اخبارخودروویژه ها

رونمایی از جراحی زیبایی MVM X22 PRO در آزادی/ قلب اتریشی در سینه چینی

به گزارش عصر خدمات، MVM X22 خودرویی که در زمان معرفی آن توسط مدیران خودرو به بازار کشور به دلیل شکل ظاهری متفاوت و شرایط فروش مناسب مورد استقبال قرار گرفت. چندی پیش درفضای مجازی تصاویری توسط مدیران خودرو از X22 PRO ورژن جدید این خودرو منتشر شده بود که نوید شروع دوباره برای این محصول را می داد. اما MVM X22 PRO صرفا به تغییرات ظاهری بسنده نکرده و در مشخصات فنی نیز تفاوت هایی با نسل قبل دارد که در این گزارش به برسی آن می پردازیم.

طراحی جدید

زبان طراحی خودرو ها به وضوح در اغلب برندهای جهان جسورانه تر و رادیکال تر از گذشته شده است. محصولات چینی هم به همین سمت گرایش یافته اند و در این خودرو نیز می توانید رگه هایی  از طراحی هیوندایی در نمای جلو را ببینید. زیرا کاملا حس تهاجمی و پر تحرک را القا می کند. در نمای جلو چراغ در بالا نازک وکشیده و در پایین قسمت سپر یک چراغ بزرگ با قابی مشکی رنگ طراحی شده است. جلو پنجره با گرافیک کهکشانی هویتی یک پارچه با طراحی تیگو ۸ پرو را به یاد مشتریان می آورد که مشخص می کند. در پایین ترین نقطه سپر خودرو در مکان نصب به اصطلاح دیفیوزر خطی کرومی برای جذابیت بیشتر نصب شده است.

در نمای جانبی آیینه ای بغل خودرو نسبت به نسل قبلی خود تغییر کرده و بالای قاب پنجره ها از ستون A تا C مشکی رنگ شده اند که شما می توانید خودرو را به صورت یک رنگ بدون قسمت مشکی بالای پنجره سفارش گذاری کنید. در پایین پنجره ها خطی کرومی و زیبا اضافه شده است که تا انتهای پنجره کشیده شده و دستگیره های درب خودرو دیگر مثل قبل زه کرومی را ندارند. در پایین درب ها در قسمت ضربه گیرها هم نوار کرومی وجود دارد و لوکس بودن را تداعی می کند.

در نمای پشت تغییراتی وجود دارد. نوار کرومی بین چراغ ها به نواری مشکی رنگ تبدیل شده است. نشان قرمز رنگ پرو نیز به انتهای نام   x22 اضافه شده است. البته در قسمت پایین سپر با تغییر مه شکن ها و نصب دیفیوزی جدید همراه خروجی های اگزوز جذابیتی بیش از مدل قبلی ایجا کرده است.

داخل کابین

این خودرو که ابعاد و اندازه همان نسل قبلی را دارد، فضای سر نشینان مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای برون شهری کوتاه مدت مناسب است و به همین دلیل تغییراتی در ابعاد کابین وجود ندارد. اما در تریم داخلی فرمان D کات و با متریال چرم و طرح فیبر کربن نصب شده است.  داشبورد خودرو نیز تغییراتی از قبیل فرم و نوع دریچه های هوا و کنسول میانی رخ داده که با تجربه و ارگونومی مناسب همراه است. در کل کابین X22 PRO در ورژن قبلی نیز نمره قبولی گرفته است و در ورژن جدید در واقع یک بروز رسانی را تجربه کرده که باز هم نمره قبولی را دریافت می کند. هر چند ممکن است در خصوص متریال های به کار رفته در کابین نقدهایی وجود داشته باشد، اما واقعیت اینجاست که این خودرو در رده میانی بازار جای دارد و به همین دلیل طبیعتا نمی توان کیفیت چری را از آن انتظار داشت. به عبارتی این مدل در تعریف محصول مدیران خودرو یک مینی کراس اقتصادی به حساب می آید.

مشخصات فنی

محصول جدید ام وی ام در بخش فنی کاملا با نسل قبلی خود تفاوت دارد و می توان گفت کمی ورزیده شده و به تولید آلایندگی کمتر روی آورده است. موتور جدید x22 پرو سه سیلندر با حجم یک لیتر دارد که پاشش مستقیم سوخت (GDI) به داخل سیلندر و توروبو شارژر دارد و قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاوری است. با توجه به کمتر شدن تعداد سیلندر حجم موتور و بهرگیری از تکنولوژی روز دنیا می تواند قدرتی بیشتر از موتور قبلی را ارائه می کند که همه این امر مدیون مهندسی بالای شرکت AVL اتریش طراح این موتور است.

این خودرو با گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک CVT نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. طراحان سیستم تعلیق جلو را از نوع مک فرسون و در عقب میله پیچشی (TORSION BEAM) در نظر گرفته اند. فرمان برقی، اتوهولد، ترمز پارک برقی و مانیتور ۹ اینچی از جمله امکاناتی هستند که در این این خودرو به خریداران ارائه می شود.

تست رانندگی

تست فنی یک مینی کراس در پیست اتومبیرانی شاید آنقدرها معقول به نظر نرسد. اما فراموش نکنید، بخشی از تست های هندلینگ و دینامیکی همه خودروهای غیر تجاری در پیست اتومبیرانی انجام می شود. هر چند در این تست نمی توان شاخص های عملکرد سیستم تعلیق در عبور از ناهمواری ها را سنجید و یا به دلیل عدم وجود شیب نمی شود کالیبراسیون گیربکس و موتور را بررسی کرد. اما قابلیت های مانور پذیری، ترمز گیری، دینامیک خودرو در پیچ ها و چند آیتم دیگر از جمله مواردی هستند که می توان در این تست مد نظر باشد. هر چند به گفته مدیران خودرو این تست صرفا جهت آشنایی اصحاب رسانه با ورژن جدید این خودرو برگزار شد.

وقتی قرار است با یک مینی کراس مجهز به گیربکس CVT در پیست رانندگی کنید، قطعا باید از نظر ذهنی و عملکردی تئوری های رانندگی در پیست را با توجه به قابلیت های خودرو به کارببرید. از این رو احتمالا در دو سه دور اول اصطلاحا باید قلق خودرو دستتان بیاید. در حالت تعوض دنده اتوماتیک دنده های گیربکس به نرمی تعویض می شوند که این از خصلت های گیربکس CVT است. موتور ۱ لیتری با این که حجم پایینی دارد، گشتاور کافی را به لطف دانش فنی AVL در اختیار شما می گذارد و از نظر کشش موتور به وضوح قدرت کافی را ارائه می کند.

اگر گیربکس را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید، تا اندازه کمی تاخیر در تعویض دنده را لمس می کنید. البته در این نوع گیربکس ضرایب دنده به صورت مجازی تعریف شده است و حتی می توان گفت رانندگی در حالت اتوماتیک لذت بیشتری دارد. از جمله نکات برجسته این خودرو که شاید در اغلب محصولات جدید این شرکت هم قابل لمس است، کیفیت عملکرد ترمزهاست. زیرا بعد از چندین دور در پیست با رانندگان مختلف ترمزها در حالی که می توانستید حرارات دیسک ها را در کنار چرخ حس کنید، قدرت خود را حفظ کرده بودند.

وقتی ESP یا سامانه پایداری خودرو در پیچ ها وارد مدار می شود، تعادل خودرو را کاملا حفظ می کند اما در این لحظه فرمان خودرو کمی سبک شده و باید مسیر را اصلاح کنید. به نظر می رسد عملکرد این سامانه در جاده های لغزنده نعمت بزرگی برای حفظ تعادل خودرو باش. در خصوص عملکرد موتور باید نمره قبولی را به این خودرو داد. زیرا Lag توربوشارژ بسیار کم است و اگر هم تاخیری در شتاب اولیه حس کنید باید بیشتر به سراغ گیربکس CVT بروید.

نکته جالب توجه دیگر در خصوص این خودرو، عملکرد ان در پیچ هاست که بیشتر شبیه یک خودروی سواری است تا یه مینی کراس. زیرا وقتی دماغه خودرو را ناگهان به سمت پیچ حرکت بدهید، حرکت عرضی اتاق نسبت به زاویه خارج پیچ کم تر از یک خودروی کراس به نظر می رسد که باید آن را در هندلینگ یک خودرو در ضمره فاکتورهای مثبت ثبت کرد. به طور کلی برای پی بردن به ضعف و قوت های این خودرو شاید بهتر باشد سازنده یک تست بلندمدت جاده ای را نیز ترتیب دهد. MVM X22 Pro در بخشی از بازار قرار دارد که به تقریبا حریف تخصصی قدرتمندی با تعریف مینی کراس معرفی نشده است و در یک جمع بندی باید گفت برای خانواده های کم جمعیت گزینه مناسبی است.

نویسنده: علی غفاری

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا