اخبارتاپخودروویژه ها

پسر بزرگ مدیران خودرو به آزادی رسید /تست فنی تیگو 8 در پیست اتومبیلرانی

به گزارش عصر خدمات، حدود چهارسال پیش خبر رو نمایی محصول جدید MVM در بازار جهانی به عنوان تیگو ۸ منتشر شد و به تازگی با تغییراتی با نام تیگو ۸ پرو که بزرگترین محصول این شرکت به حساب می آید توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران راه یافته است. این شرکت جهت آشنایی رسانه ها با این خودرو تیگو ۸ را در پیست آزادی در اختیار خبرنگاران قرار داد تا اهالی رسانه با محصول جدید مدیران خودرو از نزدیک آشنا شوند.

کراس اوور ۷ نفره که قرار است برای بازار ایران  با نشان شریک تجاری خود mvm  عرضه شود، یک گزینه جدی تازه نفس برای کراس اورهای فول سایز به حساب می آید.  این خودرو بر روی پلت فرم TX1 چری طراحی و ساخته شده است و با موتور ۱.۶ لیتری مجهز به تکنولوژی GDI (پاشش مستقیم سوخت در سیلندر) همراه توربو شارژر به بازار عرضه خواهد شد.  گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه DCT که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند نیز تنها گزینه برای انتقال قدرت در این خودرو است. تیگو ۸ خودرویی با وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم و با توان ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور به صورت تئوری می تواند در ۸.۹ ثانیه توان از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

طول این کراس اوور لوکس ۴۷۲۲ میلی متر، عرض و ارتفاع آن به ترتیب ۱۷۴۵،۱۸۶۰ است که از نظر ابعاد در رده هیوندای سانتافه قرار می گیرد. البته امکانات رفاهی این خودرو یک سروگردن از رقیبان هم رده در بازار ایران بالاتر است. از جمله مهمترین امکانات این خودرو می توان به سیستم کمک راننده ADAS ، سیستم ورود بدون سوئچ، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط مسیر، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حرکت در ترافیک رادار نقطه کور و رادار هشدار تصادف از جلو و عقب، سنسور باران، درب باک برقی، ترمز اظطراری خودکار اشاره کرد. البته در تیگو ۸ سیستم تابلوخان نیز وجود دارد که باید با علائم راهنمایی و رانندگی کشور ما منطبق شود.

نمای ظاهری

این محصول لاکچری در نمای جلو با یک گریل بزرگ با گرافیک کهکشانی و چراغ های LED نشان می دهد که در مقوله طراحی در حال پوست اندازی است. زیرا طراحی این خودرو بسیار متناسب تر از تیگو ۵ و تیگو ۷ است. در واقع باید تیگو ۸ را پویاترین طرح کراس اورهای مدیران خودرو تا به امروز نامید. نمای جلو خشن و حجیم است. طوری که می توانید نگاه زیرچشمی طراحان را به لینکولن نویگتور و یا اینفینیتی Q55 را پیدا کنید. این سبک از طراحی جلو پنجره که هم زبان روز طراحی در جهان است و با گستردگی خود القا کننده حسی عضلانی به ببنده است، در محصولات روز جهان بسیار به کارگرفته می شود.

در نمای جانبی یک خط کرومی در بالای درب ها تا ستون D خودرو امتداد یافته است که جزء ویژگی ظاهری نمای کناری تیگو ۸ به حساب می آید.  همچنین رینگ های ۱۸ اینچی را باید از دیگر زیبایی های بصری این خودرو برشمرد، آینه های تا شونده به صورت برقی به همراه دوربین ۳۶۰ درجه با راهنمای جانبی هم بر روی لچکی درب ها نصب شده اند. درب عقب این خودرو نیز برقی است و در هنگام نزدیک شدن سوئچ به سنسور به طور خودکار باز می شود.. اما نمای پشتی خودرو به سبک  شاسی بلند های قدرتمند بازار آمریکا همچون جیپ چروکی و حتی کراس اور نسل قبل ۷ نفره کیا یعنی سورنتو ساده اما پویا هستند. در پشت خودرو نوشته ۲۹۰T خودنمایی می کند که نشان دهنده گشتاور موتور ۱.۶ لیتری توربو شارژ است. البته گشتاور نزدیک به ۳۰۰ نیوتن متری از یک موتور ۱.۶ لیتری که نشان از تکنولوژی بالای آن دارد، اشکالی هم ندارد. البته در آینده احتمالا شرکت مدیران خودرو موتوری ۲ لیتری) GDI سیستم پاشش مستقیم سوخت در سیلندر(و توربو شارژر که توان تولید ۲۴۵ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد برای تیگو ۸ عرضه می کند.

از جمله انتقادها به طراحی بسیاری ازخودروهای سرزمین اژدها (چین) جانمایی دو لوله اگزوز است که معمولا یا یکی از آنها نقشی مجازی دار و یا با خروجی لوله اگزوز با سراگزوها فاصله زیادی دارد. اما به تیگو ۸ این انتقاد وارد نیست. زیرا طراحی سیستم اگزوز با دوخروجی انجام شده و دست بر قضا طراحی سراگزوز های نیز بسیار زیباست. داخل کابین خودرو حتی وقتی سوار آن نشده اید جذاب به نظر می رسد. زیرا طراحی چشم گیر و لوکسی دارد.

صندلی های چرم به رنگ مارون زیبا هستند، ولی بدون شک جذابترین بخش داخل کابین تیگو ۸  نمایشگر یک تکه ۲۴.۲ اینچی است. مولتی پلی و سیستم صوتی از برند سونی، کیلومترشمار و بسیاری از دیگر اطلاعات مورد نیاز راننده و سرنشینان در این سینمای خانوادگی تیگو دیده می شود! این ویژگی بیشتر در خودرو های اروپایی و به خصوص آلمانی دیده می شوند، اما حالا باید آن را در یک خودرو چینی لمس کنید که نشان می دهد تیگو نه تنها به باشگاه بدن سازی رفته، بلکه حالا کت  و شلوار Armani هم به تن دارد.

از جمله امکاناتی که مدیران خودرو در مهندسی محصول این  خودرو برای خریداران در نظر گرفته است، می توان به شارژر گوشی به صورت بی سیم، نمایشگر جدا در کنسول میانی برای سیستم تهویه و سیستم تهویه دوگانه برای سرنشینان عقب به همراه خروجی  USBو همچنین مسیر تهویه هوا مستقل برای ردیف سوم اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی سرنشنان این خودرو ۶ کیسه هوا تعبیه شده است. سقف به صورت پانوراما به مساحت ۱.۱۷ متر مربع است که با سایه گیر پوشانننده نور آفتاب طراحی شده است. تیگو ۸ پرو  آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی و اتوهلد را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

تست فنی

قطعا نمی توان گفت با چند دور راندن یک کراس اور در پیست اتومبیلرانی، فرآیند تست فنی انجام شده است. اما ماهیت این برنامه تنها آشنایی رسانه ها با این محصول و معرفی آن به مخاطبین بود. هر چند در کنار این رویداد، خبرنگاران فرصت داشتند چند دوری هم با چری تیگو ۸ در پیست آزادی تهران حرکت کنند تا حرکات دینامیکی این خودرو در عبور از پیچ ها را لمس کرده باشند. از این رو فرصت شد تا ۵ بعد از حدود ۲۲ دور که دیگر رسانه ها با این خودرو در پیست حرکت کرده بودند، نمایندگان (( عصر خدمات)) نیز ۵ دور بزرگ ترین فرزند چری را در پیست برانند.

هر چند می دانید پشت فرمان یک کراس اور نشسته اید، اما ۱۹۷ اسب بخار قدرت و  ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور اعداد و ارقامی هستند که وقتی در کنار گیربکس ۷ سرعته کلاچ دوبل (DCT) قرار می گیرند، شما را وسوسه می کند کمی بیش از حالت نرمال پدال گاز را بفشارید. پس خودرو در مود اسپرت قرار گرفت و حرکت را آغاز کردیم. هر چند اگر با دور موتور بیش از ۱۷۰۰ دور حرکت را آغاز کنید Lag توربو شارژ را بسیار کم احساس خواهید کرد، اما بیش از این تعوض دنده بسیار صریع و بدون مکس گیربکس ساخت گترک است که باعث می شود دور موتور در تعویض ها افت نکند.

به طور کلی در گیربکس های DCT دنده های به دو دسته تقسیم می شوند و هر دسته با یک صفحه کلاچ در ارتباط است. به این ترتیب علاوه بر انتقال گشتاور بهتر بر اثر کاهش حرارات در گیربکس، نمودار انتقال گشتاور هم نوسان کمتری دارد. به همین دلیل ریتم تعویض دنده در گیربکس تیگو ۸ که تکنولوژی از سرزمین ژرمن ها دارد، یک نواخت و بدون مکس است. استاندارد تعویض دنده در این نوع گیربکس ها به حدود ۰/۸ ثانیه می رسد و انتظار تعویض دنده با ریتم مناسب عجیب نیست.

موتور ۱.۶ لیتری این خودرو توسط شرکت AVL اتریش طراحی شده است. این شرکت که یکی از محورهای اصلی دانش طراحی موتور در جهان است، تخصص بالایی در طراحی موتورهای مجهز به توربوشارژ در انواع دیزلی و بنزینی دارد. احتمالا موتور چری تیگو ۸ را باید مدرن ترین موتور توربوشارژ در میان محصولات چینی دانست که تا به امروز پایش به ایران رسیده است. جالب است بدانید، AVL در طراحی این موتور از روکش  کربن ( فن آوری DLC) برای بعضی از قطعات متحرک استفاده کرده است تا اصطکاک قطعات با یکدیگر کاهش یابد. همچنین قطعات موتور سبک وزن تولید شده اند  تا دورگیری موتور سریع تر اتفاق بیفتد و به همین دلیل تاخیر توربوشارژ در بوست کردن هوا نیز کاهش یافته است.

از طرفی این همه فن اوری هایی که این موتورساز اتریشی در موتور این خودرو به کارگیری کرده است، نیست. زیرا موتور تیگو ۸ مجهز به دو مدار آب است که در زمان سرد بون موتور با تغییر در مدار گردش آب می تواند سرسیلند را سریع تر گرم کند. زیرا احتراق در سرسیلندر اتفاق می افتد و به این ترتیب موتور سریع تر به راندمان حجمی خود می رسد. مجموع این فن اوری ها باعث شده موتور در دور ۲ هزار به حداکثر گشتاور  خود دست پیدا کند که برای ان دست از رانندگانی که با روحیه اسپرت تری می رانند ،یک نعمت به حساب می آید.

در طول مسیر تست با این که خودروی  مورد نظر ما دست کم ۲۲ دور در پیست رانده شده بود و ترمزها گرم بودند، عملکرد آنها حتی در دور پنجم هم کوچک ترین ضعفی نداشت. از طرفی فرمان خودرو نیز قالب پیش بینی بود و تنها وقتی ESP وارد مدار می شد، فرمان تا اندازه ای اطلاعات کافی را به دستان راننده منتقل نمی کرد. زیرا در این لحظات به دلیل Body Roll یا حرکت عرضی بدنه نسبت به محور طولی مسیر در پیچ ها، ESP حداکثر تلاش را می کرد تا ضمن حفظ تعادل خودرو به اندازه ای ترمز روی چرخ ها اعمال کند  که خودرو دچار Under Steer یا کم  فرمانی نشود. از این رو این احساس در فرمان خودرو به وجود می آمد.

سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در عقب چند اتصالی است. ترکیب این سیستم تعلیق و طراحی شاسی بدنه مونوکوک ترکیبی جذاب از آب درآمده است. زیرا فرمانپذیری خودرو به وضوح مناسب است و در حرکت های چپ و راست بخش هایی از شاسی و بدنه که نقش استرس بارها را بازی می کنند، به راحتی نیروهای جانبی را کنترک کرده و راننده پشت فرمان اطمینان خاطر را دارد. البته تصور نکنید این اطلاعات مربوط به تست یک خودرو اسپرت است، اما معیارهای کیفیت دینامیکی که در این مطلب به انها اشاره شده است با توجه به کلاس خودرو سنجیده می شود.

تیگو ۸ پرو یک کراس اور ۷ نفره خانوادگی است که نمی توان با تست رانندگی در پیست اتومبیلرانی راحتی سرنشینان، کیفیت عملکرد سیستم فنربندی در واجهه با ناهمواری های مسیر، راحتی به کارگیری امکانات و در کل لذت سواری آن در مسیرهای جاده ای و پر شیب را توصیف  کرد. بدون شک این خودرو نیز معایبی دارد که در تست های بلندمدت شاید بتوان انها را پیدا کرد. با این حال حتما این جمله را شنیده اید که (( این ماشین استخوان دار است!)) بله واقعیت اینجاست که تیگو ۸ استخوان دار است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا