اخباربازار سرمایهتاپ

بازار برای بهبود نیازمند ورود نقدینگی تازه است

به گزارش عصر خدمات، امیر توپچی پور کارشناس و فعال بازار سرمایه همچنین در خصوص ۱۰ مصوبه دولت برای حمایت از این بازار اظهار داشت: در کوتاه مدت نباید منتظر واکنش خاصی در بازار سرمایه باشیم؛ تا زمانی که بودجه به مرحله تصویب برسد زمان زیادی باقی مانده است و سهامداران باید صبر کنند تا بعد از آن اثرات ۱۰ مصوبه دولت برای حمایت از بورس را ببینند.

وی افزود: با این حال سهامداران تا پایان سال نباید منتظر بازدهی خیلی بالایی از بازار بورس باشند؛ هر چند پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که بورس در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری وضعیت بهتری را سپری می‌کند و به ثبات می‌رسد تا شاهد روزهای سبز بورس باشیم.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به حمایت نمایندگان مجلس در کنار این ۱۰ مصوبه انتظار می‌رود این امر تأثیرات مثبتی در بازار داشته باشند.

توپچی پور در خصوص اقدامات بانک مرکزی در بازار بین بانکی و مداخله در بازار ثانویه نیز گفت: یکی از مصوبات دولت به بالانرفتن نرخ سود بین بانکی از ۲۰ درصد اشاره دارد که این مصوبه برای بورس بسیار مفید است. برای انتشار اوراق نیز دولت باید به صورت کاملاً برنامه ریزی شده عمل کند تا این موضوع به بازار سرمایه آسیب وارد نکند.

وی در ادامه یادآور شد: طی ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که عرضه اوراق دولتی، بورس را دچار مشکلاتی کرد و در ماه‌هایی که با کمترین ارزش معاملات و کمبود نقدینگی در بازار مواجه بودیم، انتشار این اوراق نفس بازار را گرفت.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: فروش اوراق با سود بالا نفس حقوقی‌ها را گرفت تا بعضاً سهامداران حقیقی نیز ترجیح بدهند به جای خرید سهام در بازار بورس به خرید اواراق دولتی رو بیاورند.

توپچی پور گفت: به همین دلیل، مصوبه دولت می‌تواند به بازار کمک شایانی کند چون به جای اینکه پول‌ها به خرید اواراق اختصاص داده شود، یا در بانک ذخیره شود و یا حتی با توجه به تورم موجود در جامعه به سمت بازارهای مخرب برود به بورس انتقال پیدا خواهد کرد که این امر اتفاق مثبتی برای این بازار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را تغییر و امیدها به آینده صنعت پتروشیمی را افزایش دهد، تاکید کرد: صنعت پتروشیمی در وضعیت فعلی نیز یکی از سودآورترین صنایع بورسی است و در ریزش یکسال اخیر شاخص‌های بورس جزو صنایعی بود که کمترین اصلاح را داشت و حتی برخی شرکت‌های آن در این بازه زمانی رشد و از سقف قبلی خود نیز عبور کرده بودند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: در مورد صندوق تثبیت بازار نیز معتقدیم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس باید پیگیری کنند تا مبالغ به این صندوق واریز شود؛ چون فعالان بازار همچنان منتظر ورود جدی صندوق تثبیت جهت بهبود وضعتی بورس هستند تا صندوق به وظیفه‌ای که به آن محول شده، عمل کند.

توپچی پورگفت: با تمامی اوصاف و با توجه به اینکه این ۱۰ مصوبه کمک شایانی به احیای بازار بورس خواهند کرد معتقدیم صرفاً با انتشار این اخبار بورس رشد پیدا نمی‌کند چون باید نقدینگی به این بازار ورود پیدا کند تا اوضاع بورس بهبود یابد.

وی افزود: یکی از مسائلی که می‌تواند بازار بورس را بهبود ببخشد این است که نظارت بر عملکرد نهادها بیشتر شود و با متخلفینی که در دستکاری های قیمتی و..اثرگذار هستند برخورد شود.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: از طرف دیگر حذف قیمت گذاری دستوری توسط دولت نیز به بهبود این بازار کمک می‌کند؛ به طوری که چون خودرو در بورس لیدر محسوب می‌شود شاهد آن بودیم که با اصلاح قیمت آن بیشتر روندهای بازار که در زمان تعلیق این نمادها بسته بودند دچار اصلاح شدند و منفی‌های زیادی خوردند، بنابراین حذف قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو بازار بورس را بهبود خواهد بخشید.

وی ادامه داد: در مورد بند ۸ و ۹ این مصوبه ده گانه نیز باید گفت تثبیت نرخ ارز برای بانک‌ها بسیار مهم است و اگر این امر به درستی صورت گیرد می‌توانیم شاهد تأثیر زیادی در صورت‌های مالی بانک‌ها باشیم و دوباره این گروه در بازار سرمایه به مثابه گذشته لیدر باشند.

توپچی پور در پایان اظهار داشت: اگر رئیس سازمان بورس نیز در ستاد اقتصادی دولت شرکت کند و بتواند دغدغه‌های فعالین این حوزه را به مسئولین کشور منتقل کند، اتفاق مثبتی است؛ به شرطی که صحبت‌های رئیس سازمان بورس مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا