنی باید سرویس های خوب برای ارائه خدمات در نظر گرفته شود.

این کارشناس بیان کرد: صادرات نیازمند سرمایه گذاری است و باید به این نکته توجه داشت که تعهد باید بلند مدت باشد و در صنعت خودرو حداقل برای ۱۰ سال برای خدمات لازم ضمانت داده شود. متاسفانه عملکرد ما در این زمینه ضعیف بوده و حضور ما در بازارهای صادراتی با نوسان همراه بوده است که برای مشتریان بی اعتمادی به همراه دارد.

کاکایی همچنین اظهار کرد: کیفیت موضوع مهمی بوده اما نکته ظریف طول عمر است، این موضوع باید متناسب با بازار هدف مشخص شود. به عنوان مثال در عراق خودروهای چینی با کیفیت بالا و قیمت پایین و خدمات گسترده ارائه می شود و متاسفانه عملکرد ما در این سال ها در حوزه ارائه سرویس در بازار عراق نامناسب بوده و این بازار را به تدریج از دست دادیم. فراموش نکنیم کشورهای صادرات محور، ثبات حضور را در اولویت قرار داده و گاها از مصرف داخل کم کرده و به حفظ صادرات پرداخته اند در حالی که این موضوع در کشور ما برعکس بوده است.

به گفته این کارشناس، صادرات به کشورهای همسایه کاری دشوار و تکنیکال است و برای صادرات جدی نیازمند فعالیت های بسیار در حوزه های مختلف هستیم.

کتایون ملکی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا