اخباربازار سرمایهتاپویژه ها

شاخص بورس ۲.۵ درصد افت کرد/ خروج نقدینگی از بازار همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، در هفته دوم زمستان شاخص بورس با ریزش ۲.۲۵ درصدی ارتفاع یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد به یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد سقوط کرد. شاخص بورس طی دو روز پایان هفته با رشد روبه‌رو شد و با توجه به افت شاخه در روزهای ابتدایی روند معاملات بازار با توجه به افزایش عرضه قابل پیش بینی بود.

همچنین ارزش معاملات خرد در هفته گذشته با افت همراه بود و در محدوده ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰ میلیاردی قرار داشت که این نشان از استرس سهامداران از معاملات بازار سرمایه دارد و با توجه به شرایط بورس این هفته صنایعی همچون خودرو، بانک و فلزات اساسی نسبت به سایر صنایع روند بهتری پیش رو داشتند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که طی هفته گذشته نقدینگی خاسی وارد بورس نشد و تنها شاهد ورود ۲ میلیارد تومان پول به صنعت انبوه سازی بودیم از صنایع محصولات شیمیایی به میزان ۳۶ میلیارد تومان تامین سرمایه ۲۰ میلیارد تومان و بانک ۲۸ میلیارد تومان نقدینگی خارج شد.

این در حالی است که در هفته دوم دی ماه از روز یکشنبه تا چهارشنبه به ترتیب ۱۹۰ میلیارد تومان، ۲۳۰ میلیارد تومان، ۴۲۰ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در آخرین روز هفته معاملاتی نسبت به معاملات میان هفته وضعیت بهتری داشتند؛ همچنین از صندوق های سهامی و ۵۰ نماد بزرگ بازار سرمایه نیز خروج نقدینگی مشاهده شد.

روند فعلی بازار سرمایه و خروج نقدینگی نشان می دهد که بازار طی معاملات هفته اخیر دست فروشنده ها بوده و اغلب سهامداران صف فروش تشکیل داده‌اند. به عقیده کارشناسان بزرگترین مشکل فعلی معاملات بازار سرمایه کمبود نقدینگی است که طی روزهای اخیر شاهد خروج نقدینگی از این بازار بودیم که باید انتظار افزایش مشکلات و ریزش بیشتر شاخص را در این شرایط داشته باشیم.

گفتنی است در حال حاضر نکته مبهمی در اقتصاد برای با معاملات بازار سرمایه وجود ندارد چرا که تمامی ابهامات برطرف شده و تنها مشکل ریزش

شاخص در شرایط فعلی کمبود نقدینگی است همانطور که طی هفته اخیر و هفته‌های گذشته شاهد رشد تک سهم ها در بازار بودیم به نظر می‌رسد تزریق هزار میلیارد تومان می تواند گردونه بورس را به حرکت در بیاورد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا